عراق و هزينه‌هاى سخت يک جنگ

۱۷ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۵ کد : ۴۷۳ اخبار اصلی
امسال (2007) پنتاگون در هر ماه حدود 10 ميليارد دلار در عراق خرج خواهد کرد يا به عبارت بهتر حدود 250 هزار دلار در دقيقه در عراق خرج خواهد شد. تا زمانى که اين مطلب را بخوانيد حدود يک ميليون دلار در عراق خرج شده است.
عراق و هزينه‌هاى سخت يک جنگ

 

در ماه مارس 2003 کاخ سفيد تخمين مى‌زد که هزينه جنگ در عراق بالغ بر 50 ميليارد دلار خواهد شد اما امروز هزينه جنگ در عراق 10 برابر بيشتر از تخمين اوليه برآورد مى‌شود.

 

 نحوه اختصاص بودجه به پنتاگون و نحوه خرج اين بودجه به ندرت مورد دقت و بررسى قرار مى‌گيرد. از طرف ديگر پنتاگون از افزايش بودجه سالانه اضطرارى بهره مى‌برد. آخرين پرداخت‌هاى ايالات‌ متحده در عراق به شرح زير است.

 

پنتاگون هر ساله چندين ميليارد دلار سرمايه اضطرارى براى جنگ عليه تروريسم دريافت مى‌کند. تقريباً 75 درصد از اين پول نقد در جنگ با عراق خرج مى‌شود. اما به علت اينکه اين بودجه اضطرارى است و در جنگ خرج مى‌شود، به مانند بودجه عادى پنتاگون جزئيات و نحوه خرج آن مشخص نيست.

 

 به ندرت مى‌توان پى برد که پنتاگون اين پول را عاقلانه خرج مى‌کند يا اينکه خرج خريد سلاح‌هاى مورد علاقه خود مى‌کند.

امسال (2007) پنتاگون در هر ماه حدود 10 ميليارد دلار در عراق خرج خواهد کرد يا به عبارت بهتر حدود 250 هزار دلار در دقيقه در عراق خرج خواهد شد. تا زمانى که اين مطلب را بخوانيد حدود يک ميليون دلار در عراق خرج شده است.

در ابتداى جنگ بانک جهانى پيش‌بينى کرده بود که پس از جنگ عراق حدود 30 ميليارد دلار براى بازسازى عراق مورد نياز است. ايالات متحده در همان سال رقم بيشترى را براى بازسازى عراق پيش‌بينى کرده بود.

 

ايالات متحده براى بازيابى و ترميم خطوط برق، حمل و نقل، تامين آب آشاميدنى، آموزش و خدمات امنيتى 55 ميليارد دلار پيش‌بينى کرده بود اما اکنون و در سال 2007 اين ارقام به صورت چشمگيرى افزايش يافته است. تا امروز 103 ميليارد دلار خرج بازسازى عراق شده است يا اينکه تعهد شده است که در عراق خرج بشود و در افق آينده نيز ميزان مخارج مورد نياز معلوم نيست.

مقامات رسمى پنتاگون تمايلى ندارند به اين موضوع فکر کنند که هزينه‌هاى آينده جنگ چقدر خواهد شد. تلاش‌هايى در بخش بودجه کنگره ايالات متحده انجام شده است تا اين کار را براى آنها انجام دهد.

 

 با استفاده از يک مدل بى‌نهايت محافظه‌کارانه،‌ بخش بودجه کنگره تخمين زده است که اگر ايالات متحده در 10 سال آينده در عراق باقى بماند حتى در صورتى که از سال 2011 به بعد تنها 40 هزار سرباز در عراق داشته باشد، هزينه‌اى بالغ بر 400 ميليارد دلار موردنياز خواهد بود.

 

اما انتظار مى‌رود که صورت‌حساب واقعى اين هزينه‌ها از رقم 400 ميليارد دلار بسيار بيشتر شود. گسترش ارتش ايالات متحده که توسط جورج بوش پيشنهاد شده است طى دهه آينده 150 ميليارد دلار اضافه براى ايالات متحده هزينه دربر خواهد داشت.


نظر شما :