خانه‌تکانی به سبک سارکوزی

۰۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۹ کد : ۴۹۹۴ اروپا
نيکولا سارکوزى، رئيس‌جمهور فرانسه پس ازسخنرانى تاريخى روز دوشنبه در پارلمان که طى آن نقشه‌ راه خود را براى برون‌رفت فرانسه از رکود جهانى اقتصاد مشخص کرد و در پى آغاز قدرتمند رياست جمهورى‌اش در حالى که نيمى از دوره‌اش را سپرى کرده، تغييراتى بسيار گسترده‌تر از آن چه که انتظار آن مى‌رفت در کابينه‌ى خود اعمال کرده است.
خانه‌تکانی به سبک سارکوزی

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه سه شنبه شب هشت عضو از اعضای کابینه خود را تغییر داد که مهمترین آنها وزیر کشور و وزیر دادگستری بود. نیکولا سارکوزى، رئيس‌جمهور فرانسه پس ازسخنرانى تاريخى روز دوشنبه در پارلمان که طى آن نقشه‌ راه خود را براى برون‌رفت فرانسه از رکود جهانى اقتصاد مشخص کرد و در پى آغاز قدرتمند رياست جمهورى‌اش در حالى که نيمى از دوره‌اش را سپرى کرده، تغييراتى بسيار گسترده‌تر از آن چه که انتظار آن مى‌رفت در کابينه‌ى خود اعمال کرده است.بریس اورتوفوکه یکی از همپیمانان قدیمی سارکوزی به شمار می‌رود و پیش از این نیز مسوولیت وزارت کار و امور اجتماعی را برعهده داشت به عنوان وزیر کشور انتخاب شد.

 در میان اعضای جدید فردریک میتران به عنوان وزیر فرهنگ کابینه جدید معرفی شده است که پیش بینی می‌شود حضور او در این جایگاه خالی از نقد نخواهد بود و به زودی موضع‌گیری‌های جدیدی علیه او و دولت سارکوزی آغاز خواهد شد. آقای میتران که برگزار کننده یکی از برنامه‌های بسیار محبوب تلویزیونی بین دهه 1980 تا 1990 بود و وى هم‌چنين يک نويسنده است که هم اکنون رياست آکادمى فرهنگ فرانسه "ويلا مديسى" را در رم، پايتخت ايتاليا برعهده دارد.

اين فرد 61 ساله با وجود روابط خانوادگى‌اش با ژاک شيراک، رييس جمهور پيشين سوسياليست فرانسه، خود عضو رسمى حزب اپوزيسيون نيست و در سال 1995 از شيراک جناح راستى به عنوان رييس جمهور حمايت کرد.  

فردریک میتران پسر برادر فرانسوا میتران رئیس‌جمهور اسبق و سوسیالیست است. فردریک میتران به عنوان وزیر فرهنگ جانشین کریستین آلبانل شد.

سارکوزی در اقدام اخیر خود حرکتی هم به سوی گروه ژاک شیراک انجام داد و پیر للوش، کارشناس مسائل خارجی و نماینده فرانسه در امور افغانستان و پاکستان را به عنوان وزیر اروپایی خود انتخاب کرد. آقای للوش یکی از افراد بسیار نزدیک به ژاک شیراک، رئیس‌جمهور سابق فرانسه است که جایگزین برونو لومر 38 ساله شد. برونو لومر نیز در این تغییرات به عنوان وزیر کشاورزی معرفی شده است.

در تغییر و تحولات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه در کابینه هستند اعضایی که همچنان بر روی صندلی‌های خود نشسته‌اند. از میان آنها می‌توان به فرانسوا فیون، نخست وزیر، کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد و برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه نام برد.

این تغییرات نشان دهنده بازگشت سارکوزی به سنت‌هاست که البته از طرف سوسیالیست‌های فرانسوی نیز با استقبال رو‌به‌رو شده است. میشل ساپین، وزیر اقتصاد سابق دولت فرانسه که خود یک سوسیالیست است معتقد است که سارکوزی به فرمول خانوادگی خود رجوع کرده است و برای اولین بار خود را با واقعیت‌ها مواجه  شده است.

رشيده داتى، نماد تنوع قومى فرانسه به عنوان نخستين عرب در يک پست ارشد کابينه، يکى از دو وزيرى است که کنار گذاشته شده تا کرسى‌هاى پارلمان اروپا را اشغال کرده و راه را براى تغيير باز گذارند.

اقدامى که يک کودتاى کم اهميت سياسى حساب مى‌شود، ميشل مرسيه هم پيمان نزديک فرانسوا بايرو، رهبر ميانه‌روى اپوزيسيون وزير کشور براى زير ساخت ارضى شده است.

به علاوه، نورا برا، از اعضاى جديد که اصالتا اهل شمال آفريقا است و نماينده‌ى فرانسه در پارلمان اروپا بوده، براى پست وزارت کشور براى روابط با سالمندان به دولت پيوسته است.

اما راما ياده، زاده‌ى سنگال و نماد ديگر تنوع قومى و يکى از محبوب‌ترين وزيران سارکوزى از وزارت حقوق بشر به ورزش نزول يافت که ظاهرا به دليل سرپيچى وى از درخواست سارکوزى براى شرکت در انتخابات پارلمان اروپا بوده است.

سارکوزى در نظرسنجى‌هاى افکار عمومى به طور شگفت‌آ‌ورى محبوب شده که اين امر به نمايش قدرتمند اردوگاهش در انتخابات اين ماه اروپا و تلاش‌هاى ديناميک وى در راس رياست اتحاديه‌ى اروپا در سال گذشته ارتباط داده شده و همين مساله به وى کمک کرده تا در کابينه‌اش تغيير ايجاد کند.

سارکوزى در نطقش در کاخ ورساى نقشه‌ى راهى براى دولت جديد فيون معين کرد که در آن از دولت خواسته براى بقيه‌ى سال هاى رياست جمهورى پنج ساله‌اش اولويت‌هاى راهبردى سرمايه‌گذارى براى کشور فرانسه تعيين کند.

دولت جديد در روز اول ژوئيه، يک رايزنى سه ماهه را با رهبران تجارى، اتحاديه‌ها و پارلمان در مورد حوزه‌هاى اصلى سرمايه‌گذارى که منابع آ‌ن از وام عمده‌ى دولت، بازارها و يا مردم فرانسه تامين خواهد شد، آغاز خواهد کرد.

کريستين استرسى شهردار نيس از ديگر هم‌پيمانان طولانى مدت سارکوزى با جانشينى لوک شاتل سخنگوى دولت و دانش آ‌موخته‌ى رييس جمهور به وزارت صنايع رفته است.

شاتل به عنوان وزير آموزش معرفى شده و وظيفه دارد بر اصلاحات در دانشگاه‌ها نظارت کند.


نظر شما :