تغییر در امریکا با یک رژیم غذایی ضد­ کلسترول

۳۰ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۱۰ کد : ۴۳۳۶ اخبار اصلی
تیم جدید در کاخ سفید در تلاش است تا رژیم غذایی جدیدی را برای بهبود اوضاع به سیستم سیاسی و اقتصادی تزریق کنند.
تغییر در امریکا با یک رژیم غذایی ضد­ کلسترول

سال­ها قبل: چرخه اقتصادی زندگی به خوبی می­چرخد. پسر کوچکتان سربازی­اش را خریده است و با کمک­های شما رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه آزاد می­خواند. دخترتان ازدواج موفقی با پسر شریکتان به ثبت رسانده، همسرتان برای خرید عازم دوبی است و شما نسخه این خوشبختی را به زور برای چند همسایه و دوست قدیمی تجویز کرده­اید.

امروز: در آستانه ورشکستگی هستید، پسرتان ترک تحصیل کرده­است، دخترتان تفاهم کافی با پسر شریکتان ندارد، همسرتان بیمار است، پزشک برگه آزمایش شما را نگاهی می­اندازد و می­گوید کلسترول و قند خونتان بالاست. دستگاه فشار سنج نشان می­دهد که شما در آستانه مرگ هستید. همسایه­ها و دوستان قدیمی نسخه تجویزی را نپسندیده­اند و با شما قطع رابطه کرده­اند. تنها نیاز شما "تغییر" است.

اما مسلما تمام تغییرات در عرصه زندگی به زمان و انرژی زیاد نیاز دارد. یک رژیم غذایی یک روزه و یا حتی چند هفته­ای نمی­تواند وضعیت نابسامان بدن شما را تغییر دهد.

اما زندگی مرد داستان ما شباهت­هایی هم با دنیای سیاست دارد و در حال حاضر بیشتر به وضعیت امریکا در جهان امروز می­ماند. وضعیت اقتصادی امریکا در آستانه ورشکستگی است. امروز در امریکا نگرانی­ها تنها حول ورشکستگی چند بانک و کارخانه اتومبیل سازی نیست، بلکه نگرانی اصلی از احتمال وقوع جنگ داخلی است که می­تواند صدمات جبران ناپذیری را بر دوش جهان بگذارد.

این شرایط به بیکاری بسیاری منجر شده است. یک برنامه­ریزی درست نیز مسلما به سرعت پاسخگو نخواهد بود. بلکه زمان و انرژی بیشتری برای بازگشت به شرایط نرمال­تر نیاز دارد.

شرایط در سیاست خارجی امریکا نیز مانند دوستان و همسایگان مرد داستان ما است. نسخه تجویزی امریکا در افغانستان و عراق عملکرد خوبی نداشته است و موفقیت چندانی را برای آنها به ارمغان نیاورده است. امریکا باید در این شرایط وضعیت را ابتدا در این دو نقطه بحرانی به وضعیت مطلوبی برساند در این راستا مسلما همسایگان و دوستان قدیمی که سال­ها است تنها بر ریشه دشمنی با آنها افزوده است می­توانند نقش موثری داشته باشند.  هم مرد داستان ما و هم امریکا می­دانند که خصومت­های چند ساله را یک شبه نمی­توان برطرف کرد.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب نیاز به تغییر است. امریکا با انتخابی متفاوت شرایط لازم برای ایجاد این تغییر را فراهم آورده است. اکنون تیم جدید در کاخ سفید در تلاش است تا رژیم غذایی جدیدی را برای بهبود اوضاع به سیستم سیاسی و اقتصادی تزریق کنند.

این تغییرات در آستانه وقوع است، نمی­توان انتظار داشت که امریکا به سرعت نیروهای خود از عراق را خارج کند، با ایران آشتی کند و سر میز مذاکره مستقیم بنشیند و با حل بخشی از مشکلات، به سمت افغانستان خیر بردارد و طالبان و القاعده را شکست دهد و پس از آن آرام با مشکلات داخلی و وضعیت اقتصادی دست به گریبان شود. تمام این مسائل حتی اگر هم وزن نباشند اما در یک راستا قرار دارند. درست است که باراک اوباما اعلام کرده است که اولویت او در سیاست خارجی افغانستان است اما این مسلم است که بدون همکاری ایران و سایر کشورهای جهان از جمله روسیه نمی­تواند از سد افغانستان بگذرد. امریکا در فکر تغییر است. شاید بخشی از این تغییر در پیام نوروزی باراک اوباما نهفته باشد. جایی که او دیگر از رژیم ایران نام نمی­برد و می­گوید جمهوری اسلامی ایران.
 
جایی که او دیگر تنها مردم ایران را برای پیام خود خطاب قرار نمی­دهد و با تمام ایرانی­ها، با دولت و حکومت ایران سخن می­گوید. بخش دیگری از این تغییر در چیدمان سفر اوست. او در اولین سفرهای خود در اولین 100 روز کاری به کشوری مسلمان، همسایه ایران و عراق و سوریه سفر می­کند. می­خواهد روابط خود را با ایران به طور مستقیم آغاز کند. اینها به معنای نیاز به تغییر است. مسلما نمی­توان انتظار داشت که تمام تغییرات به سرعت از جلوی دیدگان ما بگذرد. تاریخ هم اجازه چنین سرعتی را به ما نمی­دهد. اما می­توان امیدوار بود که در جهانی که تهدیدهای بزرگی مانند تروریسم هر روز زندگی انسان­ها را تهدید می کند، تلاش برای تغییر آینده بهتری را برای همه رقم بزند.

مرد داستان ما در اشل کوچکی از آنچه که امریکا آن را تجربه می­کند، نیاز به تغییر زندگی خود دارد. او نیز قادر نخواهد بود بدون گذشتن از تمام پله­ها به ایده­آل­های خود برسد. ممکن است در این میان چیزهایی را از دست بدهد که غیر قابل جبران باشد. همسرش، پسر و دخترش در شرایط خوبی به سر نمی برند. اما او باید تغییر را از خودش آغاز کند با یک رژیم غذایی ضد کلسترول.


نظر شما :