پاسخ سفیر ایران به برخی خبرها درباره کمک‌رسانی به لبنان

۳۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۱ کد : ۴۴۰۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
سفير ايران در لبنان طی مطلبی که در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داد، به تشريح میزان مشارکت ايران در بازسازى مناطق آسيب‌ديده لبنان طی جنگ 33 روزه حزب الله - اسرائیل پرداخت. وی این کمک‌ها را نشانه تقويت روابط تهران با دولت و گروه‌هاى سياسى لبنان دانست و به برخی شائبه‌ها پیرامون حمایت ایران از برخی گروه‌ها پاسخ داد.
پاسخ سفیر ایران به برخی خبرها درباره کمک‌رسانی به لبنان

محمدرضا شیبانی حمایت های جمهوری اسلامی ایران را از لبنان، به دو دسته سیاسی و اقتصادی تقسیم کرده است. وی در زمینه حمایت های سیاسی از ادبیات رایج در دیپلماسی ایران و عباراتی مشابه آنچه درباره رابطه با اغلب کشورها گفته می شود، استفاده کرده است. اما او در بعد اقتصادی به پاره ای مصادیق اشاره کرده که شاید عمده ترین هدف آوردن آنها، توجه دادن مخاطبان به وجه بازسازی و مشارکت محوری بوده است.

حرف و حدیث های ناتمامی که طی مقاطع مختلف درباره کمک های مالی ایران صرفا به گروه حزب الله، پراکنده می شود و اخیرا نیز از کمک 250 میلیارد دلاری! ایران به حزب الله یاد کرده اند، سبب شده است تا دستگاه دیپلماسی ایران با هدف تنویر افکار عمومی برخی از مصادیق کمک های اقتصادی ایران به لبنان را برای رسانه ها ارسال کند.

شیبانی بخشی از جنبه های حمايتى ايران را از لبنان، شامل ارسال گسترده حمايت هاى مادى و نیز کمک‌هاى دارويى و غذايى به این کشور - به ويژه در روزهاى اول جنگ و پايان آن - عنوان کرده است.

سفير ايران به آمارهاى موجود از کمک‌ هاى ارسالی اشاره کرده و گفته است: بر اساس توافقى که با مقامات و مسئولين لبنان حاصل شد، ايران در چهار محور اصلى، فعاليت بازسازى خود را شروع کرد و به مرور اين فعاليت‌ها را گسترده کرد. يکى از اين محورها ترميم و بازسازى مراکز آموزشى با حدود 136 پروژه بود که انجام شد و همچنين 62 پروژه درباره مراکز عبادى که به پايان رسيد و 9 پروژه نيز هم اکنون در دست اجرا است.

به گفته وی، ايران در لبنان 19 مرکز درمانى و 14 پل اصلى را بازسازى کرده که در طول جنگ از سوى رژيم صهيونيستى منهدم شده بود؛ علاوه بر آن پل ‌هاى فرعى که براى تردد شهروندان لبنانى در مناطق خارج از شهرهاى بزرگ بسيار ضرورى هستند، در حال بازسازى است.

وى اضافه کرده است: ايران 108 پروژه برق رسانى را اعم از تجهيز ژنراتورهاى توليد برق و يا ترميم شبکه‌هاى برق در مناطق مختلف لبنان که در جنگ آسيب ديده اند، انجام داده و بيش از 150 پروژه را در همکارى با شهردارى‌ها در دست کار دارد.

سفير ايران در لبنان می افزاید: هم اکنون بازسازى حدود 24 پروژه راه که از سوى رژيم صهيونيستى هدف قرار گرفته بود و قابل استفاده نبود و حدود 709 پروژه راه هاى فرعى را در دست اجرا داريم.

شيبانى گفته است که حجم مشارکت ايران در بازسازى لبنان بسيار گسترده و قابل توجه است و هزينه‌ هاى اجراى اين پروژه ‌ها نيز عمدتا از محل کمک هاى مردم ايران تامين شده است.

وى همچنین در واکنش به برخى اتهامات عليه ايران در زمينه بازسازى لبنان گفته است: حمايت‌ هاى ايران بدون استثنا شامل همه گروه ‌هاى لبنانى مى‌شود اما طبيعى است، عمده کمک‌ها بايد به مناطقى اختصاص يابد که مورد هدف دشمن صهيونيستى قرار گرفته است. به عنوان مثال در طول جنگ 2006 سه منطقه اصلى مانند ضاحيه بيروت، جنوب و مناطق مختلف بقاع هدف دشمن بود و طبيعى است که حجم عمده کمک ها نيز متوجه اين مناطق شود.

به تازگی علاوه بر موضوع حمایت های مالی ایران از حزب الله، از کمک های مالی و سرمایه گذاری های سیاسی و مادی جمهوری اسلامی در کشورهای عراق و پاکستان نیز مواردی منتشر شده است تا سیاست خارجی ایران را زیر سوال ببرد. اما آنچه اغلب در این میان نادیده گرفته می شود توجه به منافع استراتژیک، اهداف بلندمدت، شرایط منطقه و نیز اهمیت قدرت یابی نزدیکان ایران در خاورمیانه است که در لابلای خبرها و جنجال های رسانه ای به مقوله ای مغایر با منافع ملی و شرایط اقتصادی داخلی تعبیر می شود.

اگرچه یکی از اظهارنظرهای قبلی شیبانی که گفته بود: " ايران به عنوان يک واجب شرعى و اخلاقى و معنوى و به خاطر تعهدى که در قبال لبنان و ملت آن دارد در بازسازى لبنان مشارکت جدى می کند" کمی عجیب و خارج از قواعد سیاسی خارجی نشان می داد اما با این وصف شفاف سازی آمار کمک ها و نیز دلایل حمایت های سیاسی و اقتصادی ایران از کشورها و یا گروه های خاص می تواند از شایعه سازی های میلیاردی که بدون شک مورد استفاده رسانه های غربی نیز قرار می گیرد جلوگیری کند.

این امر مستلزم آن است که تمام فعاليت‌هاى ايران در راستاى بازسازى لبنان از طريق دولت و با هماهنگی سازمان‌ هاى دولتى لبنان صورت بگیرد.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


( ۱ )

نظر شما :