آغاز دور دوم مذاکرات ايران و آمريکا در بغداد

۰۲ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۳۱ کد : ۴۰۳ اخبار اصلی
روز سه شنبه، دوم مرداد، جلسه مذاکره هیات های ایرانی و آمریکایی به سرپرستی حسن کاظمی قمی و رایان کروکر، سفیران جمهوری اسلامی و ایالات متحده در عراق، در ساختمان دفتر کار نوری المالکی، نخست وزیر این کشور در بغداد آغاز شد.

دور دوم مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در بغداد آغاز شده است. روز سه شنبه، دوم مرداد، جلسه مذاکره هیات های ایرانی و آمریکایی به سرپرستی حسن کاظمی قمی و رایان کروکر، سفیران جمهوری اسلامی و ایالات متحده در عراق، در ساختمان دفتر کار نوری المالکی، نخست وزیر این کشور در بغداد آغاز شد.

نخست وزیر عراق این جلسه را با ایراد سخنانی کوتاه افتتاح کرد و قبل از آغاز رسمی مذاکرات، خبرنگاران اجازه عکسبرداری از این جلسه را یافتند. نمایندگان دولت عراق نیز در این مذاکرات سه جانبه شرکت دارند.

مقامات دو کشور گفته اند که دستور کار این اجلاس به مسایل مربوط به عراق و نحوه کمک به استقرار امنیت در این کشور منحصر می شود.

با اینهمه، سفیر ایران در بغداد در گفتگو با شبکه خبری العالم گفته است که ممکن است موضوع ادامه بازداشت پنج شهروند ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق را در این مذاکرات مطرح کند. نیروهای آمریکایی در روز 11 ژانویه سال جاری به یکی از دفاتر متعلق به جمهوری اسلامی در اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق، حمله کردند و پنج کارمند این دفتر را با خود بردند.

مقامات ایران این افراد را دیپلمات های مستقر در کنسولگری این کشور در شهر اربیل توصیف کرده اند اما ایالات متحده آنان را افراد اعزامی سپاه پاسداران خوانده است که به منظور کمک به شورشیان عراقی به این کشور اعزام شده بودند.

دولت عراق گفته است که افراد بازداشت شده در یکی از دفاتر مربوط به ایران در اربیل فعالیت می کردند که قرار بود به کنسولگری این کشور تبدیل شود.

دور اول مذاکرات ایران و آمریکا به سرپرستی آقایان کروکر و کاظمی قمی روز 28 ماه مه در بغداد برگزار شد.

براساس گزارش هایی که در آن زمان انتشار یافت، نماینده ایران نیروهای آمریکایی را به "اشغال" خاک عراق و مسئولیت در مورد ادامه بی ثباتی در این کشور متهم ساخت و نماینده ایالات متحده نیز اتهام دست داشتن جمهوری اسلامی در نا آرامی های عراق را تکرار کرد.

در عین حال، آقای کاظمی قمی گفته است که در دور اول مذاکرات، دو کشور در مورد برخی موضوع ها از جمله حمایت از دولت منتخب عراق، حفظ تمامیت ارضی و کمک به حل مشکلات امنیتی این کشور توافق نظر داشتند.

دور دوم مذاکرات در حالی برگزار می شود که روابط ایران و آمریکا در خلال سه ماه گذشته بهبود نیافته و در برخی جنبه ها تیره تر نیز شده است.

ایالات متحده همچنان می کوشد توافق کشورهای عضو دایم شورای امنیت را برای تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران جلب کند.

وی گفته است که در اجلاس بغداد از ایران خواسته خواهد شد تا به وعده تلاش برای استقرار ثبات در عراق عمل کند.


نظر شما :