جهان در هفته‌اى که گذشت

۲۷ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۵ کد : ۴۳۷۸ آسیا و آفریقا
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

ريس جمهور گرجستان: از قدرت کنار نمى‌روم

رييس جمهور گرجستان در دومين روز تظاهرات خيابانى مخالفان اعلام کرد که تسليم درخواست اپوزيسيون براى کنار گرفتن از قدرت نخواهد شد.

وى در يک کنفرانس خبرى در پاسخ به اين سوال که آيا با درخواست اپوزيسيون براى کناره‌گيرى سريع از قدرت موافقت مى‌کند يا خير، گفت: معلوم است که پاسخ به اين سوال خير است.

توافق حماس و فتح در جهت استمرار ديدارها

سخنگوى فراکسيون پارلمانى فتح تاکيد کرد که استمرار ديدارها ميان حماس و فتح به منظور دستيابى به همدلى و همکارى صورت مى گيرد تا به وفاق ملى منجر شود و اين دو جنبش بتوانند به برنامه سياسى واحدى دست يابند.

صلاح بردويل، يکى از رهبران جنبش مقاومت اسلامى، حماس و سخنگوى فراکسيون پارلمانى اين جنبش با شرکت در يک کنفرانس مشترک با يکى از رهبران فتح به نام عبدالله الافرنجى، پس از نشست مشترک هيات‌هاى اين جنبش در غزه اعلام کرد : ما بر ضرورت ادامه اين نشست‌ها تاکيد ورزيديم و بر اين باوريم که اين جلسات بايد ادامه يابد و مسايل حل نشده در آن مورد بررسى قرار گيرد تا ما عملا بتوانيم به توافقى در زمينه آشتى ملى دست يابيم.

عبدالعزيز بوتفليقه براى سومين بار رييس جمهور الجزاير شد

وزير کشور الجزاير پس از شمارش آراى انتخابات رياست جمهورى اين کشور، پيروزى عبدالعزيز بوتفليقه را اعلام کرد. اين سومين بارى است که وى در انتخابات رياست جمهورى الجزاير پيروز مى‌شود.

نامه مبارک تقدیم ملک عبدالله شد

عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت با ورود به ریاض پایتخت عربستان نامه حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر را به عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تقدیم کرد.

دولت تايلند وضعیت اضطراری اعلام کرد

برگزارى اجلاس آسه‌آن در تايلند در پى حمله مخالفان دولت به يکى از سالن‌هاى اجلاس در روز شنبه 11 آوريل به طور کامل لغو شد و دولت وضعيت اضطرارى اعلام کرد.

صدها نفر از تظاهرکنندگان تايلندى با مسدود کردن ورودى هتل محل اقامت سران اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) از حضور اعضاى آسه‌آن در جلسات اين اتحاديه جلوگيرى کردند.

رهبر اتا در پاریس بازداشت شد

یکی از اعضای رهبری سازمان تروریستی اتا در ایستگاه راه‌آهن مونتپارناسه پاریس بازداشت شد.

خبرگزاری آلمان از مادرید گزارش داد، اکاییتس سیروانت آئوزمندی (Ekaitz Sirvent Auzmendi) مسلح به هفت‌تیر بود.

تاييد اوليه پيش‌نويس بيانيه‌ شوراى امنيت درباره‌ کره‌ شمالى

پنج عضو دائم شوراى امنيت از جمله چين، متحد کليدى کره شمالى و ژاپن روز شنبه با بيانيه‌ انتقادى شوراى امنيت به عنوان يک رويکرد متعادل بين عدم واکنش به پرتاب موشکى کره شمالى يا درخواست توکيو براى صدور يک قطعنامه جديد قانونا الزام‌آور، موافقت کردند.

تصميم چين براى امضاى اين بيانيه سخت‌گيرانه نشان مى‌دهد که پيونگ يانگ به رغم تهديد‌هاى قبلى‌اش مبنى بر اتخاذ "اقدامات مقتدرانه" در صورت اقدام شوراى امنيت، احتمالا به اين حرکت شورا توجهى نخواهد زيرا تاثير هر گونه تحريم محدود خواهد بود.

رهبر مخالفان دولت تایلند بازداشت شد

سخنگوی پلیس تایلند اعلام کرد، "اریسمان پونگرونگرونگ" رهبر معترضان در منزل مسکونی اش در بانکوک دستگیر شد.

ماموران پلیس وی را به اتهام تحریک معترضان به ربودن نخست وزیر و ایجاد آشوب وناآرامی در کشور دستگیر کردند.

رایزنی ابومازن با ملک عبدالله درباره کابینه جدید اسرائیل

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با سفر به ریاض درباره رویکرد کابینه جدید رژیم صهیونیستی با شاه عربستان بحث و تبادل نظر کرد.

منابع دیپلماتیک هدف از دیدار ابومازن با ملک عبدالله را رایزنی درباره چگونگی برخورد با دولت جدید رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

این منابع دیپلماتیک با اشاره به رد طرح سازش از سوی "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی، هماهنگ کردن راهبرد جدید فلسطینی-عربی در قبال این رژیم را موضوع گفتگوهای رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شاه عربستان اعلام کردند.

گیلانی خواستار ائتلاف مجدد حزب مردم با نواز شریف شد

نخست وزیر پاکستان به منظور تحکیم موقعیت دولت این کشور، خواستار ائتلاف مجدد حزب متبوعش با حزب مسلم لیگ شاخه نواز شد.

"یوسف رضا گیلانی" در دیداری حساس با "شهباز شریف" بردار نواز شریف و یکی از مقامات اصلی منطقه پنجاب پاکستان، به طور رسمی خواستار ائتلاف مجدد حزب مردم با حزب مسلم لیگ شاخه نواز شد.

شهباز شریف نیز در این دیدار که با صرف نهار در منزل شخصی گیلانی انجام شد از آمادگی حزب متبوع خود برای ائتلاف مجدد با دولت پاکستان خبر داد.

درگيرى در بانکوک 68 زخمى برجا گذاشت 

ارتش تايلند صبح دوشنبه براى متفرق کردن گروهى از مخالفان دولت که به رغم وضع حالت فوق العاده در خيابان هاى بانکوک به تظاهرات دست زده بودند، وارد عمل شد و با پرتاب گاز اشک آور دستکم 68 نفر را زخمى کرد.   

منابع خبرى حاضر در بانکوک همچنين از شليک تير هوايى براى پراکنده کردن تظاهرکنندگان خبر دادند.

يک سخنگوى ارتش تايلند اعلام کرد که بيش از 400 سرباز ارتش در عمليات متفرق کردن تظاهرکنندگان پايتخت شرکت کردند و پرتاب گاز اشک آور 68 زخمى برجا گذاشته است که حال دو نفر از آنها وخيم است.

تظاهرات مخالفان دولت گرجستان در مقابل پارلمان ادامه دارد 

در چهارمين روز از تظاهرات احزاب ، گروه ها و هواداران مخالف سياست هاى ميخاييل ساکاشويلى رييس جمهورى گرجستان، از تعداد معترضان حاضر در مقابل پارلمان در مقايسه با روزهاى قبل کاسته شده که علت آن تعطيلى و برگزارى روز عيد پاک اعلام شده است.

مخالفان دولت گرجستان روز دوشنبه در اجتماع خود اعلام کردند در صورتى که ساکاشويلى حاضر به استعفا نباشد دامنه تظاهرات را به ديگر شهرهاى اين کشور گسترش خواهند داد.

شورای امنیت اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای غیر الزام آور پرتاب ماهواره از سوی کره شمالی به فضا را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: اقدام کره شمالی در پرتاب موشک به فضا مغایر با قطعنامه 1718 سازمان ملل است و پیونگ یانگ با پرتاب موشک اخیر در واقع این قطعنامه را نقض کرده است. شورای امنیت از کره شمالی می‌ خواهد از تکرار هر گونه آزمایش موشکی خودداری کند.

زرداری حاکمیت طالبان بر بخشی از خاک پاکستان را پذیرفت

رئیس جمهوری پاکستان در نهایت حاکمیت طالبان بر دره سوات در شمال غرب این کشور را پذیرفت.

در پی این اقدام زرداری که پس از تصویب پارلمان این کشور صورت گرفت ارتش در حال واگذاری امنیت و حاکمیت این منطقه به طالبان است.

مخالفان در بانکوک عقب‌نشینی کردند

 یک روز پس از تظاهرات خونین در تایلند، مخالفان دولت پایان درگیری با نیروهای نظامی دولت را اعلام کردند.

ویرا موزیکاپونگ (Veera Musikapong) یکی از رهبران سرخپوشان از تظاهرکنندگانی که به مقر ساختمان‌های دولتی حمله کرده بودند، خواست عقب‌نشینی کنند.

مورالس به اعتصاب غذا پايان داد

خبرگزارى رسمى بوليوى روز سه‌شنبه (25 فروردین) به وقت محلى اعلام کرد، در پى تصويب قانون جديد انتخابات که بر اساس آن انتخابات رياست جمهورى ماه دسامبر آينده برگزار خواهد شد، ايوو مورالس امروز به اعتصاب غذاى خود پايان داد.

هند موشکى با قابليت حمل کلاهک هسته‌اى آزمايش کرد

منابع دفاعى هند اعلام کردند این کشور یک موشک بالستیک کوتاه برد را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌اى دارد، از پایگاهى در ایالت اوریسا در شرق هند با موفقیت آزمایش کرده است.

آزمایش نمونه بهبود یافته موشک پریتوی-دو (زمین) از پایگاه چاندیپور در 200 کیلومترى شمال شرقى شهر بهوبانسوار مرکز ایالت اوریسا صورت گرفته است.


نظر شما :