فراخواندن یا ملاقات با سفير پاکستان در مجلس

۱۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۱ کد : ۴۲۹۰ اخبار اصلی
کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در اقدامی عجیب و خارج از عرف دیپلماتیک، اعلام کرد که محمد بخش عباسی سفير پاکستان را براى پاسخگويى درباره وضعيت ديپلمات ربوده شده ايرانى به مجلس فراخوانده است. اما سفارت پاکستان این دیدار را ملاقاتی بین سفیر و نمایندگان مجلس می داند.
فراخواندن یا ملاقات با سفير پاکستان در مجلس

در عرف دیپلماتیک احضار سفرای کشورهای خارجی توسط کشور میزبان از سوی وزارت امور خارجه انجام می شود. فراخواندن سفرا به پارلمان کشور میزبان امری بی سابقه است و معلوم نیست سفارت پاکستان نسبت به این امر چه واکنشی نشان خواهد داد.

در تماس خبرنگار دیپلماسی ایرانی با سفارت پاکستان مشخص شد که قرار بوده است سفیر این کشور به درخواست علاءالدين بروجردى رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، ملاقاتی با اعضای کمیسیون در مجلس داشته باشد. لذا تا جایی که پیگیری ها مشخص می کند، موضوع حضور محمدبخش عباسی در مجلس نه "فراخواندن" که یک "ملاقات" بوده است.

بروجردی در حاشيه جلسه علنى روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفته است، با توجه به اینکه موضوع ربوده شدن عطارزاده ديپلمات ايرانى مقيم پاکستان به درازا کشيده شده است، سفير پاکستان به مجلس فراخوانده شده تا مراتب نگرانى نمايندگان مردم از وضعيت نامعلوم اين ديپلمات به دولت پاکستان اعلام شود.

وی گفته است: نمايندگان پس از شنيدن گزارش مفصل روز گذشته (دوشنبه) معاون وزير امور خارجه در اين زمينه، سفير پاکستان را به مجلس فراخواندند.

بروجردی يادآور شده است که طبق کنوانسيون هاى بين المللى، مسئوليت حفاظت از جان ديپلمات ربوده شده ايرانى بر عهده دولت پاکستان است. او البته اشاره نکرده است که احضار یا فراخواندن یک سفیر خارجی خارج از قواعد بین المللی و عرف دیپلماتیک بوده و چنین اقدامی در جایگاه دستگاه وزارت خارجه است.

مجلس می تواند در خصوص مسائل خارجی به احضار سفرا و دیپلمات های کشور خود اقدام کند. همین امروز (18 فروردین) نیز محمد مهدى آخوندزاده، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه به مجلس رفته و گزارشى از ‌آخرين اقدامات دولت درباره ماجرای ربوده شدن عطارزاده ارائه کرده است.

حشمت الله عطار زاده کارشناس اقتصادى سرکنسولگرى ايران در پيشاور،‌ مرکز ايالت سرحد باخترى پاکستان پاييز 87 توسط عوامل مسلح ناشناس در ربوده شد و راننده او نيز به قتل رسید.

این موضوع بارها توسط مجلس و وزارت خارجه پیگیری شده ولی سرانجامی نداشته است. چندی پیش تعدادی از سربازان نیروی انتظامی که توسط گروهک های تروریستی در مرز پاکستان ربوده شده بودند، به شهادت رسیدند و همین تحرکات زمینه های نگرانی خانواده عطارزاده و مسئولین را ایجاد کرده است.


نظر شما :