اختلاف بر سر چگونگى حل بحران اقتصادى

۲۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۵ کد : ۴۲۰۰ اروپا
کشورهاى عضو اتحاديه اروپا همچنان بر سر چگونگى حل بحران اقتصاد جهانى با يکديگر اختلاف دارند و حاضر نيستند اختلاف‌هاى خود را به همين سادگى حل کنند. آنها نه شيوه امريکايى را مى‌پسندند و نه فشارهاى کشورهاى ضعيف اتحاديه اروپا را تحمل دارند.
اختلاف بر سر چگونگى حل بحران اقتصادى

اعضای شورای وزیران امور خارجه‌ ۲۷ کشور اتحادیه‌ اروپا روز دوشنبه ۱۶ مارس در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره‌ مشوق‌های اقتصادی پیشنهادی در کمیسیون اروپا به‌ مبلغ ۵ میلیارد یورو به بحث و مذاکره بپردازند. 

 بسیاری از کشورهای اتحادیه‌ اروپا برنامه‌های اقتصادی جامعی برای مواجهه با بحران اقتصادی تدارک دیده‌اند که بودجه‌های سالانه‌ آنها را با مشکل روبه­رو خواهد کرد. این در حالی است که کشورهای بزرگ اروپایی شیوه کمک­رسانی امریکایی را برای اقتصادشان نمی­پسندند و راهکارهای دولت باراک اوباما را نیز چندان مناسب نمی­دانند. از این رو تلاش دارند، شیوه­ای متفاوت از ایالات متحد برای نجات کشورشان از بحران اقتصادی اتخاذ کنند. اما در این میان کشورهای اروپایی با یک معضل بزرگ نیز مواجهند. آنها از سوی کشورهای برخوردار از اقتصاد ضعیف مانند مجارستان، لهستان و لیتوانی به شدت تحت فشار قرار دارند تا کمک­های مالی قابل توجهی نیز از سوی کل اتحادیه به آنها تعلق گیرد.

کمیسیون اتحادیه‌ اروپا تدوین یک برنامه‌ اقتصادی مستقل از بودجه‌های اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا را پیشنهاد داده است. اما بسیاری از دولت‌های اروپایی در زمینه‌ تأمین مالی و پروژه‌های حمایتی چنین برنامه‌ای تردید دارند. از طرف دیگر خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا نیز، اعضای اتحادیه را از امیدهای واهی به تأثیر چنین برنامه‌هایی بر حذر داشته است. به گفته‌ او، در اتحادیه‌ اروپا بودجه‌ای کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی اقتصاد اروپا تدارک دیده شده و مهم‌ترین ابزارها و امکانات نیز در اختیار کشورهای عضو اتحادیه قرار دارد، نه در اختیار شورای اتحادیه اروپا.

کمیسیون اتحادیه‌ اروپا ضمن نشست دوشنبه بیش از هر چیز به سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست، انرژی و سایر پروژه‌های زیرساختی در این اتحادیه تأکید داشت. از جمله تدابیر اتحادیه‌، اوراق کردن خودروهای قدیمی است که برای نمونه در آلمان در ازای آنها پول پرداخت می‌شود.

کمیسیون اتحادیه‌ اروپا قصد دارد در بحران اقتصادی موجود، در کنار برنامه‌های اقتصادی هر یک از کشورهای عضو، برنامه جامع اتحادیه اروپا را نیز تدوین کند. در مقایسه با نزدیک به ۲۰۰ میلیارد یورو که هر یک از کشورهای عضو در بودجه خود در نظر می‌گیرند، ۵ میلیارد یورو بودجه‌ اتحادیه‌ اروپا رقم چندانی نیست. با وجود این، موضوعات گفته شده در روزهای پنج‌شنبه ۱۹ مارس و جمعه ۲۰ مارس همچنان در دستور کار قرار خواهد داشت؛ زیرا وزیران امور خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا نه در مورد نحوه‌ تأمین مالی و نه درباره طرح‌‌های حمایتی توافق دارند. این کمیسیون بیش از هر چیز قصد دارد در زیرساخت‌های انرژی و فن‌آوری توسعه‌ پهنای باند اینترنت سرمایه‌گذاری کند.

به‌گفته‌ فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه‌ آلمان، همه پیشنهادهای ارائه شده در کمیسیون اروپا امسال به نتیجه نمی‌رسند و مشخص نیست که در سال آینده میلادی وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند. از طرف دیگر پیشنهادهایی نیز وجود دارند که پیش‌تر هزینه‌ مالی آنها تأمین شده و دیگر نیازی به مکمل‌های مالی و پشتیبانی اقتصادی اتحادیه اروپا ندارند.


نظر شما :