ایران، امریکا و برنامه هسته­ای

۱۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۳ کد : ۴۲۹۹ اخبار اصلی
ایران روز دوشنبه از پیشنهاد امریکا برای احساس مسوولیت بیشتر در جامعه جهانی در مورد سوخت­های هسته­ای استقبال کرد. این پیشنهاد در راستای شعارهای رییس­ جمهور آمریکا مبنی بر ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته­ای است. احمدی­نژاد در پاسخ به پیشنهاد امریکا برای روابطی نزدیک­تر ضمن استقبال از از اصلاح و تغییر مشخصا تاکید کرد که تهران از واشنگتن انتظار دارد که گام بعدی را بردارد.
ایران، امریکا و برنامه هسته­ای

ایران روز دوشنبه از پیشنهاد امریکا برای احساس مسوولیت بیشتر در جامعه جهانی در مورد سوخت­های هسته­ای استقبال کرد. این پیشنهاد در راستای شعارهای رییس­ جمهور آمریکا مبنی بر ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته­ای است.

محمود احمدی­نژاد در سفر خود به قزاقستان در پاسخ به پیشنهاد تأسیس بانک سوخت هسته­ای در قزاقستان خاطر نشان کرد که چنین پیشنهادی بسیار خوب است. هر کشوری که معادن اورانیوم و توانایی تولید سوخت داشته باشد می‌تواند به محل بانک سوخت تبدیل شود.

احمدی­نژاد گفت که ما فکر می­کنیم که ایده نورسلطان نظربایف برای تاسیس بانک سوخت پیشنهاد بسیار خوبی است.

ایران همچنین از ایده باراک اوباما برای آغازی تازه در روابط دوجانبه استقبال کرد.

ایران پیش از این نیز اعلام کرده­بود که درصورتی که ضمانتی برای تامین سوخت هسته­ای از خارج از ایران وجود داشته باشد، می­تواند این پیشنهاد را مورد بررسی قرار دهد. هرچند بارها نیز بر حق خود برای کامل کردن چرخه سوخت هسته­ای پافشاری کرده­است که این چرخه شامل غنی­سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز است.

غنی­سازی اورانیوم می­تواند برای تولید انرژی استفاده شود و اگر درجه غنی­سازی بالاتر رود می­تواند برای تولید بمب اتم نیز مورد استفاده قرار بگیرد. ایران اتهام­های امریکا و سایر همپیمانان این کشور مبنی بر اقدام برای تولید بمب اتم تحت عنوان برنامه هسته­ای غیر نظامی را رد می­کند.

اقدام واشنگتن
ایده احساس مسوولیت جهانی به کشورها اجازه می­دهد تا سوخت اتمی خود را بدون نیاز به توسعه توان غنی­سازی اورانیوم خود به دست آورند.

احمدی­نژاد در پاسخ به پیشنهاد امریکا برای روابطی نزدیک­تر ضمن استقبال از از اصلاح و تغییر مشخصا تاکید کرد که تهران از واشنگتن انتظار دارد که گام بعدی را بردارد.

احمدی­نژاد گفت: ما منتظر این تغییر هستیم. امیدواریم که دیدگاه­های اوباما بر اساس نیاز به اصلاح و تغییرات سیاسی باشد و امیدواریم که وی بتواند به این اهداف دست پیدا کند.

نظارت بر بانک هسته­ای قرار است توسط آژانس بین­المللی انرژی هسته­ای انجام بگیرد، اما زمان و هزینه آن هنوز مشخص نیست. همچنین مشخص نیست که این بانک در کدام کشور تاسیس خواهد شد.

پیشتر روز دوشنبه نظربایف در قزاقستان گفت که جایی که اتحاد جماهیر شوروی بمب­های هسته­ای خود را آزمایش می­کرد آمادگی داشت تا چنین بانکی را در خاک خود تاسیس کند.

قزاقستان یکی از بزرگ­ترین تولیدکنندگان اورانیوم در جهان، پس از فروپاشی شوروی سابق سلاح­های هسته­ای به ارث برده­است که مدتی بعد فعالیت­های زرادخانه­ای خود را کنار گذاشت و سبب شد تا مورد تحسین غرب قرار بگیرد.


نظر شما :