سازمان بين المللى پول: رشد امسال اقتصاد جهان‌، صفر

۰۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۴۵ کد : ۳۹۹۶ اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
دومينيک استراوس، مدیرکل صندوق بین المللی پول گفت: «در نخستین پیش‌بینی در سال 2009 رشد اقتصادی جهان صفر خواهد بود.»
سازمان بين المللى پول: رشد امسال اقتصاد جهان‌، صفر

سازمان بین المللی پول اعلام کرد، بحران مالی ، رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری میلادی به صفر می رساند.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دومينيک استراوس، مدیرکل صندوق بین المللی پول گفت: «در نخستین پیش‌بینی در سال 2009 رشد اقتصادی جهان صفر خواهد بود.»

دومینیک استراوس کان با تکرار هشدار خود مبنی براین که بانک های اروپایی نیز همچنان بدهی های فراوانی دارند، افزود: آماری که در این باره منتشر شده است به هیچ وجه خوب نیست.  

اين در حالى است که اتحاديه اروپا نسبت به کسرى بودجه شديد برخى کشورهاى اعضا در سال 2009 نيز هشدار جدى داده است.

سازمان بین المللی کار هم از فقر شدید 140 میلیون نفر در قاره آسیا بر اثر اخراج کارگران کارخانه ها خبر داد.  

نيکولا سارکوزی، رئیس جمهورى فرانسه هم که مردم کشورش تحت فشار بحران مالی از وضعيت اقتصادى کشورشان بسيار ناراضی‌اند و به همين دليل در خیابان‌ها دست به تظاهرات زده‌اند، خبر از اعطاى کمک مالی به خانواده‌های کم درآمد داد.

وی در اين باره گفت: «ما در کانون بحران قرار داریم و آمارهای اقتصادی نیز به صراحت بیانگر این موضوع هستند و نگرانی برای ماه های آینده نیز افزایش یافته است.»

اوباما رئیس جمهورى ايالات متحد امریکا هم با اعتراف به پیچیدگی بحران مالی و مسکن در امریکا، ابراز امیدواری کرد، طرحش، بحران را تمام کند اما اقتصاددانان نظر دیگری دارند و طرح او را بیشتر سیاسی می دانند تا اقتصادی.  

به اعتقاد اقتصاددانان طرح اوباما یک سومش برای کاهش مالیات است که سودش بیشتربه قشر پردرآمد می رسد.

اين در حالى است که هفته گذشته سناى امريکا طرح 760 ميليارد دلارى اوباما براى نجات اقتصاد اين کشور را تصويب کرد. اوباما قول داده است تا ظرف دو سال آينده حداقل دو ميليون شغل جديد ايجاد کند.  

شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز اعلام کرد ، بحرانی شدن وضعیت اقتصادی، رکود در پی بحران مسکن، کمبود منابع پولی موسسات مالی و کاهش قدرت مالی شهروندان امریکایی موجب شد تا در سال 2008 میلادی میزان سلب مالکیت نازل مسکونی در این کشور 81 درصد افزایش یابد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :