تکرار اظهارات غیرواقعی احمدی‌نژاد در مورد سفر خاتمی به پاریس+عکس

۰۹ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۰:۰۲ کد : ۴۷۶۳ اروپا
محمود احمدی‌نژاد در اظهار نظرى غیرواقعی و تکراری سفر سیدمحمد خاتمی به فرانسه را یکی از غم‌انگیز ترین روزهای زندگی‌اش خواند و مدعی شد شیراک در زمان سفر خاتمی به فرانسه برای استقبال از وی از پله‌های محل استقرار خود پائین نیامده بود؛ علی‌رغم اینکه تصاویر آن دیدار در رسانه‌ها منتشر شده است...
تکرار اظهارات غیرواقعی احمدی‌نژاد در مورد سفر خاتمی به پاریس+عکس

محمود احمدی‌نژاد کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوی تخصصی که عصر چهارشنبه در رادیو گفتگو برگزار شد، با بیان اینکه با عقب‌نشینی نمی‌توان تهدید را برطرف کرد، بر لزوم حفظ عزت ملت ایران در عرصه سیاست خارجی تأکید کرد و گفت: آن روزی که رئیس جمهور سابق با آن وضعیت به فرانسه رفت یکی از غم‌انگیزترین روزهای زندگی‌ام بود چرا که ژاک شیراک در بالای پله‌های محل استقرار خود ایستاده بود و رئیس جمهور قبلی ایران در پایین پله‌ها از ماشین پیاده شد و پله‌های متعدد را پشت‌سر گذاشت تا به او برسد و این حرکت از موضع ضعف باعث تحقیر ما شد. ما دیگران را تحقیر نمی‌کنیم اما اجازه هم نمی‌دهیم که دیگران ما را تحقیر کنند و معتقدیم کسانی که در طول آن سال ها به ثروت‌های فراوان دست یافتند قادر به تأمین منافع ملت نیستند چرا که باید در داخل تواضع و در خارج اقتدار و شجاعت داشته باشیم.

رييس‌جمهور ايران و رييس‌جمهور فرانسه طى ديدارى در کاخ اليزه به بحث و بررسى مهمترين مسائل در روابط دوجانبه پرداختند.

درباره سفر آقاى خاتمى به فرانسه يادآورى چند نکته را ضرورى است:
آقاى خاتمى طى دوران رياست جمهورى خود 2 سفر به فرانسه انجام داد. در سفر اول در سال 1384 آقاى خاتمى به دعوت ژاک شيراک، رئيس جمهور وقت فرانسه به اين کشور سفر کرد. اين يک دعوت رسمى يا state visit بود که مطابق با تمام پروتکل‌هاى معروف مورد استقبال رسمى مقامات فرانسوى قرار گرفت. حتى شيراک در اين سفر کارى غيرعادى و خلاف عرف کاخ الیزه انجام داد و از پله‌هاى کاخ با اشتياق پائين آمد و از او استقبال کرد.

در پروتکل‌هاى ديپلماتيک حرکات و رفتار نمايندگان کشورها در هر سطحى که باشند بر اساس موقعيت و مناسبت آنها تعريف مى‌شود و اين پروتکل ها مورد قبول اکثريت کشورهاى سازمان ملل است. اين پروتکل‌ها، ‌پروتکل‌هايى عرفى است که آداب ملاقات نمايندگان کشورها،‌ فرستادگان آنها و حتى سران کشورها در اين معقوله جاى مى‌گيرد. کشورهاى مختلف بر اساس موقعيت مکان استقبال که يا کاخ رياست جمهورى است و يا مکان‌هاى ديگر برداشت‌هاى متفاوتى از اين پروتکل دارند. به عنوان مثال درباره سفر يک رئيس جمهور به کشورى ديگر، عرف بر اين است که دومين شخص نهاد اجرايى کشور که مى‌تواند نخست وزير و يا معاون رئيس‌جمهور باشد معمولا به استقبال مهمان مى‌رود و او را تا محل استقرار رئيس‌جمهور ميزبان همراهى مى‌کند.
 
در بعد کلى در مورد ملاقات دو ديپلمات و يا دو مقام رسمى عرف بر اين است که فضاى بين آنها هرچقدر که باشد به نوعى تقسيم مى‌شود تا هر دو به يک ميزان به سمت ديگرى حرکت کنند.

پيمودن فضاى بين دفتر کار رئيس‌جمهور فرانسه تا دم در به طور سمبليک نمادى از اين حرکت است که متقابلا رئيس‌جمهور سابق کشورمان نيز از اتومبيل تشريفات پياده شد و چند قدمى به سمت آقاى شيراک رفت. اما آقاى شيراک از پله‌ها پائين آمد و با اشتياق دو دستش را به سمت محمد خاتمى دراز کرد.

در مواردى خاص هنگامى که رئيس جمهور يک کشور مى‌خواهد تاکيد کند که اين ديدار براى او و ملتش از اهميت بالايى برخوردار است با حرکات بدنى خود ابراز احساسات مى‌کند. حرکاتى مانند پائين آمدن از پله‌ها يا رفتن به فرودگاه و در برخى از فرهنگ‌ها به آغوش کشيدن نيز از اين اقدامات است.

اين واکنش‌ها مى‌تواند به دليل روابط دوستانه شخصى بين روساى جمهورى يا مقام‌هاى رسمى ديگر نمودهاى متفاوتى دارد. به عنوان مثال پوتين، ‌رئيس‌جمهور سابق روسيه و شرودر صدر اعظم سابق آلمان، به دليل روابط دوستانه‌اى که با يکديگر داشتند در هنگام ملاقات معمولا تا حدودى از پروتکل‌هاى هنجارى ديپلماتيک فاصله مى‌گرفتند که اين موضوع در دنياى ديپلماسى کاملا قابل قبول و عادى است.

دومين سفر آقاى خاتمى به پاريس به دعوت مديرکل يونسکو انجام شد. آقاى خاتمى در اين سفر با ژاک شيراک نيز ملاقات کرد اما اين يک ملاقات رسمى نبود چراکه روساى جمهور تنها يک‌بار به صورت رسمى به کاخ اليزه دعوت مى‌شوند. در آن زمان صادق خرازى سفير ايران در پاريس بود و آقاى خاتمى براى بحث گفت‌وگوى تمدن‌ها براى سخنرانى در مقر يونسکو در پاريس به فرانسه سفر کرده بود. 

رييس‌جمهور ايران و رييس‌جمهور فرانسه طى ديدارى در کاخ اليزه به بحث و بررسى مهمترين مسائل در روابط دوجانبه پرداختند. 



 


( ۱۱ )

نظر شما :