اروپا به گاز ایران محتاج است

۲۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۴ کد : ۴۱۹۸ اقتصاد و انرژی
مهندس منصور دفتریان، رئیس هیات مدیره انجمن گاز در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی تاکید کرد که روسیه به تنهایی قادر نیست نیازهای گازی اروپا را تامین کند و باید برای تامین گاز خود با ایران همکاری کند، چه از طریق خط لوله ناباکو یا هر مسیر دیگری که بتواند گاز ایران را به اروپا برساند
اروپا به گاز ایران محتاج است

آلکساندر مدودیف، معاون شرکت گازپروم روسی اعلام کرد که این شرکت برای مشارکت در طرح خط لوله گاز ناباکو دعوت شده است ولی در آن شرکت نخواهد کرد.

مدودیف گفت ما به اجرای طرح گاز خود می پردازیم و کشورهای شرکت کننده در نابامو طرح خود را اجرا کنند. مدودیف در عین حال اذعان کرد که در وضعیت فعلی خودداری کامل گازپروم از شرکت در نابوکو، باتوجه به دورنمای این طرح و حمایت سیاسی شماری از کشورها از آن و نیز امکان استفاده از گاز ایران در این طرح کاملا موجه نیست.

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که بدون حضور ایران این پروژه قابل اجرا نخواهد بود.

خط لوله ناباکو به طول 3 هزار و 300 کیلومتر درصدد است تا گاز دریای خزر را به اروپا منتقل کند. گفته می­شود که این پروژه برای کاهش وابستگی گاز اروپا به روسیه است. اما مهندس منصور دفتریان، رئیس هیات مدیره انجمن گاز ایران توضیح می­دهد که روسیه به تنهایی قادر نیست نیازهای گازی اروپا را تامین کند و اروپا باید برای تامین گاز خود با ایران همکاری کند، چه از طریق خط لوله ناباکو یا هر مسیر دیگری که بتواند گاز ایران را به اروپا برساند. وی همچنین معتقد است که ایران همواره شریک مطمئنی برای اروپایی­ها در تمامی شرایط بوده و خواهد بود. گفت­و­گوی تفصیلی دیپلماسی ایرانی با مهندس علی دفتریان در خصوص خط لوله ناباکو را در مطالب ویژه عید نوروز منتشر خواهیم کرد.


نظر شما :