انقلاب رابرت گیتس در کاهش هزینه‌های نظامی امریکا

۱۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۱:۳۰ کد : ۴۲۹۷ آمریکا
رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، در یک اقدام بسیار شگفت­­آور بودجه نظامی ایالات متحده امریکا را به میزان قابل توجهی کاهش داد تا ثابت کند تا چه اندازه به سیاست­های صرفه­جویی اقتصادی پایبند است. گیتس همچنین گفت که ا‌مريکا بايد تخصيص ميلياردها دلار به جت‌هاى جنگنده فوق مدرن و گران قيمت f-22 و هلى‌کوپترهاى جديد رياست جمهورى پايان دهد.
انقلاب رابرت گیتس در کاهش هزینه‌های نظامی امریکا

رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحد امریکا، در یک اقدام بسیار شگفت­­آور بودجه نظامی ایالات متحده امریکا را به میزان قابل توجهی کاهش داد تا ثابت کند تا چه اندازه به سیاست­های صرفه­جویی اقتصادی پایبند است.

 وزير دفاع امريکا در این باره اعلام کرد، ا‌مريکا بايد تخصيص ميلياردها دلار به جت‌هاى جنگنده فوق مدرن و گران قيمت f-22 و هلى‌کوپترهاى جديد رياست جمهورى پايان دهد و به جاى آن بودجه را به سيستم‌هايى اختصاص دهد که سربازان امريکايى مى‌توانند از آنها در مقابل دشمنان واقعى استفاده کنند.

 براساس دستور جديد بودجه نظامى آمريکا که ازسوى رابرت گيتس صادر شده، چندين برنامه تسليحاتى بزرگ که با بودجه آنها در شرايط فعلى بحران مالى، براى هزاران غير نظامى اشتغال‌زايى مى‌شود، متوقف خواهد شد.

 احتمال مى‌رود کنگره امريکا با برخى از کاهش بودجه‌ها از سوى گيتس مخالفت کند. بودجه پيشنهادى گيتس در سال آتى ميلادى 534 ميليارد دلار خواهد بود. با وجود تمامى کاهش بودجه‌ها، باز هم بودجه نظامى امريکا در سال آينده نسبت به بودجه 513 ميليارد دلارى 2009 افزايش خواهد داشت.

 گيتس هم‌چنين خواستار دورى کشورش از تسليحات قديمى و هم‌چنين پرهيز از برنامه‌هاى آينده‌نگرانه براى مقابله با دشمنان فوق مدرن شد.

 گيتس گفت: «بخشى از بودجه را به تجهيزات مقابله با شورشيان تخصيص داده­ایم و حدود دو ميليارد دلار بيشتر به تجهيزات جست‌وجو و تحقيقات تعلق گرفته است، مانند تامين هزينه براى 50 هواپيماى جديد بدون سرنشين، هواپيماهايى که بر سر شبه نظاميان در مناطق مرزى افغانستان - پاکستان بمب فرو مى‌ريزند.»

 گيتس خاطرنشان ساخت، اصلاح برنامه بودجه بايد در راستاى تامين مالى ظرفيت‌هايمان جهت مبارزه در جنگ‌هايى که در آن حضور داريم و همچنين سناريوهايى که در آينده با آنها مواجه مى‌شويم، باشد.

 مهمترين کاهش بودجه مربوط به جنگنده فوق مدرن f-22 راپتور مى‌شود که قيمت هر فروند آن 140 ميليون دلار است. کاهش ديگر بودجه مربوط به مجموعه جديد هلى کوپترهاى رياست جمهورى است که قيمت هر فروند آن 13 ميليون دلار است. همچنين در برنامه گيتس کاهش 160 ميليون دلارى در زمينه خودروهاى نظامى، حس‌گرهاى پروازى مربوط به سپر موشکى و روبات‌هاى اکتشاف بمب وجود دارد. همچنين خريدارى ناوشکن جديد ازسوى نيروى دريايى و ارسال ماهواره جديد مخابراتى متوقف خواهد شد.

 به گفته گيتس بودجه جديد براساس توصيه‌هاى انجام شده و براى تغيير اولويت‌هاى تاسيسات دفاعى آمريکا تدوين شده است و رئيس جمهوری امریکا به خاطر اهميت و حجم تغييرات با چنين رويکردى موافق است.


نظر شما :