چرا عمان با ثبات ترين اقتصاد منطقه است؟

۲۳ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۱:۰۴ کد : ۵۰۱ اقتصاد و انرژی
طبق برنامه دولت عمان، اين کشور تا سال 2020 میلادی اقتصاد خود را به اقتصادی کاملا غیر نفتی بدل می کند و نفت و درآمد نفتی جای خود را به دیگر صنایع خواهد داد.
چرا عمان با ثبات ترين اقتصاد منطقه است؟

عمان یکی دیگر از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. همچون دیگر کشورهای این شورا اقتصاد عمان نیز وابستگی زیادی به نفت دارد و هم اکنون درآمد نفتی حدود یک سوم از کل درآمد این کشور عربی را تشکیل می دهد.

 

توضيح عکس: ديدار رييس جمهور ايران از عمان و استقبال از وى توسط سلطان قابوس

اما دولت این کشور طرح جدیدی ارایه داده است که به موجب ان از وابستگی به نفت کاسته خواهد شد . طبق این طرح تا سال 2020 میلادی اقتصاد عمان به اقتصادی کاملا غیر نفتی بدل می شود و نفت و درآمد نفتی جای خود را به دیگر صنایع خواهد داد.

 

سایت خبری دولت عمان(Ameinfo) در گزارش اخیر خود در مورد این طرح جدید نوشته است که دولت برای اجرای این طرح که افق 2020 نامیده شده است اقدام به فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه های خارجی در بخشهای غیر نفتی اقتصاد کرد.

 

دولت عمان به منظور افزایش سطح سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخشهای غیر نفتی کشور شرایطی فراهم کرد که انگیزه سرمایه گذاران برای حضور در این بستر اقتصادی بیشتر شود.از جمله این انگیزه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- مالکیت 100 درصد سرمایه گذاران خارجی

2- ارایه وامهای کلان با بهره کم و تسهیل شرایط اعطای وام برای سرمایه گذاران

3- معافیت گمرکی برای سرمایه گذارانی که قصد وارد کردن تجهیزات صنعتی و کارخانه ای خود را دارند و یا شرکتهایی که وارد کردن این تجهیزات را برای سرمایه گذاران بر عهده می گیرند.

4- معافیت گمرکی برای وارد کردن مواد اولیه کارخانه های خارجی فعال در این کشور تا 10 سال اول کار

5- معافیت سرمایه گذاران از پرداخت مالیات بر درآمد شخصی

6- معافیت سرمیه گذاران از پرداخت مالیات شرکت ها و کارخانه های راه اندازی شده توسط آنها تا 10 سال

7- جبران کامل خسارات وارد شده به سرمایه یا سود سرمایه های خارجی در اثر سیاستگذاریهای دولت توسط کشو عمان

8- ارایه بیمه اعتبارات صادراتی  از طریق ضمانت نامه های صادراتی و آژانس های مالی

البته ورود عمان به سازمان تجارت جهانی و و توافق نامه های تجارت آزاد و هزینه های گمرکی این کشور با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز تاثیرات مثبتی روی اقتصاد این کشور عربی بر جای گذارد.

 

تبعات مثبت این توافق نامه ها و عضویت ها روی اقتصاد عمان تنها و تنها به دلیل ثبات اقتصادی این کشور و پایداری بازارهای مالی ان در مقایسه ب دیگر کشورهای منطقه نمایان شد.

 

اقتصاد عمان یکی از با ثبات ترین اقتصاد های  کشورهای GCC است و نرخ تورم پایین در این کشور و افزایش میزان مازاد بودجه ان در سالهای اخیر هم تاییدی دیگر بر این مساله است.

اقتصاد کشور عمان در سال2006 میلادی 6/6 درصد رشد کرد  اما پیش بینی می شود تا انتهای سال جاری نرخ رشدتولید ناخالص داخلی این کشور اندکی کاهش یابد.

 

تولید ناخالص داخلی عمان در سال 2006 میلادی برابربا 53/44 میلیارددلار بود. آمار نشان می دهد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی غیر نفتی در این کشور بیشتر از16 درصد و نرخ رشد فعالیتهای صنعتی غیر نفتی معادل 9/34 درصد بوده است.

 

سایت خبری MENAFN به نقل از یکی از تحلیل گران اقتصادی آورده است تا انتهای سال جاری میلادی فعالیتهای غیر نفتی عمان 16 درصد رشد خواهدکرد که اصلی ترین دلیل ان توسعه صنعت پتروشیمی و رشد تقاضای داخلی است.در سال 2007 میلادی نیز همچون سال 2006 و سالهای قبل تولید و صادرات نفت عمان کاهش خواهد یافت.

 

سایت ArabDataNet در گزارش اخیر خود آورده است که تا سال 2020 میلادی تنها 9درصد از اقتصاد عمان به بازار نفت وابسته خواهد بود.عمان اولین کشور در میان کشورهای خاورمیانه و GCC خواهد بود که از ریسک کاهش ناگهانی قیمت نفت در بازار جهانی آزاد می شود و این مساله به ثبات بیشتر اقتصاد عمان در جهان کمک می کند .

 

امروزه نفت خام و گاز طبیعی 50درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهند و عمان در نظر دارد سهم این صنعت را تا سال 2020 میلادی به کمتر از 10 درصد برساند. در راستای اجرای این طرح صادرات و تولید نفت در عمان در نیمه اول سال جاری کاهش یافت.

 

به گزارش خبر گزاری کشور عمان  در پنج ماه اول سال جاری صادرات نفت این کشور 5/6 درصد کاهش پیدا کرد . در این بازه زمانی کشور عمان 6/95 میلیون بشکه نفت صادر کرد در حالیکه در مدت مشابه سال قبل میزان صادرات نفت این کشور برابر با 2/102 میلیون بشکه بود.

 

 کشورهای چین و تایلند بزرگترین واردکنندگان نفت تولیدی در عمان هستند. گلف تایمز در گزارش اخیر خود نوشته است که در پنج ماه اول سال جاری تولید نفت در کشور عمان با 3/5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 7/107 میلیون بشکه رسید.

 

این ششمین سال پیاپی بود که دولت عمان به منظور کاهش وابستگی اقتصاد به نفت اقدام به کاهش صادرات و تولید آن کرده است.


( ۴۷ )

نظر شما :