شناخت صحیحی از ایران در اسپانیا وجود ندارد

۳۰ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۵۲ کد : ۳۴۸۱ اروپا
دومين هم انديشى ايران شناسان اسپانيا هفته گذشته با حضور جمعى از پژوهشگران صاحب نام اسپانيايى در سالن تازه تاسيس رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى در مادريد برگزار شد.
شناخت صحیحی از ایران در اسپانیا وجود ندارد

دومين هم انديشى ايران شناسان اسپانيا هفته گذشته با حضور جمعى از پژوهشگران صاحب نام اسپانيايى در سالن تازه تاسيس رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى در مادريد برگزار شد.   

 

بر اساس گزارش ایرنا، اين نشست با هدف پيگيرى مصوبات نخستين نشست ايران شناسان اسپانيا و ساماندهى بيشتر به فعاليت هاى علمى ايران شناسان اين کشور و اقدام عملى براى تشکيل انجمن ايران شناسان اسپانيا برگزار شد.

 

در اين هم انديشى سيد احمد رضا خضرى رايزن فرهنگى ايران ضمن تاکيد بر اهميت ايجاد بنياد ايران شناسان اسپانيا و تشريح اهداف اساسى آن گفت: على رغم ارتباطاتى که بين ايران و اسپانيا وجود داشته است، هنوز شناخت کافى و درست از ايران وجود ندارد.

 

وى افزود: ايران کشورى با فرهنگى بسيار غنى است و اهميت آن از اين نظر بر کسى پوشيده نيست. اما شناخت کافى و درستى از اهميت و جايگاه تاريخى اين کشور مهم و تاثير گذار در حوزه فرهنگ ، ادبيات ، دانش ، هنر ، سياست و اقتصاد در اسپانيا وجود ندارد.

 

خضرى در اين باره تصريح کرد: به رغم تلاش هاى فراوان انديشمندان ، ايران شناسان و شيعه پژوهان بزرگ اسپانيا هنوز جامعه اسپانيا از درک درست واقعيات ايران محروم است .

 

رايزن فرهنگى ايران در مادريد اظهارداشت: بخشى از اين مشکل از آنجاست که عموم اين پژوهشگران به صورت پراکنده به انجام امور علمى خود مشغول اند و هيچ بنياد و نهادى براى ساماندهى فعاليت هاى علمى خود نداشته و در نتيجه حاصل پژوهشهاى آنان در محيط هاى علمى محدود مى ماند.

 

خضرى افزود: رايزنى فرهنگى درهمين راستا متن اساسنامه پيشنهادى تاسيس بنيادى را با همکارى سه تن از ايران شناسان برجسته اسپانيا تهيه کرده که دراين نشست به بحث گذاشته خواهد شد.

 

رايزن فرهنگى ايران ابراز اميدوارى کرد که تشکيل اين بنياد بتواند برنامه هاى گوناگون علمى ايران شناسان اين کشور را ساماندهى کرده و با شناسايى تمامى ايران شناسان و شيعه پژوهان اسپانيا از چاپ آثار علمى و پژوهشهاى آنان حمايت نمايد .

 

خضرى افزود: انتظار مى رود که با تاسيس اين بنياد ، ارتباط و انتقال تجارب انديشمندان دو کشور تسهيل يافته و رفت و آمد پژوهشگران و استادان دو طرف آسان گردد تا در سايه آن آموزش زبان فارسى در اسپانيا روند بهتر و هدفمندترى را دنبال کند.

 

خضرى، رايزنى فرهنگى را خانه دوم پژوهشگران و ايران شناسان اسپانيا دانست و گفت: با توجه به ارتباطات فرهنگى عميقى که ميان دو کشور وجود دارد، به سهولت مى توان از اين فرصت براى انتقال آموزه هاى فکرى و مطالعات و پژوهش هاى طرفين استفاده کرد.

 

وى خاطرنشان کرد: کتب ، نقشه ها و منابع مطالعاتى درخورى به زبان هاى فارسى، عربى ، انگليسى و اسپانيولى درباره ايران در رايزنى فرهنگى مادريد موجود است که در صورت نياز به آسانى در اختيار اعضاى اين بنياد قرار مى گيرد.

 

بنا براين گزارش، "خوسه ماريا بلاسکز" استاد دانشگاه کمپلوتنسه نيز در اين گردهمايى با تمجيد از اهميت و جايگاه ايران در طول تاريخ بشر گفت: هر گونه مطالعه در باره تاريخ بشر در سده هاى نخستين بدون نام ايران بى اعتبار است زيرا همواره يک سوى حوادث تاريخى سده هاى پيشين ايران بوده است.

 

بلاسکز با اشاره به نگرش منفى و غلطى که در جوامع غربى نسبت به ايران وجود دارد، افزود: تاسيس اين بنياد مى تواند نقش موثرى در اصلاح اين نگرش و ارائه تصوير درست ترى از ايران به جامعه اسپانيا داشته باشد .

وى با اشاره به پنج دوره سفر خود به ايران گفت: براى هر پژوهشگر تاريخ ، معمارى ، هنر و فرهنگ کافى است تا تنها با ديدن اصفهان شيفته فرهنگ و تمدن ايران شود و عمق بى پايان آن را دريابد.

 

بلاسکز در تشريح سفرهاى خود به ايران افزود : نخستين سفر من به ايران تنها دو سال پس از اتمام جنگ صورت گرفت که مشاهده آرامش، امنيت و اميد مردم در آن شرايط برايم شگفت آور بود.

 

وی در پايان ضمن تقدير از تلاش هاى رايزنى براى تاسيس بنياد ايران شناسان اسپانيا ، آمادگى کامل خود را براى حمايت از تاسيس آن اعلام و ديدگاه ها و نظرات خود را در باره اساسنامه پيشنهادى بنياد اعلام کرد.

 

پرفسور آلبرتو کانترا استاد دانشگاه "سالامانکا " نيز ديگر سخنران اين گردهمايى بود که گفت: متاسفانه به رغم تلاش هاى فراوان انجام شده در عرصه ايران شناسى در اسپانيا هنوز از نظر وجود يک بنياد سامان يافته، دست کم يک قرن عقب تر از برخى کشورهاى اروپائى هستيم ، از اين رو اهميت اين موضوع براى ما حياتى است و بايد تمام توان خود را در پشتيبانى از اين اقدام به کار بنديم.

 

در این نشست اساسنامه پيشنهادى تاسيس "بنياد ايران شناسان اسپانيا" به بحث و بررسى نهاده شد که پس از ارائه نظرات و ديدگاههاى گوناگون به اتفاق آرا تصويب و مقرر شد سه تن از حاضران مراحل تصويب و ثبت آن در مراجع قانونى اسپانيا را دنبال کنند.

 

در نشست امسال ايران شناسان اسپانيا که دوشنبه هفته گذشته برگزار شد، افزون بر ايران شناسانى از مادريد چند تن از ايران شناسان اسپانيا از جمله شهرهاى بارسلون، سويا، سالامانکا، آليکانته، آبيلا و همچنين مجيد على مدى سرپرست کنسولگرى ايران در مادريد نيز حضور داشتند.

 

پرفسور خوسه ماريا بلاسکز، پرفسور سانتياگو مونترو اررو، خوسه فرانسيسکو دوران، آنتونيو گنسالو، پرفسور خوسه کوتياس فرر، رافائل روبلس، پابلو بوتا ، ويکتورپايه خا، پروفسور آلبرتو کانترا، ميگل آنخل آندرس، خوسه آتونيو، اميليو، خواکين رودريگز ورگاس  و خانم ها لارا خانس، کلارا لوپز، زهرا قره خانى و  استرخيمنس از جمله شرکت کنندگان در اين گردهمايى بودند که هر يک پس از برشمردن فعاليت هاى علمى ، آثار، کتب و مقالات خود در حوزه ايران شناسى، بر تاسيس و راه اندازى بنياد ايران شناسى تاکيد و آمادگى خودرا براى هرگونه همکارى در اين زمينه اعلام کردند.


نظر شما :