اوباما و مرکل؛ ‌همصدا اما نه همدل

۰۷ تیر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۵ کد : ۵۰۱۴ اروپا
با وجود ابرهاى تيره‌اى که در روابط بين آمريکا و آلمان سايه افکنده بود اما دو مقام در اين ديدار در تلاش بودند بتوانند همپيمانى خود را نيروى تازه‌اى ببخشند. اين درحالى است که ديدار قبلى طرفين با اختلاف نظرهاى چشمگيرى در سياست‌هاى اقتصادى به پايان رسيده بود.
اوباما و مرکل؛ ‌همصدا اما نه همدل

رئيس‌جمهور آمريکا و صدر اعظم آلمان در ديدار با يکديگر به تبادل نظر در مورد روابط دو جانبه، مساله افغانستان، تغييرات اقليمى و مساله‌ ايران پرداختند.

آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان و باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا، در حالى با يکديگر در واشنگتن ديدار و گفت‌وگو کردند که ديدار قبلى اين دو به ماه آوريل و ديدار در درسدن آلمان برمى‌گردد.

باراک اوباما از ميهمان خود بسيار به گرمى استقبال کرد و اين درحالى است که آنجلا مرکل در ابتداى رياست جمهورى اوباما رفتار سردى با او داشت.

با وجود ابرهاى تيره‌اى که در روابط بين آمريکا و آلمان سايه افکنده بود اما دو مقام در اين ديدار در تلاش بودند بتوانند همپيمانى خود را نيروى تازه‌اى ببخشند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، ديدار قبلى طرفين با اختلاف نظرهاى چشمگيرى در سياست‌هاى اقتصادى به پايان رسيده بود.

رئيس‌جمهور آمريکا در مذاکراتش با صدر اعظم آلمان اظهار داشت: من در شرايط فعلى با رهبران بسيارى در جهان ارتباط دارم و فکر مى‌کنم که صدر اعظم مرکل، فردى باهوش، زرنگ، معقول است و من به هر آنچه که وى اظهار مى‌دارد، اعتماد مى‌کنم.

به گزارش اين خبرگزارى، بخش اعظم مذاکرات سه ساعته صدر اعظم آلمان و رئيس جمهور آمريکا پيرامون بحران اقتصادى و ديدگاه‌هاى متفاوت دو کشور براى غلبه بر اين بحران گذشت.

صدر اعظم ‌آلمان در اين ارتباط خطاب به اوباما اظهار داشت: شما قدم‌هاى بسيار ارزشمندى را براى کنترل و تنظيم بازار مالى برداشته‌ايد.

وى گفت: ما و اتحاديه‌ اروپا مشغول کار کردن بر روى اين پيشنهادات هستيم و تابستان سال جارى نيز به بررسى اين موضوع خواهيم پرداخت که به کار بردن اين تنظيمات مالى در کجا مناسب است.

مرکل همچنين در اين نشست نسبت به نتايج نشست سران گروه هشت که قرار است در ايتاليا برگزار شود، ابراز اميدوارى کرد و گفت: ما در مسير خوبى قرار گرفته‌ايم و من فکر مى‌کنم که در اين نشست به پيشرفت‌هايى دست خواهيم يافت.

ورود مرکل به آمريکا در حالى صورت مى‌گيرد که طى روزهاى گذشته سه سرباز آلمانى در افغانستان کشته شدند.

اوباما در اين ارتباط اظهار داشت: ما به کسانى که در افغانستان به انجام وظيفه مشغول هستند از جمله سربازان آمريکايى و آلمانى که زندگى خود را در اين راه فدا کردند، افتخار مى‌کنيم. اوباما در اين ديدار همچنين با اشاره به جنگ افغانستان به نقش برجسته آلمان در افغانستان اشاره کرد.

وى در اين مورد نقش همکارى‌هاى آمريکا با آلمان را بسيار مفيد وسازنده خواند.

مرکل همچنين در ارتباط با زندان گوانتانامو و درخواست آمريکا براى پذيرش اين زندانيان از سوى کشورهاى اروپايى، گفت: آلمان از زير بار مسووليت ويژه‌ خود براى پذيرش زندانيان گوانتانامو که آمريکا قول داده است آن را ببندد شانه خالى نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، با اين حال سران دو کشور اظهار داشتند که مذاکرات براى پذيرش برخى زندانيان در سطحى بسيار کلى در حال انجام است و در ابتداى راه خود قرار دارد، به گونه‌اى که درخواست و همچنين پاسخ روشن و صريحى در مورد تعداد مشخصى از زندانيان براى ورود به آلمان مطرح نشد.

گزارش پايگاه اينترنتى دى ولت نيز حاکى از آن است که آنجلا مرکل در اين ديدار به دليل خدماتش در روابط يورو-آتلانتيک (اروپا و آمريکا) جايزه اتحاديه‌ "پل‌هاى آتلانتيک" را دريافت کرد.

آنجلا مرکل گفت: بسيارى از افراد وجود دارند که ديگر اعتقادى به راه حل صلح در خاورميانه ندارند، اما بايد گفت که ما بايد مدتى طولانى منتظر پايان جنگ سرد باشيم.

رئيس جمهور آمريکا هم‌چنين خطاب به مرکل گفت: من به حرف‌هاى مرکل اعتماد دارم و اين دقيقا چيزى است که از شخصيت‌هاى بين‌المللى انتظار مى‌رود.

صدراعظم آلمان در اين ديدار از اوباما به دليل برنامه‌هاى آتى اين کشور براى سياست‌هاى جوى‌اش استقبال کرد.

مرکل در اين ارتباط نيز گفت: آمريکا به پيشرفت‌هايى دست يافته است که ما سال گذشته آرزوى آن را داشتيم.

اوباما در راستاى درخواست مجامع بين‌المللى براى کاهش انتشار گازهاى گلخانه‌اى به 17 درصد تا سال 2020، قدم‌هاى اساسى برداشته است.

آنجلا مرکل که کشورش يکى از کشورهاى پيشرو در انرژى‌هاى جايگزين است از تغيير در سياست‌هاى آمريکا در برنامه‌هاى خود ابراز خرسندى کرد و گفت که يک دريا تغيير در سياست‌هاى آمريکا به وجود آمده است و اين واقعيت بسيار شيرين است که آمريکا در اين راه بسيار جدى است.

مسئله ديگرى که اين دو مقام ارشد درباره آن صحبت کردند مسئله ايران و حوادث بعد از انتخابات بود.

هر دوى اين رهبران ابراز اميدوارى کردند تا بتوانند با کرملين روابط بهترى برقرار کنند. اين درحالى است که روابط آمريکا و روسيه به دليل برنامه استقرار سپر دفاع موشکى در اروپاى شرقى رو به سردى نهاده بود.

اين دو مقام ارشد تلاش مى‌کردند درباره مسائل جهانى يک صدا عمل کنند. آنها همپيمانى آمريکا و آلمان را غير قابل شکست ناميدند و اين درحالى است که همچنان سعى مى‌کنند اختلاف نظرهاى خود در رابطه با افغانستان و زندان گوانتانامو را برطرف کنند.

آلمان به رهبرى خانم مرکل با سياست‌هاى آمريکا درباره زندان گوانتانامو و ارسال نيروهاى بيشتر به افغانستان مخالف است.



نظر شما :