مشاجره لفظى سفراى ايران و ‌آمریکا در بغداد

۰۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۹ کد : ۴۰۸ اخبار اصلی
رایان کراکر و حسن کاظمی قمی بالافاصله پس از دور دوم مذاکرات اتهاماتی را متوجه کشورهای مقابل کرده اند.در عین حال به گقته طرف آمریکایی احتمال دور تازه مذاکرات در سطح بالاتر از سفیر نیز وجود دارد.

سفیر آمریکا در عراق در پایان مذاکرات چند ساعته خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران، با تکرار اتهامات علیه ایران مبنی بر حمایت از گروه های مسلح در عراق بر تمایل واشنگتن برای ادامه مذاکرات با تهران درباره مسائل امنیتی عراق تاکید کرد.

 توضیح عکس: حسن کاظمى قمى سفير ايران و رایان کراکر سفیر آمریکا در بغداد

 

رایان کروکر درپایان دور دوم گفتگوهایش با حسن کاظمی قمی در بغداد در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران گفت  ما خواهان ادامه گفتگو با ایران درباره مسائل امنیتی عراق هستیم .

 

"ما از ادامه حمایت ایران از گروه های مسلح در عراق نگران هستیم و حمایت تهران ازافراد مسلح در عراق از زمان دور اول مذاکرات افزایش یافته است."

 

آقای کروکر ادعا کرده ما دلایلی داریم که ثابت می کند ایران از شبه نظامیان در عراق حمایت می کند و اقدامات ایران علیه منافع عراق ونیروهای ائتلاف است. "ایرانی ها باید موضع خود را در قبال حمایتشان ازخشونت های طایفه ای در عراق مشخص کنند."

 

کروکر گفته ما تمایل داریم، سازوکارهای فعالیت با ایرانی ها در آینده را تبیین کنیم. وی دور اول مذاکرات در 7 خرداد را ناامید کننده توصیف کرد و گفت دور اول مذاکرات خوب و امیدوار کننده نبوده است،

 

به گفته سفیر آمریکا در عراق ما می خواهیم بدانیم ایرانی ها در قبال حمایت از شبه نظامیان چه کاری می خواهند انجام دهند.ما از ماه می گذشته، اقدامات دلگرم کننده ای از سوی ایرانی ها در قبال ایران مشاهده نکرده ایم.

 

وی می گوید خواستیم به ایرانی ها روشن کنیم که می دانیم آنها در عراق چه می کنند. به گفته آقای کراکررایزنی های دور دوم عمیق و درباره قرار دادن چارچوب های سیاسی بود.

 

سفیر آمریکا در بغداد می گوید باید سیاست ایران در عراق با سیاست آمریکا در زمینه دموکراسی وامنیت هماهنگ باشد.دلایلی که آمریکا در اختیار دارد، به معنای این نیست که ایرانی ها را در برابر قانون محاکمه کند، بلکه صرفا برای یادآوری این مطالب است.

 

آقای کروکر گفته  با وجود مشکلاتی که در عراق با آن روبرو هستیم، شاهد دستاوردهایی بوده ایم.

در حالی سفیر آمریکا اتهاماتی را متوجه ایران کرده است حسن کاظمى قمى، سفير کشورمان در عراق، پس از پايان مذاکرات روز سه‌شنبه خود با همتاى آمريکاى‌اش گفتايران تلاش مى کند درمسائل امنيتى به عراق کمک کند، اما درحال حاضر عراق قربانى ترور و حضور نيروهاى اشغال گر است.

وى همچنين تاکيد کرد که در مذاکرات روز سه‌شنبه ايران به طور جدى خواستار آزادى ديپلماتهاى خود که در بند نيروهاى امريکايى به سر مى برند، شده است. « ما همچنين خواستار آزادى شهروندان زندانى ايرانى در زندان هاى عراق شديم.»

 

آقای کاظمى قمى گفته در اين مذاکرات همچنين درباره ايجاد مکانيزسيمى براى اجراى توافقات صورت گرفته در دور اول مذاکرات بحث شد و آمريکايها به برخى اشتباهات خود در عراق اعتراف کردند که اين خود گامى مثبت و رو به جلو محسوب مى شود؛ اينک اين برعهده آمريکايی هاست که درجهت جبران اين اشتباهات گام بردارند. 

آقای قمی هم می گوید که در اين‌ جلسه‌ برخى‌ از اشتباهات‌ نيروهاى‌ خارجى‌ مستقر در عراق‌ و مشکلات‌ ناشى‌ از اشغال‌ عراق‌ به‌ آن‌ها گوشزد شد که‌ مورد پذيرش‌ طرف‌ آمريکايى‌ قرار گرفت.

 

به گفته آقای کاظمی قمی اگر آمريکايى‌ها درصدد جبران‌ اين‌ خطاها نباشند بدون‌ شک‌ بر مشکلاتشان‌ در عراق‌ افزوده‌ خواهد شد و به‌ طور طبيعى‌ اين‌ مساله‌ بر ملت‌ و دولت‌ عراق‌ هم‌ فشار وارد خواهد کرد.

 

وى‌ با اشاره‌ به‌ سياست‌ روشن‌ جمهورى‌ اسلامى‌ ايران‌ در حمايت‌ از دولت‌ منتخب‌ عراق‌ گفت ايران‌ از هراقدامى‌ که‌ به‌ برقرارى‌ امنيت‌  بازسازى‌ و در اختيار گرفتن‌ کامل‌ مسووليت‌ها از طرف‌ دولت‌ عراق‌ کمک‌ مى‌کند‌ کوتاهى‌ نخواهد کرد.

وى‌ با اشاره‌ به‌ صريح‌ بودن‌ گفت‌وگوهاى‌ امروز گفت‌ در اين‌ نشست‌ ريشه‌ برخى‌ از مشکلات‌ عراق‌ و راه‌هاى‌ دست‌ يابى‌ به‌ مکانيزمى‌ در چارچوب‌ امنيتى‌ و بر اساس‌ توافق‌هاى‌ انجام‌ شده‌ در نشست‌ نخست‌ براى‌ حل‌ آن‌ها بررسى‌ شد.

 

پس از این مذاکرات، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که آمریکا، عراق و ایران یک کمیته سه جانبه برای رفع مشکلات امنیتی عراق تشکیل خواهند داد.

آقای  زیباری در بیانیه ای که در پایان دیدار نمایندگان ایران و آمریکا منتشر شد، به توافقی برای کار مشترک درباره امنیت عراق اشاره کرد.

 

زیباری خاطرنشان کرد دیدار ایرانی ها و آمریکایی ها سازنده بوده و ما این احساس را داریم که به نتایجی حقیقی برسد. " ما برای اولین بار برای کار در یک کمیته امنیتی به منظور خدمت به مردم عراق به توافق رسیدیم."

 

دور دوم مذاکرات میان آقایان  رایان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفرای آمریکا وجمهوری اسلامی ایران با حضور مقامهای عراقی، پیش از ظهر 24 جولای  با سخنان نوری المالکی نخست وزیر عراق آغاز شد و عصر امروز به پایان رسید.

 

نوری المالکی در این سخنان از مشارکت هیئت های ایرانی و آمریکایی در این مذاکرات تقدیر کرد و خواستار تلاش های لازم برای حمایت از امنیت و ثبات در عراق شد.

 

 دور اول مذاکرات"حسن کاظمی قمی" و "رایان کروکر" سفرای ایران و آمریکا در بغداد، 7 خرداد ماه انجام شده بود.


نظر شما :