آقای بلر چرا این کار را کردید؟

۰۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۲۰ کد : ۴۱۷ اخبار اصلی
ترادی رابین تحلیلگر روزنامه دوحه تایمز طی مقاله ای به چالش های تونی بلر که نماینده گروه چهارجانبه صلح در خاورمیانه شده، پرداخته است. مقاله با این جمله آغاز می شود: تونی بلر عزیز چرا این کار را کردید؟

تونی بلر عزیز چرا این کار را کردید؟ چرا به محض کناره ‌گیری از سمت نخست‌ وزیر، پست نماینده‌ ویژه‌ خاورمیانه برای چهارگانه‌ ایالات متخده، اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ملل متحد و روسیه پذیرفتید؟

 

آیا این انتصاب که توسط کاخ سفید و کاندولیزا رایس حمایت شده را طرحی برای شکست خودتان نمی‌بینید؟

به وضوح مشخص است که شما نمی‌خواهید مشروعیت ‌تان از طریق جنگ عراق تعریف شود.

 

هرچند تا زمانی که شما این کار را دوباره تعریف کنید و حمایت کاخ سفید را جلب نمایید، به زودی در گرداب افتضاحی دیگر در خاورمیانه غرق خواهید شد. اما مشکل پست جدید شما این است که هیچ قدرتی برای ایجاد دگرگونی و تغییر ندارید.

 

 اختیارات این شغل آنقدر محدود هستند که بیشتر به یک لطیفه شبیه اند .با استناد به گفته‌های سخنگوی کاخ سفید شان مک‌کورمک، شما تنها به این حوزه محدود هستید تا به فلسطینی‌ها کمک کنید که بتوانند اقتصاد و موسسات خود در بانک غرب بازسازی کنند. (اختیارات شما حتی تا نوار غزه که توسط حماس کنترل می‌شود هم گسترش نمی‌یابد)

 

به عقیده‌ مک‌کورمک، هدف پست و مقام شما این است که تضمین کنید اگر یک دولت مستقل و سرزمین فلسطینی ایجاد شود، می‌تواند یک دولت موفق و متکی به نفس باشد. بحثی نیست. موسسات فلسطینی، سرشار از فساد و انحراف هستند و نیاز به تغییر و اصلاح دارند.

 

 اما بانک جهانی، ظرف مخصوص کشت میکروب نیست! مطمئناً شما در عراق دیدید که غربی‌ها از مدیریت کردن تجربیات اجتماعی تحت شرایط و ضوابط اشغال و خشونت، عاجز هستند.

 

امروزه بانک غرب هم تحت فشارها و نفوذ امنیتی فراوان اسراییل است و باعث می‌شود که عملاً اقتصاد فلسطین نتواند کاری از پیش ببرد.

 

همانطور که در سفر اخیرم مشاهده کردم، ورود و خروج در شهرها و روستاها شدیداً تحت کنترل است و بسیاری از خیابانها با موانع مختلف مسدود شده‌اند. مناطق فلسطینی‌نشین توسط سیم‌های خاردار اسراییلی از یکدیگر جدا شده‌اند، خیابانها در تصرف مهاجران اسراییلی است و کل اراضی توسط نیروهای ارتشی و نظامی کنترل می‌شوند.

 

 کشاورزان نمی‌توانند محصولاتشان را به شهرها ببرند و شهرها نیز نمی‌توانند محصولاتشان را به مغازه‌ها برسانند. اقتصاد فلسطین منجمد شده و مردم تنها به کمکهای خارجی متکی هستند .

 

مقامات و همکاران بوش اخیراً به شکل مرتب برای از بین بردن این محدودیتها و انسدادها هشدار داده‌اند. اما علیرغم بازگشایی برخی خیابانها، اسراییل همچنان به ادامه‌ی ضوابط امنیتی خود با بیشترین شدت ممکن اصرار دارد.

 

آقای بلر، اختیارات شما نمی‌تواند با این موضوعات امنیتی سروکار داشته باشد. آن‌وقت شما چه طور می‌توانید با وضعیت اقتصادی فلسطینی‌ها سروکار داشته باشید؟ آن وقت چه طور یک دولت مستقل فلسطینی می‌تواند فعالیت کند وقتی که مقاماتش نمی‌توانند از شهر خود پا فراتر بگذارند؟

 

علاوه بر اینها، چنین موضوعات امنیتی، بدون نگاه کردن به یک دورنمای سیاسی بزرگتر قابل نظارت نیستند. فلسطینی‌ها نگران فساد اقتصادی هستند اما نگرانی اصلی آنها این است که آیا دلیلی وجود دارد تا به آینده‌ی سیاسی بهتری امیدوار باشند؟

 

تا زمانی که فلسطینی‌ها نتوانند دورنما و افق سیاسی واضح ‌تری ببینند یعنی تصویری از دولت مستقل خود نداشته باشند، بر علیه گروههای تروریستی و خشونت گرا اقدام نمی‌کنند .

 

یک دلیل عمده ا‌یی که باعث شد فلسطینی‌ها در انتخابات سال 2006 به حماس رای بدهند این بود که حزب مخالف فتاح (معروف به حزب مذاکره‌ها) نمی‌تواند ترتیب ازسرگیری مذاکرات و گفت‌وگوهای صلح را بدهد و آن را مدیریت کند.

 

اما آقای بلر، اختیارات شما شامل قدرت برقراری پل بین اسراییل و فلسطین دررابطه با موضوعات سیاسی بزرگتر نمی‌شود. اگر از سروکار داشتن با یک موضوع بزرگ خودداری کنید، در برخورد با دردسرها و موضوعات کوچکتر (و حتی مهمتر) هم شکست خواهید خورد.

 

حتماً شما از سرنوشت همکار سابق خودتان به عنوان نماینده‌ چهارگانه یعنی جیمز ولفنسون، رییس پیشین بانک جهان مطلع هستید. او پست خود را که بر توسعه‌ اقتصاد غزه متمرکز بود، با عصبانیت و نارضایتی ترک کرد .

 

ولفنسون از این قضیه ناراضی بود که نمی‌توانست باعث شود اسراییل صادرات از غزه را تسهیل کند. اسراییلی‌ها نیز تقاطع ارسال محموله‌های تجاری و گمرکها را علیرغم تلاشهای ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری و جلوگیری از مسدود شدن کانتینرها به دلایل امنیتی بستند .

 

ولفنسون تاکید داشت که تسهیل صادرات غزه، شغلهای زیادی ایجاد می‌کند. اما این در واقع جذبه‌ حماس را از بین می‌برد جایی که گروههای اسلام‌گرا، به مدیریت نهادهای خیریه‌ مردمی و محبوب مشغولند. او از اسراییل درخواست کرد که به یک دورنمای وسیعتر بنگرد.

 

 اما او هیچ قدرتی برای دیکته کردن این نقطه‌نظر به اسراییل نداشت. وقتی که بوش از ایجاد مدلی برای دموکراسی در غزه صحبت می‌کرد، مقامات ایالات متحده در کمک به اوضاع شکست خوردند.

 

آن‌وقت آقای بلر شما چه طور انتظار معجزه در بانک غرب را دارید؟ حتی نماینده‌ سابق خاورمیانه یعنی جورج میشل هم گفته بود: "وقتی بلر هیچ اختیاری ندارد که وارد حوزه‌های وسیعتر شود که در واقع به شکلی مجزا توسط دیگران مدیریت می‌شوند، از فلسطینی‌ها نمی‌توان انتظار حرکت داشت ."

 

میشل تجربیات بیشتری در این زمینه‌ها داشت که به شما کمک کرد تا واسطه‌ امضای قرارداد تقسیم قدرت بین کاتولیکها و پروتستانها در ایرلند شمالی به سال 1998 شوید. 

در نتیجه آقای بلر شما هم نیاز دارید تا به درسهای معاهده‌ صلح ایرلند شمالی برگردید که یکی از پرافتخارترین موفقیتهای شما بود. در آن موضوع خاص، مشارکت خستگی‌ناپذیر دولت انگلیس و ایرلند، کلید موفقیت بود.

 

تا زمانی که کاخ سفید و گروه چهارگانه آماده‌ی غرق شدن در فرآیند صلح نباشند و بر افکار خود تا پر شدن شکاف بین اسراییل و فلسطین پافشاری کنند، شما در موضع ضعف و شکست هستید آقای بلر. شاید این فرآیند نیاز به دخالت کردن اعراب میانه‌رو هم داشته باشد.

 

اگر گروه چهارجانبه، شما را با این شرایط به مدیریت خود بگمارد، ارزش دریافت خواهد داشت در غیر اینصورت بهتر است که به دنبال راهی دیگر برای سپری کردن سالهای بازنشتگی خود باشید .


نظر شما :