عراق از دید کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا

۱۰ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۹ کد : ۴۲۸ اخبار اصلی
دیدگاه نامزدهای مطرح دو حزب جمهورى خواه و دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمريک درباره جنگ عراق چيست؟ هر کدام از اين نامزدها با چه سياستى به دنبال جلب نظر اعضاى حزب خود هستند؟

سیاست خارجی آمریکا و در راس آن جنگ عراق، مهمترین موضوعی است که در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در سال 2008 میلادی مورد توجه قرار دارد. انتقادات نسبت به این جنگ دائماً رو به افزایش است و افکار عمومی آمریکا دیگر ادامه بحران عراق را بر نمی تابند. کاندیداهای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری هم به دلیل این فشارها دچار چند دستگی شده اند.

عده ای از آنها از استراتژی افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق حمایت می کنند و عده ای دیگر خواهان ارائه فوری جدول زمانی خروج این نیروها از عراق هستند. گروهی از این کاندیداها جنگ عراق را نمادی از مبارزه با تروریسم قلمداد می کنند و گروهی دیگر معتقدند دولت آمریکا نباید در مناقشات قومی عراق و جنگ داخلی در این کشور دخالت می کرد. نقطه نظر سرشناس ترین و محتمل ترین کاندیداهای ریاست جمهوری آینده آمریکا در خصوص عراق پیش روی شماست.

دموکراتها

جوزف بایدن

سناتور بایدن در سال 2002 میلادی از جنگ عراق حمایت کرد اما به تدریج به یکی از سرسخت ترین منتقدان این جنگ در سنا بدل شد. برنامه ای که بایدن به همراه "لسلی گلب" برای آینده عراق ارائه داده اند، شامل عراق فدرالیزه می شود؛ به طوریکه این کشور به سه منطقه کرد، عرب سنی، و عرب شیعه تقسیم شود و یک حکومت مرکزی هم برای توجه به منافع مشترک این سه گروه – مثلاً استفاده از نفت- تشکیل گردد.

این برنامه البته بر امضای یک معاهده منع تهاجم بین این سه منطقه و خروج نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2007 میلادی تاکید می کند اما بایدن معتقد است که بخش کوچکی از نیروهای آمریکایی باید در عراق باقی بمانند. این سناتور آمریکایی با ایجاد پایگاههای دائم نظامی آمریکا در عراق مخالف است و به هنگام اعلام برنامه جورج بوش برای افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق هم مخالفت شدید خود را ابراز کرد. با این وجود، بایدن بر لزوم ادامه مقابله با نیروهای وابسته با القاعده در عراق تاکید می ورزد.

هیلاری کلینتون

سناتور کلینتون هم در ابتدا حامی جنگ عراق بود اما حالا به شدت با آن مخالف است و ادعا می کند که اگر رییس جمهور شود این جنگ را خاتمه خواهد داد. او در سال 2007 میلادی طرحی را ارائه داد که کاملا مغایر با برنامه بوش برای افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق بود. اما این طرح حامیان زیادی نیافت و به رای هم گذاشته نشد.

کلینتون هم مانند بایدن با ایجاد پایگاههای نظامی دائم در عراق مخالف است ولی بر حضور تعداد معدودی از این نیروها تاکید دارد. هیلاری کلینتون که به آغاز جنگ عراق رای مثبت داده بود، هنوز که هنوز است با انتقادات داخلی در این خصوص مواجه است و عده زیادی او را به خاطر آنکه بابت این رای معذرت خواهی نکرده، برای ریاست جمهوری شایسته نمی دانند.

 

کریستوفر داد

او هم در ابتدا حامی جنگ عراق بود و بعد منتقد آن شد. او بارها تاکید کرده که آمریکا هیچ پیروزی نظامی ای در عراق به دست نخواهد آورد. داد به همراه سناتور فینگلد و هری رید، برنامه ای را تدوین کرد که بر اساس آن، ضرب الاجلی برای خروج از عراق تعیین می شود و تامین هزینه های جنگ از سال 2008 میلادی قطع می شود.

 

جان ادواردز

ادواردز که در سال 2002 میلادی سناتور بود به جنگ عراق رای مثبت داد اما بعدها از بابت این رای ابراز پشیمانی کرد. او مدعی است که در صورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا، جنگ عراق را به نقطه پایان خواهد رساند. وی می خواهد خروج فوری چهل تا پنجاه هزار نیروی نظامی آمریکا از عراق را مورد توجه قرار دهد و بر انجام مذاکره مستقیم با همسایگان عراق تاکید دارد.

باراک اوباما

اوباما بارها اعلام کرده که آمریکا باید تمرکز سیاست خود بر عراق را کم کند و بر تمام خاورمیانه متمرکز شود. وی یکی از معدود سیاستمدارانی است که از ابتدا با جنگ عراق مخالفت کرد و هنوز هم معتقد است که هیچ راه حل نظامی برای پایان دادن به بحران عراق وجود ندارد. او با افزایش بودجه نظامی برای خرید تجهیزات نظامی خاص موافق است اما برنامه افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق را مورد انتقاد شدید قرار داد.

جمهوریخواهان

 

رودی جولیانی

جولیانی از موافقان سرسخت جنگ عراق بوده و هست. او از برنامه بوش برای افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق حمایت کرد اما معتقد است که باید راهی برای کاهش خشونتها در عراق پیدا کرد. او با ارائه برنامه زمانی مصنوعی و غیرقابل اجرا برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق مخالف است و آن را عقب نشینی در مقابل دشمن می داند. وی جنگ عراق را بخشی از برنامه جهانی مبارزه با تروریسم تلقی می کند.

جولیانی مدتی پیش در گفتگو با وال استریت ژورنال تاکید کرد دولت بوش در اطلاع رسانی در خصوص جنگ عراق موفق عمل نکرده است. وی اقدام آمریکا در منحل اعلام کردن نهادهای مختلف عراقی را هم اشتباهی بزرگ می داند.

جان مک کین

این سناتور آریزونا همواره موافقت خود را با جنگ عراق اعلام داشته و حامی سیاست افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق هم هست. او اقدام بوش در گسترش ارتش آمریکا را هم ستوده است. مک کین معتقد است مذاکره با همسایگان عراق از جمله ایران و سوریه ممکن است چندن موثر نباشد. به اعتقاد مک کین، منافع آمریکا شباهتی با منافع دمشق و تهران ندارد و به همین جهت مذاکره با آنها هم سودی ندارد.

میت رامنی

وی از کشورهای عربی منطقه خواسته به قوت گرفتن دولت عراق کمک کنند و همسایگان عراق را هم به برقراری امنیت در منطقه فراخوانده است. او حامی برنامه افزایش نیروهای نظامی در عراق بود و با برنامه های خروج زودهنگام از عراق مخالف است. وی با تقسیم عراق به سه بخش هم مخالف است و می گوید چنین تقسیمی باعث خواهد شد که مرز عراق با ایران و ترکیه دچار ناآرامی شود و در عین حال، القاعده فعالیت خود را در عراق گسترش دهد.


نظر شما :