اروپا نگران از تشکيل دولت تندرو در اسرائيل

۲۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۹:۴۱ کد : ۴۲۰۳ اروپا
خاویر سولانا هشدار داده است که اين اتحاديه در صورت مشاهده افراط در دولت آتی اسرائیل در روابط خود با تلاویو تجديد نظر خواهد کرد.
اروپا نگران از تشکيل دولت تندرو در اسرائيل

با نزدیک شدن به تشکیل دولت راستگرا در اسرائیل نگرانی از تشکیل این دولت بیش از پیش افزایش یافته است. این نگرانی محدود به دایره کشورهای عربی و منطقه نیست بلکه اروپایی­ها نیز نگرانی خود را از تشکیل چنین دولتی پنهان نمی­کنند و ظاهرا در اقدامی هماهنگ با کاخ سفید اضطراب خود را از روی کار آمدن دولتی افراطی که تندروترین چهره­های اسرائیل رهبری آن را بر عهده دارند، ابراز می­دارند.

وزراى امور خارجه‌ کشورهاى عضو اتحاديه‌ اروپا در نشست خود در پى نزديک شدن به تشکيل دولت آينده اسرائیل بر اين امر اصرار کردند که اسرائيل بايد به اقدامات خود براى نزديک شدن به راه حل تشکيل دو کشور فلسطينى و اسرائيلى ادامه دهد.

کارل بيلت، وزير امور خارجه‌ سوئد، در اين باره گفت: «انتظار داريم که دولت جديد اسرائيل به وظايف پيشين خود که شامل تعهدى براى راه حل دو کشور است، احترام گذارد.»

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجى اتحاديه‌ اروپا نيز از اين درخواست حمايت و اعلام کرد، اين اتحاديه آماده است با دولت اسرائيلى که آماده‌ ادامه مذاکرات باشد و به کارهاى خود در راستاى تشکیل دو کشور ادامه دهد، کار کند. اگر اين گونه نباشد، راه حل متفاوت خواهد بود.

الکساندر استوب، وزير امور خارجه‌ فنلاند، نيز گفت: «اين بلوک اروپايى در صورت تاييد ليبرمن در پست وزير امور خارجه، بايد ليبرمن را نيز لحاظ کند. ما بايد بتوانیم با دولت آينده‌ اسرائيل کار کنيم، به همين سادگي. براى رقص تانگو به دو نفر احتياج است و ما بايد تمام احزاب را دور يک ميز جمع کنيم. ما مى‌توانيم همانند گذشته با دولت بعدى اسرائيل نيز کار کنيم.»

در همین رابطه احمد مساعده، سفير پادشاهى اردن در اتحاديه اروپا که به در خواست جمهوری چک رئیس دوره­ای اتحادیه اروپا در اين نشست شرکت کرده بود، با بحث در مورد آخرين تحولات سرزمين‌هاى فلسطينى تاکيد کرد، مساله‌ فلسطين مساله‌ مرکزى و اصلى اردن است.

مساعده که به نيابت از ناصر جوده، وزير امور خارجه‌ اردن در اين نشست در بروکسل شرکت کرده بود، خاطرنشان کرد که راه حل تشکیل دو کشور، تنها وسيله براى حل درگيرى فلسطينى – اسرائيل است.

مساعده با تاکيد بر تعهد اردن به دست يافتن به سازش عربى و توافق ملى فلسطين گفت: «در حال حاضر ما بايد نتايج واقعى را ديده و به راه حل‌هايى براى اين درگيرى برسيم.»

روزنامه‌ اورشليم پست نيز به نقل از سولانا هشدار داده است که اين اتحاديه در صورت مشاهده افراط در دولت آتی اسرائیل در روابط خود با تلاویو تجديد نظر خواهد کرد.

اين هشدار در حالى مطرح شد که يک مشاور بلند پايه ديپلماتيک نتانياهو پيش‌بينى کرد، اسرائيل و اتحاديه اروپا روابط خوبى با هم داشته باشند.

سولانا به خبرنگاران گفت: «احتمالا اتحاديه‌ اروپا در صورتى که دولت آينده‌ اسرائيل به ايجاد يک کشور فلسطينى متعهد نباشد، در روابط خود با تل‌آويو تجديد نظر خواهد کرد.»

وى همچنين از نتانياهو خواست، دولتى تشکيل دهد که هدف راه حل تشکیل دو کشور را براى اسرائيل و سرزمين‌هاى فلسطينى به تحقق رساند.

سولانا در يک اظهار نظر بسیار هشدار آمیز گفت: «بگذاريد بسيار شفاف بگويم که روابط اتحاديه‌ اروپا با دولت اسرائيل که به راه حل دو کشور متعهد نباشد، خيلى خيلى متفاوت خواهد بود.»

اين در حالى است که زلمان شوال، سفير پيشين اسرائیل در امريکا و مشاور بلند پايه‌ نتانياهو، در گفت‌وگو با اورشليم پست گفته بود که دولت جديد قصد دارد به وظايف بين‌المللى خود تا زمانى احترام گذارد که براى امنيت ملى‌اش تهديدى محسوب نشود.

علاوه بر اين، بنيتا فررو والدنر، کميسونر روابط خارجى اتحاديه‌ اروپا نيز در کنفرانس خبرى پس از اين نشست اعلام کرد، از وزير امور خارجه‌ دولت آينده‌ اسرائيل مى‌خواهيم به راهکار تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل پايبند باشد و به اين راهکار عمل کند و در فرصت مناسب نسبت به از سرگيرى مذاکرات صلح اقدام کند.

از سوی دیگر زیپی لیونی وزير امور خارجه‌ اسرائیل و رئیس حزب لیکود پيوستن به حزب ليکود را تا زمانى که بنيامين نتانياهو با اصول حزب کاديما موافقت نکند بعيد دانست.

زيپى ليونى در نشست حزبش گفت: «نشست اخير من با بنيامين نتانياهو رئيس حزب ليکود و مسئول تشکيل دولت اسرائيل هيچ پيشرفتى را در زمينه‌ تشکيل دولت ائتلافى به همراه نداشت. پايان مذاکرات ميان نتانياهو و پنج حزب راست‌گرا به مذاکرات من و نتانياهو پايان خواهد داد چون اين مذاکرات عميق خواهد بود. کاديما هرگز در دولت راست‌گرا به منزله‌ جناحى بى‌تاثير و بى خاصيت نخواهد بود.»

رهبر حزب کاديما بر پايبندى حزبش بر اصول خود به ويژه راه حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل و نتايج کنفرانس آناپوليس تاکيد کرد.

اين اظهارات ليونى در پى توافق ميان بنيامين نتانياهو و آويگدور ليبرمن رهبر حزب اسرائيل بيت نو بر سر تشکيل دولت ائتلافى صورت گرفت.

در نخستين واکنش عربى به توافق ليبرمن و نتانياهو احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه‌ مصر نسبت به شکل‌گيرى دولت راست‌گراى تندرو در اسرائيل ابراز نگرانى کرد و گفت: «اگر اعضاى دولت آتى اسرائيل به اجراى آن‌چه که در سال‌هاى اخير گفته‌اند، بپردازند اوضاع سخت‌تر خواهد شد.»

این در حالی است که روزنامه‌ الشرق الاوسط گزارش داد، بنيامين نتانياهو به ليونى پيشنهاد کرده است که مسئوليت رياست هيات مذاکره کننده اسرائيلى را با فلسطينى‌ها در دولتش بر عهده بگيرد.

ليونى این تقاضای نتانیاهو را رد کرده و گفته است که خواهان تعهد بنيامين نتانياهو برای توافق بر سر طرح نقشه‌ راه و آناپوليس و اساس تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل و شامل شدن تمام مسائل از جمله بيت‌المقدس و مساله‌ آوارگان درمذاکرات ريشه‌اى است.

نتانياهو نيز شرط گذاشته است که حزب کاديما بدون قرار دادن شرط تشکيل دو کشور، به دولت ائتلافى بپيوندد.

وى حاضر است در اين راستا پست کاردار نخست وزير و وزير امور خارجه را به وى و نيز به اعضاى حزب کاديما چند پست وزارتى مساوى با تعداد وزارتخانه‌هاى حزب خود بدهد.

اما ليونى خواستار تعيين برنامه‌ سياسى صريح برای حمايت از مذاکرات مسالمت‌آميز با فلسطينى‌ها شده است، به طورى که به پست نخست وزيرى براى نيمى از دوره‌ پارلمان يا يک سوم آن دست يابد.


نظر شما :