روابط ایران و عراق در اوج دوستی است

۱۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۰ کد : ۴۷۱۲ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با محسن حکیم، مشاور سياسى رييس مجلس اعلاى اسلامى عراق
روابط ایران و عراق در اوج دوستی است

هوشیار زیباری، وزیر خارجه در پاسخ به سوالى درباره سخنان اخير رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر متهم بودن امريکا به تروريست‌پروری در منطقه کردستان عراق گفت: "کردستان عراق و طوايف مختلف آن خود را ملزم کرده‌اند اجازه ندهند از سرزمين تحت حاکميت آنها اقدامی عليه کشورهاى همسايه صورت گيرد."

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محسن حکیم، مشاور سياسى رييس مجلس اعلاى اسلامى عراق:

به نظر می رسد که در پی اتفاقاتی که در مرزهای غربی کشور با عراق طی چند هفته اخیر رخ داده است، روابط تهران و بغداد به سردی گذاشته، ارزیابی شما چیست؟

بدون تردید روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عراق اکنون در بهترین شرایط است و این روابط، روابطی استراتژیک و غیر قابل خدشه است.

گرچه بعضا نیروهای داخلی و خارجی وجود دارند که مایل به ادامه این روابط نیستند اما اراده هر دو کشورهمواره در راستای ادامه و تقویت هرچه بیشتر این روابط است.

- آیا تهدید امریکاییان در پشت مرزهای ایران در مناطق کرد نشین عراق با هدف حمایت از گروه‌های تروریستی چون پژاک جدی است؟

با توجه به قانون اساسی عراق که حضور هرگونه سازمان‌های تروریستی را در عراق محکوم می کند، دولت عراق مکلف است که با این سازمان‌ها برخورد کند. در حال حاضر اقدامات وسیعی از سوی دولت عراق در راستای مهار سازمان‌های تروریستی از جمله سازمان منافقین و پژاک که در خاک عراق فعالیت‌های منفی علیه کشورهای همسایه دارند، در حال انجام است.

امید است این تلاش‌های به وضعیت مناسبی رسیده و شاهد باشیم که چنین تهدیداتی به زودی از میان برود.

دولت عراق این سازمان ها را ترویستی می داند و هرگونه حمایت داخلی یا خارجی از این سازمان ها را نیز کاملا مردود و بر خلاف استقلال سیاسی، حاکمیت ملی و همچنین امنیت ملی عراق ارزیابی می‌کند. از سوی دیگر کلیه تلاش‌های دولت و پارلمان عراق در جهت ایجاد روابط مطلوب با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران است چراکه روابط ایران و عراق کاملا ناگسستنی است.

سفر آقای زیباری وزیر خارجه عراق به تهران حول محورهای مهمی چون خروج منافقین از خاک عراق، نیروهای امریکایی و مرزهای میان دو کشور انجام پذیرفت، ارزیابی شما از این سفر و همزمان آن با سخنان مقام معظم رهبری در کردستان پیرامون تهدیدات امریکاییان در مرزهای غربی کشور چیست؟

وزیر خارجه عراق در گزارش خود به آقای حکیم از حل مشکلات مرزی دو کشور، مسائل مطرح پیرامون وضعیت زوار ایرانی در عراق و دیگر مسائل سیاسی و امنیتی در مذاکرات با همتای ایرانی خود سخن گفته و تاکید کردند که هرچه سریعتر راه کارهای مناسب جهت حل این مشکلات تدارک دیده شود تا شاهد هیچ گونه خدشه در روابط مستحکم تهران و بغداد نباشیم.

به نظر شما آیا نفوذ بعثی‌ها در دولت آقای مالکی باعث اختلاف بغداد و تهران شده است یا خیر؟

بدون تردید نگرانی عمومی در کل عراق از جمله نیروهای سیاسی، مردمی، مراجع، نخبگان دینی، فرهنگی، سیاسی و فکری عراق همچنین همسایگان عراق نگران بازگشت حزب شوم بعث به حاکمیت عراق است.

کلیه تلاش‌ها در راستای بعثی زدایی و از میان بردن این خطر است که امیدواریم با گام‌ها و ابتکار عمل‌هایی که دولت عراق در دست بررسی دارد، شاهد از میان رفتن این خطر باشیم.


نظر شما :