جهان در هفته‌اى که گذشت

۲۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۴۶ کد : ۴۱۶۳ اروپا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

همسر نخست وزیر زیمبابوه کشته شد

سوزان چانگیرای همسر نخست وزیر زیمبابوه در جریان یک تصادف رانندگی در پایتخت زیمبابوه کشته شد.

مورگان چانگیرای نخست وزیر زیمبابوه نيز در اين تصادف رانندگی که در هراره پایتخت زیمبابوه رخ داد مجروح شد و به کلينيک اونيوز انتقال یافت.

اعلام آمادگى باراک براى پيوستن به دولت نتانياهو

ايهود باراک وزير جنگ رژيم صهيونيستى ضمن اعلام آمادگى خود در زمينه پيوستن به دولت بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليکود گفت: اکثريت اعضاى حزب کارگر و اکثريت ملت اسراييل خواستار تشکيل دولت متحد ملى هستند و اين همان چيزى است که در نتايج انتخابات اخير مشخص شد.

رييس حزب کارگر اعلام کرد که موافق تشکيل دولت متحد ملى گسترده به رياست بنيامين نتانياهو به رغم انتقاد‌هاى مقامات حزبش در زمينه پيوستن با اين دولت است.

موافقت ناتو با ازسرگيرى مذاکرات سطح بالا با روسيه

ياپ دو هوپ شفر دبيرکل ناتو، پس از نشست روز پنجشنبه ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: وزيران به توافقنامه‌اى مبنى بر ازسرگيرى رسمى مذاکرات شوراى روسيه- ناتو در سطح وزيران دست يافتند.

شفر جزيياتى در خصوص زمان دقيق ازسرگيرى مذاکرات ارائه نداد اما گفت، رايزنى‌هاى ناتو و روسيه پس از نشست ناتو در 4-3 آوريل آغاز خواهد شد.

دادگاه لاهه حکم بازداشت عمر البشیر را صادر کرد

دادگاه بین المللی کیفری در لاهه با متهم کردن عمر البشیر رئیس جمهوری سودان به جنایات جنگی، حکم بازداشت وی را صادر کرد.

دادگاه بین المللی کیفری اعلام کرد عمر البشیر رئیس جمهوری سودان به ارتکاب جنایات جنگی متهم است. این دادگاه اعلام کرد که دولت سودان باید با دادگاه همکاری کند.

موافقت کرزاى با تصميم کميسيون انتخاباتى افغانستان

حامد کرزاى در کنفرانسى مطبوعاتى در روز شنبه 7 مارس گفت: من تاريخى را که توسط کميسيون انتخاباتى اعلام شده مى‌پذيرم.

پيشتر کرزاى دستور برگزارى انتخابات در ماه آوريل را صادر کرده بود. او گفته بود که بر اساس قانون اساسى افغانستان انتخابات بايد 30 تا 60 روز پيش از خاتمه دوره رياست چمهورى برگزار شود.

تاکید مشرف بر روابط مسالمت آمیز هند و پاکستان

رئیس جمهوری سابق پاکستان خواستار روابط مسالمت آمیز بین اسلام آباد و دهلی نو به منظور مقابله موثر با تروریسم شد.

"پرویز مشرف" در یک کنفرانس خبری در دهلی نو گفت: ما باید بدانیم که قربانیان تروریسم و افراطی گری هستیم و باید برای پیدا کردن راه حل با یکدیگر باشیم.

نخست وزیر دولت موقت فلسطین استعفا داد

فیاض در راستای هموار کردن مسیر تشکیل دولت ائتلافی استعفا داد.

فیاض که پس از آغاز اختلافات میان حماس و فتح به عنوان جانشین اسماعیل هنیه در دولت به روی کار آمده‌بود، در متن استعفا خود تصریح کرد که دولتش تمام تلاش خود را برای بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور به کار گرفته است.

فیاض همچنین از مذاکره‌کننده‌های حماس و فتح خواست تا پایان ماه مارس به نتیجه‌ای واحد در خصوص دولت وحدت ملی رسیده و از نظامی دموکراتیک در فلسطین حمایت کنند.

ديدار هيلارى کلينتون با اردوغان و عبدالله گل

وزير امور خارجه آمريکا در جريان سفرش به ترکيه با نخست وزير اين کشور ديدار کرد.

کلينتون در اين سفر به بررسى اهميت ارتباطات غير مستقيم ميان سوريه و اسراييل و نيز ميانجى گرى ترکيه در اين باره تاکيد کرد و گفت: واشنگتن هنوز تصميمى درباره سفير جديدش در دمشق نگرفته است.

آمریکا و لیبی در آستانه مبادلات نظامی هستند

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از فروش تسلیحات آمریکایی به لیبی در آینده ای نزدیک خبر داد.

در صورتی که آمریکا سیاست فروش سلاح به لیبی را در پیش بگیرد، هواپیماهای باری و سیستم های امنیت مرزی و ساحلی از جمله قطعاتی است که این کشور در اختیار لیبی می گذارد.

پاپ به زودی راهی خاورمیانه می شود

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان، به زائران واتیکان در ایتالیا گفت که او در ماه می برای یک هفته به خاورمیانه سفر خواهد کرد تا برای سرزمینی که محل تولد و اقامت عیسی مسیح بوده است، دعای صلح ادا کند.

در این سفر که از هشت تا پانزده ماه مه انجام خواهد گرفت، پاپ به بخش هایی از اسرائیل، اراضی فلسطینی و اردن که عیسی مسیح در آنها زندگی کرده است، خواهد رفت.

محمود عباس موفقيت مذاکرات گروه‌هاى فلسطينى را خواستار شد

محمود عباس خواستار موفقيت مذاکره‌ ملى فلسطين تحت نظارت قاهره تا زمان تشکيل دولت متحد ملى شد.

رييس تشکيلات خودگردان فلسطين در ديدار با هيات جنبش فتح که قرار است در مذاکرات قاهره شرکت کند، بر لزوم موفقيت اين مذاکرات به هر نحوى تاکيد کرد.

رهبر اپوزيسيون سودان آزاد شد

امامه الطرابى، دختر حسن الطرابى، رهبر اپوزيسيون سودان به خبرگزارى فرانسه گفت: پدر من از زندان بندر - سودان آزاد شده است. آنها او را با هواپيما بردند و الان در خانه‌اش در مانشيا در حومه‌هاى خارطوم، پايتخت سودان، است.

افسران امنيتى سودان در 14 ژانويه‌ سال جارى، دو روز پس از آن که از عمر البشير، رييس جمهور سودان خواست تا خود را به دادگاه بين‌المللى کيفرى لاهه تسليم کند، وى را دستگير کردند.

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی آغاز شد

آمریکا و کره جنوبی در حالی رزمایش مشترک سالانه خود را آغاز کردند که کره شمالی پیش از آن با این رزمایش به شدت مخالفت کرده بود.

26 هزار نیروی آمریکایی و بیش از 50 هزار نیروی کره جنوبی در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

رهبر کره شمالى به چين مى‌رود

 رسانه‌هاى کره شمالى اعلام کردند کيم جونگ ايل قرار است به منظور سفرى رسمى به چين عازم اين کشور شود.

اين سفر همزمان با شصتمين سالگرد برقرارى روابط ديپلماتيک بين کره شمالى و چين صورت مى‌گيرد.

دستگرى 5 نفر به اتهام سوء قصد عليه اردوغان  

نيروهاى امنيتى ترکيه پنج نفر را به اتهام طرح سوء قصد به جان رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير اين کشور دستگير کردند.

منابع خبرى مطلع ترکيه اعلام کردند که دستگيرشدگان که هويت آنان فاش نشده است، روز گذشته (يک‌شنبه 18 اسفند) قصد داشتند، اردوغان را در سخنرانى انتخاباتى وى در شهر «آدانا» ترور کنند.


نظر شما :