واکنش رسانه‌هاى غربى به اظهارات هسته‌اى سعيد جليلى

۱۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۰:۴۵ کد : ۵۵۷۴ اخبار اصلی
برخى از رسانه‌هاى غربى اظهارات جلیلی را به واکنش نمایندگان مجلس بر سر بررسی رای اعتماد احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع جدید ایران ربط دادند و آن را پیامی برای غرب دانستند. امریکایی‌ها نیز سخنان جلیلی را زمانی مناسب برای آغاز مذاکرات ایران و امریکا تعبیر کردند.
واکنش رسانه‌هاى غربى به اظهارات هسته‌اى سعيد جليلى

سخنان روز گذشته سعید جلیلی دبیر عالی شورای امنیت ملی کشورمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. در حالی که وی خبر از ارائه بسته به روز شده ایران به کشورهای غربی داد، بیشتر رسانه‌های غربی سخنان جلیلی را به جواب مثبت ایران به قدرت‌های بزرگ جهانی برای از سرگیری مذاکرات برداشت کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبر سعید جلیلی برای مذاکره با غرب را با بررسی وضعیت وزیر دفاع پیشنهادی دولت دهم مرتبط کرد و نوشت، جلیلی روز گذشته در کنفرانس خبریش خبر از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گو با قدرت‌های غربی بر سر پرونده هسته‌ایش ‌داد. این در حالی است که هم‌زمان با سخنان جلیلی قانون‌گذاران ایرانی با حمایت قاطع از وزیر دفاع پیشنهادی محمود احمدی‌ نژاد که از سوی آرژانتین بر سر انفجار مرکز یهودیان در سال 1994 که طی آن 85 نفر کشته شدند، تحت پیگرد است، پیامی برای مبارزه طلبی به جامعه جهانی دادند.

این خبرگزاری ادامه به شعارهای مرگ بر اسرائیل نمایندگان مجلس در حین ارائه برنامه احمد وحیدی اشاره کرد و نوشت، رای قاطع نمایندگان مجلس به وحیدی می‌تواند به سرسختی ایران در برابر خواسته‌های غرب تعبیر شود.

خبرگزاری رویترز، اظهارات جلیلی را یک روز قبل از نشست شش قدرت بزرگ جهانی در آلمان برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای ایران حائز اهمیت دانست و در گزارش خود نوشت، با وجود این که ایران هم‌زمان با نشست سران شش کشور قدرتمند جهانی در آلمان خبر از آمادگیش برای مذاکره با غرب داد، اما با این حال غربی‌ها گمان می‌کنند ایران این بار هم می‌خواهد بر سر برنامه‌هایش زمان بگیرد و وقت تلف کند تا شاید بتواند از حجم تهدیدهای مطرح بر سر تحریم‌ها علیه خود بکاهد.

رویترز سپس به این گفته جلیلی اشاره می‌کند که گفت، "از نگاه ایران هیچ چیز پنهان نیست" و می‌نویسد، کارشناسان این گفته جلیلی را پیامی برای غرب می‌دانند. آنها این گونه تفسیر می‌کنند که زمان برای پنج کشور قدرت غربی به دو قسمت تقسیم شده است که بخش دیگر آن را چین و روسیه شامل می‌شوند. کشورهایی که تا کنون بر این باورند که هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران مورد تحریم‌های بیشتر قرار گیرد.  

روزنامه یواس‌ای تودی نیز تحلیلی شبیه خبرگزاری آسوشیتدپرس داشت و نوشت، پیغام جلالی مبنی بر امکان مذاکره با غرب جدا از واکنش نمایندگان مجلس بر سر بررسی رای اعتماد وحیدی نیست. نمایندگان مجلس با سر دادن "مرگ بر اسرائیل" در لحظه ارائه برنامه از سوی وحیدی به غرب این پیام را دادند که از دولت احمدی‌ نژاد برای به میدان مبارزه کشاندن غرب حمایت می‌کنند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز نوشت، سعید جلیلی مقام ارشد مذاکره کننده پرونده هسته‌ای ایران روز گذشته به صراحت خبر از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با غرب داد. این برای نخستین بار از انتخابات ریاست جمهوری ایران در 12 ژوئن تا کنون است که یک مقام ارشد ایرانی به طور صریح خبر از مذاکره با غرب می‌دهد.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه، سخنان جلیلی را در حقیقت دادن پیامی به مشاوران اوباما و دستگاه کاخ سفید دانست و نوشت، صحبت صریح جلیلی مبنی بر آمادگی کشورش برای مذاکره در حقیقت امکانی به اوباما می‌دهد که مجددا بر سر مذاکره مستقیم با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور اقدام کند. فرصتی تازه برای چانه‌زنی با تهران قبل از اتخاذ هر گونه تنبیه تازه علیه ایران.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت، سعید جلیلی دبیر عالی شورای امنیت ملی ایران و مقام ارشد این کشور در مذاکرات هسته‌ای روز گذشته صراحتا خبر از آمادگی کشورش برای مذاکره با قدرت‌های بزرگ غربی برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای ایران داد. وی دیروز گفت، نظام جمهوری اسلامی ایران آماده است برای مذاکره با غرب بسته به روز شده خود را به آنها بدهد و پای میز مذاکره با قدرت‌های غربی بنشیند.

این روزنامه متمایل به وزارت دفاع امریکا در ادامه همچنین نوشت، مقام‌های امریکایی معتقدند ایران در ارائه پیشنهاد فقط به کلیات پرداخته و همچنان قصد ندارد یک مذاکره جدی و اساسی با غرب انجام دهد. مشاوران اوباما بر این اعتقادند که ایران همچنان تمایلی به مذاکره جدی بر سر پرونده هسته‌ایش ندارد. این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به تهران تا پایان سال جاری میلادی فرصت داده که پای میز مذاکره بنشیند و در غیر این صورت با تحریم‌های جدیدی رو‌به‌رو خواهد شد. با این حال دولت امریکا هم قصد ندارد قضاوت پیش از موعد انجام دهد. مقامات امریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند تا زمان برقراری رابطه‌ای از ایران هر گونه قضاوتی را بر سر این موضوع متوقف خواهند کرد. یان کلی، در این باره گفت: «ما خود را آماه کرده‌ایم تا به برخی از واکنش‌های سودمند ایران واکنش نشان دهیم.»      


نظر شما :