ماموریت خاورمیانه ای رایس؛ تشکیل اتحاد علیه ایران

۰۹ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۶:۱۶ کد : ۴۲۳ اخبار اصلی
بلندپایه ترین مقامات دیپلمات و نظامی آمریکا وارد خاورمیانه شده اند تا سران کشورهای عرب را قانع کنند که در صورت عدم حماتشان از دولت فعلی عراق بیشتر متضرر خواهند شد تا این که منتظر به پایان رسیدن عمر دولت جورج بوش باشند.

بلندپایه ترین مقامات دیپمات و نظامی آمریکا امروز وارد خاورمیانه شده اند تا سران کشورهای عرب را قانع کنند که در صورت عدم حماتشان از دولت فعلی عراق بیشتر متضرر خواهند شد تا این که بنشینند و منتظر به پایان رسیدن عمر دولت جورج بوش باشند.

برنامه سفر این دو بسیار فشرده و در عین حال حساس است. "کاندولیزا رایس"، وزیر امور خارجه‌ آمریکا به همراه "رابرت گیتس"، وزیر دفاع این کشور در جریان سفر اخیرخود به منطقه، ابتدا از مصر، عربستان، فلسطین و سرزمین‌های اشغالی دیدار کرده و سپس با همتاهای مصری و سعودی‌شان در خصوص تحولات عراق و نحوه‌ ارایه‌ کمک‌های کشورهای همجوار به عراق جهت تثبیت امنیت و ثبات در این کشور بحث و گفت و گو خواهند نشست.

رایس همچنین در شرم‌الشیخ مصر به طور جداگانه با وزرای امور خارجه‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و درخصوص آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر امور خارجه‌ آمریکا در عین حال قرار است پس از این دیدارها به تنهایی عازم بیت‌المقدس و رام‌الله شود تا با مقامات مسوول اسراییل و فلسطین در خصوص راه‌کارهای موجود جهت تحقق احیای روند صلح بحث و تبادل نظر کن.

این سفر از چنان حساسیتی برخوردار است که رایس ترجیح داده انتقادهای سران کشورهای عضو آسه آن ( کشورهای جنوب شرق آسیا ) را در مورد عدم حضورش در نشست آتی این سازمان که قرار است فردا در فلیپین برگزار شود، تحمل و به هر قیمتی در ماموریت خاورمیانه ایش شرکت کند.

یکی از مواردی که باعث اهمیت این سفر شده، تلاشی است که به گفته برخی از منابع این مقامات آمریکایی به منظور ایجاد اتحادی از کشورهای عرب سنی علیه افزایش نفوذ و قدرت ایران در منطقه صرف خواهند کرد.

برخی از کشورهای عرب نگران این هستند که در صورت عقب نشینی سریع نیروهای آمریکایی از عراق، خشونت ها در این کشور تشدید شده و در نهایت معادله قدرت به سود شیعیان به پایان برسد. به همین دلیل کشورهای عرب در موقعیت کنونی به هیچ وجه مصلحت نمی دانند که از دولت کنونی عراق با اعضای اکثریت شیعه در آن حمایت کنند. ولی در عین حال فروپاشی این دولت را نیز به صلاح خود نمی دانند و این بزرگترین برگ برنده دولت بوش برای همراه کردن عرب های منطقه با طرح های خاورمیانه ای خود است.

به گزارش برخی از رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید ممکن است در این رابطه با عربستان با مشکل مواجه شود. این کشور با دولت شیعه عراق احساس نزدیکی نمی‌کند و از این که این دولت با ایران روابط دوستانه‌ای دارد، نگران است. بر اساس این گزارش های مقامات سعودی به گروههای سنی عراق کمک مالی پیشنهاد داده‌اند که منجر به نگرانی مقامات آمریکایی شده است. برخی گزارش های دیگر حاکی هستند که ماهانه شصت تا هشتاد مبارز خارجی وارد عراق می‌شود که حدود نیمی از آنها از عربستان هستند و دولت سعودی برای متوقف کردن آنها فعالیت کافی نکرده است.

عربستان مهمترین هم پیمان سنتی آمریکا در منطقه ای است که در آن احساسات ضدآمریکایی هر روز در حال شدت گرفتن است. به همین دلیل واشنگتن نمی تواند به همین راحتی سران این کشور را از خود برنجاند. این موضوع باعث شده است که دیدار رایس و گیتس با مقامات سعودی و صرف شام با شاه عربستان در راس ماموریت آنها به خاورمیانه قرار گیرد.

این دو برای ریاض سوغات خوبی نیز به همراه آورده اند. یک معنای همراهی رایس توسط گیتس این است که وی پیشنهادهای جدیدی برای فروش سلاح به کشورهای عرب با خود آورده است. گیتس در آخرین سفر خود به خاورمیانه تلاش کرد تا نگرانی اعراب را در مورد ارسال تسلیحات جدید مورد توجه قرار دهد. هنوز گزارشی از محموله جدیدی که احتمالا طی ماه های آینده در اختیار عربستان قرار خواهد گرفت، منتشر نشده است، اما برخی از تحلیلگران ارزش این محموله را 20 میلیارد دلار برآورد کرده اند.

این موضوع انتقاد رهبران اسرائیلی را در پی داشته است، اما گیتس این طور توجیه کرده است که عربستان بالاخره به سلاح های جدید دست خواهد یافت و اگر نتواند آنها را از آمریکا تامین کند، احتمالا به روسیه رو خواهد برد.

دیدار رایس و گیتس در همان منطقه ای از مصر ( شرم الشیخ ) برگزار خواهد شد که حدود سه ماه پیش کنفراسی بین المللی پیرامون امنیت عراق در آن برگزار شد. اما با وجود تشکیل کمیته ها و ارائه تعهدات مختلف از سوی کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس برای حل مشکلاتی که هم اکنون عراق با آنها دست به گریبان است، تا کنون اقدام موثری در این زمینه انجام نگرفته است.

برخی از دیپلمات های حاضر در منطقه معتقدند که کشورهای عمده عرب از جمله عربستان، ترجیح می دهند که در این موقعیت بیشتر ناظر باشند تا شرکت در اجرای یک طرح نه چندان امیدوار کننده در مورد آینده عراق. این دیپلمات ها که خواسته اند نامشان فاش نشود به واشنگتن پست گفته اند که کشورهای عرب ترجیح می دهند تا زمانی که اوضاع امنیتی بد عراق به خارج مرزها این کشور سرایت نکرده است، همچنان منتظر بمانند و این انتظار را حتی تا پایان عمر سیاسی بوش نیز ادامه دهند.

رایس و گیتس این پیام را به نشست وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس متشکل شش کشور و همچنین اردن و مصر می‌برند که واشنگتن می خواهد تمامی همسایه‌های عراق به ویژه عربستان و امارات نقشی کمک‌کننده و سازنده را در عراق بازی کنند، زیرا به نفع آنها و تمامی منطقه است که با نیروهای منفی مقابله شود.


نظر شما :