بحران آ.سه.آن تحت تاثير بحران اقتصاد جهانى

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۵ کد : ۴۰۷۱ اقتصاد و انرژی
رهبران آسياى جنوب شرقى روز يکشنبه اول مارس در نشست اقتصادى خود در تايلند خواهان همکارى‌هاى بيشتر برای برون رفت از بحران مالى جهانى که دامن همه آنها را گرفته، شدند.
بحران آ.سه.آن تحت تاثير بحران اقتصاد جهانى

بحران اقتصادی که تب جهانی به خود یافته و اروپایی ها را از تاب و توان انداخته در آسیا نیز تاثیرات خود را بر جای گذاشته و شاید بتوان گفت، تاثیرات سوء آن از لحاظ حجم خسارت و گستردگی آن حتی شدیدتر از اروپا نیز بوده است. بنا به گزارش ها از زمان آغاز بحران یعنی اواخر سال گذشته میلادی تا کنون 2200 کارخانه و واحد تولیدی در جنوب چین تعطیل شدند و میزان بیکاری نیز در سراسر آسیا به رقم بی سابقه 120 میلیون نفر رسیده است.

در همین رهبران آسياى جنوب شرقى روز يکشنبه اول مارس در نشست اقتصادى خود در تايلند خواهان همکارى‌هاى بيشتر برای برون رفت از بحران مالى جهانى که دامن همه آنها را گرفته، شدند.

مقام‌هاى آ.سه.‌آن به خبرگزارى فرانسه گفتند، قرار است آنها با صدور بيانيه‌اى مشترک خواستار ملاقات وزيران امور خارجه کشورهاى عضو در هفته آتى و افزايش فورى بودجه مالى اضطرارى چند ميليارد دلارى براى منطقه شوند.

همچنين انتظار مى‌رود رهبران کشورهاى عضو اظهارنامه‌اى در خصوص تشکيل جامعه آ.سه.‌آن به سبک اتحاديه اروپا را به امضا رسانند. اين طرح با هدف محافظت از ‌٥٧٠ ميليون تن از مردم اين منطقه در مقابل بحران‌هاى مالى آينده است.

آبهيسيت وجاجيوا، نخست وزير تايلند که اقتصاد کشورش در آستانه رکود است به همتايان خود گفت: «آ.سه.‌آن در خط مقدم مبارزه با بحران اقتصادى است.»

آبهيسيت در سخنرانى آغازين خود گفت: «هم­زمان با تعميق بحران مالى، جهان براى انجام گرفتن تمهيدات و اقدامات لازم به منطقه ما نگاه مى‌کند، و اين تمهيدات دقيقا همان چيزى است که قرار است ما در آ.سه.‌آن انجام دهيم.»

آ.سه.‌آن با مجموع توليد داخلى ‌٤/١ تريليون دلار پس از بهبود بحران مالى آسيا در سال ‌١٩٩٧ يکى از حوزه‌هاى پر رونق اقتصاد در جهان بوده است. اما به دليل وابستگى فراوان آن به صادرات تحت تاثير بحران مالى در ساير نقاط جهان قرار گرفته است؛ در حال حاضر سنگاپور که يکى از کشورهاى عضو است کاملا در رکود اقتصادى بسر مى‌برد و اقتصاد تايلند نيز در سه ماهه آخر ‌٢٠٠٨ تحت الشعاع بحران مالى جهانى قرار گرفت.

يکى از مقام‌هاى آ.سه.‌آن که خواست نامش فاش نشود، تاييد کرد که رهبران آ.سه.‌آن بيانيه‌اى مشترک در خصوص بحران مالى جهانى صادر خواهند کرد.

وى اظهار داشت، پيام اين بيانيه درخواست براى همکارى‌هاى بيشتر و برگزارى نشست وزيران اقتصاد در هفته‌هاى آتى است.


نظر شما :