مصر پایان دادن به بحران اخير را به عذرخواهى رسمى حزب‌الله مشروط کرد

۳۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۵:۰۸ کد : ۴۳۹۹ اخبار اصلی
حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر اعلام کرد، حاضر است این قضیه را مختومه اعلام کند به شرطی که سید حسن نصر الله به طور رسمی و علنی از قاهره عذرخواهی و اعتراف کند که اشتباهی در حق مصر صورت گرفته و قصد داشته با انجام عملیاتی امنیتش را تهدید کند.
مصر پایان دادن به بحران اخير را به عذرخواهى رسمى حزب‌الله مشروط کرد

بحران مصر و حزب الله همچنان ادامه دارد. مصر همچنان مصر است که حزب الله قصد داشته به کمک گروهی که فردی به نام سامی شهاب که وابسته به حزب الله است، در امور داخلی این کشور خلل ایجاد کرده و امنیت ملی مصر را زیر سئوال ببرد.

این در حالی است که سازمان امنیت مصر اعلام کرده، تحقیقات و بازجویی بر روی سامی شهاب و بیشتر متهمان مرتبط با این پرونده به پایان رسیده اما اعلام نکرده چه سرنوشتی در انتظار این افراد است. حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر اعلام کرده، حاضر است این قضیه را مختومه اعلام کند به شرطی که سید حسن نصر الله دبیر کل جنبش حزب الله به طور رسمی و علنی از قاهره عذرخواهی کند و اعتراف کند که اشتباهی در حق مصر صورت گرفته و قصد داشته با انجام عملیاتی امنیتش را تهدید کند.

برخی منابع مصری اعلام کردند، ظرف روزهای آینده پرونده متهمان به دادگاه عالی می رود تا حکم نهایی در حقشان صادر شود. این منابع همچنین اظهار داشتند، دولت مصر قصد دارد درباره این پرونده انعطاف از خود نشان دهد و به همین دلیل پرونده را به دادگاه نظامی ارسال نخواهد کرد تا همه فرصت­ها در این زمینه از بین نرود.

در همین رابطه روزنامه اسرائیلی هاآرتص مدعی شده است که حسنی مبارک علاوه بر قرار دادن شرط عذرخواهی حزب الله از مصر، ارائه اطلاعات دیگر درباره افراد دیگری که از طرف حزب الله لبنان در مصر فعال هستند را نیز به عنوان شروط مصر برای مختومه اعلام کردن پرونده مطرح کرده است.

در همین حال احمد ابوالغيط وزير امور خارجه مصر در واکنش به اظهارات اخير نبيه ‌برى رئيس پارلمان لبنان مبنی بر پايان دادن به تنش کنونى بين اين کشور و حزب‌الله شده بود، گفت: «اکنون گروهى که وابسته به حزب‌الله لبنان است، در اختيار دستگاه قضايى مصر قرار دارد و اين کشور هيچ‌گونه ميانجيگرى را در اين زمينه نمى‌پذيرد.»
نبيه‌برى در يک سخنرانى عمومى در بيروت تنش موجود ميان مصر و حزب‌الله لبنان را يک اختلاف نظر خواند و ضمن اعلام آمادگى براى ميانجيگرى در اين زمينه گفت: «ما بر اين نکته تاکيد داريم که مقاومت لبنان شجاعانه حافظ امنيت ملى و عربى است و يکى از جبهه‌هاى دفاع از منافع جهان عرب را تشکيل داده است. مقاومت لبنان هرگز برنامه‌اى براى ضربه زدن به صنايع گردشگرى يا تاسيسات استراتژيک مصر ندارد و در صدد آسيب رساندن به امنيت ملى اين کشور نيست.»


نظر شما :