دیپلماسی در کلام مسئولان ایرانی

۱۳ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۵ کد : ۵۵۷۸ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
دیپلماسی در کلام مسئولان ایرانی

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رییس جمهور، وزیر خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی وزارت خارجه مقام هایی هستند که در هفته گذشته صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

احمدی نژاد: دشمنان هنوز از سیلی ملت ایران گیج می خورند

محمود احمدی نژاد که پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به سخنرانی پرداخت، گفت: دشمنان ایران امید داشتند با پول، رسانه‌های مختلف و کارشناسانی که توانسته بودند انقلاب‌های رنگین را در نقاط دیگر دنیا هدایت و پیروز کنند، به اصطلاح کار را در ایران تمام کنند، اما ملت ایران در انتخابات آنچنان به صورت دشمنان سیلی زد که بعد از دو ماه و چند روز هنوز در حال گیج خوردن هستند و راه خانه خود را گم کرده‌اند.

سايت‌هاى هسته‌اى ايران کاملا ايمن هستند

على اصغر سلطانيه نماينده کشورمان در سازمان انرژى اتمى در گفتگو با خبرگزارى ترند آذربايجان در خصوص تهديدهای مقامات صهيونيستى مبنى بر اقدام نظامى به سايت هاى اتمى ايران گفت: حمله به هر تاسيسات اتمى امکان نشت مواد راديواکتيو را به همراه خواهد داشت و با توجه به حادثه چرنوبيل مبنى بر اينکه نشت مواد راديواکتيو مرز نمى شناسد، بنابراين اين موضوع مورد نگرانى تمام کشورهايى است که چه تاسيسات هسته‌اى داشته باشند و چه نداشته باشند.

سلطانيه تاکيد کرد، اعمال اقداماتى عملى جهت پيشگيرى و پى گيرى هر گونه حمله به پايگاه‌هاى هسته‌اى، يا تهديد به حمله بايد مورد بررسى قرار گيرد.

وی در خصوص امنيت سايت‌هاى هسته‌اى ايران نيز گفت: من به عنوان کسى که دکتراى علوم هسته‌اى دارد، با اطمينان مى گويم که سطح ايمنى سايت‌هاى ايران کاملا استاندارد و قابل اطمينان است.

توصیه متکی به سوئد

منوچهر متکی در تشریح دیدار خود با وزیر امور خارجه سوئد در ترکیه گفت: سه روز پیش که با وی دیدار داشتم همه این مسائل را برای او بازگو کردم که از چهار سال پیش تاکنون شما از سیاست آمریکا پیروی کرده‌اید و خودتان در اروپا سیاست خارجی نداشته‌اید و اکنون فرصت خوبی است که شما در این عرصه بدست آورده‌اید.

وی ادامه داد: دولت در برابر زیاده خواهی و برخوردهای ارعابی دیگران محکم ایستادگی خواهد کرد و در برابر تعاملات سازنده دیگران نیز پاسخ مثبت می‌دهد و به طور قطع هر دوی این ظرفیت ها در ایران وجود دارد.

همه چيز از نظر ايران تمام شده است

نماينده‌ دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با انتقاد از نحوه‌ گزارش نويسى البرادعى در بخش‌هايى از گزارش اخير در خصوص ارائه‌ اطلاعات طراحى درباره‌ کارخانه‌ توليد سوخت (FMP) گفت: کارخانه‌ توليد سوخت فعاليت خود را انجام مى‌دهد و آنچه که در گزارش آمده موضوعى فنى و جزيى است و موضوع خاصى نيست . متاسفانه البرادعى به مسائل بسيار جزيى در گزارش خود از فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران اشاره کرده است که نيازى به اعلام آنها نيست و در راستاى همکارى‌هاى معمول آژانس و کشور عضو قرار دارد.

علی اصغر سلطانیه افزود: از نظر ايران مطابق آنچه در مداليته توافق شده است همه چيز تمام شده و ايران ثابت کرده است که ادعاهاى مطرح شده ساختگى است و فعاليت‌ بازرسان آژانس به طور عادى بدون هيچ مشکلى جلو مى‌رود و آژانس هر درخواستى که در چارچوب پادمان و توانايى ايران باشد را مطرح کند ايران با روى گشاده و مثبت آن را بررسى و پاسخ مى‌دهد.

ردپاى محافل وابسته به رژيم صهيونيستى در انفجارات آميا ديده مى شود

منوچهر متکی تصريح کرد:‌ براساس يافته هاى به دست آمده ، ردپاى گروه هاى افراطى و محافل وابسته به رژيم صهيونيستى در انفجارهای آميا ديده مى شود و بطلان شهادت ها و اظهارات و همچنين دريافت رشوه از سوى قاضى سابق اين پرونده گوياى وجود يک صحنه سازى از قبل تعيين شده است.

وزير امور خارجه تصريح کرد: زمانى که اصل مساله آميا مورد سوال واقع مى شود ادعاهايى که در سال هاى پيش واکنون نسبت به جمهورى اسلامى و مسئولين رده بالاى کشور مطرح مى شود نيز منتفى است و اين يک بازى جديدى است که تحت تاثير صهيونيست ها انجام مى گيرد و تاثير خاصى ندارد.

فعاليت‌هاى چرخه سوخت را ادامه مى‌دهيم

رييس سازمان انرژى اتمى با بيان اينکه "ما آماده‌ايم تا اندک کشورهاى ديگر را نيز از راه تعاملات سياسى متوازن درباره حق و حقوق خود مجاب و نگرانى‌هاى ساختگى و تصنعى آنها را درباره فعاليت‌هاى صلح‌آميز هسته‌اى خودمان برطرف کنيم و اين را بارها اعلام کرده‌ايم" درباره نارضايتى آمريکا و برخى کشورها از گزارش جديد البرادعى گفت:‌ اين دسته از کشورها که آنها را کشورهاى متخاصم مى‌دانيم و اين تخاصم‌شان هم تصنعى و بدون پشتوانه است از اين‌که جايگاه و حقانيت ايران روز به روز نزد افکار عمومى جهان روشن‌تر و مبين‌تر مى‌شود نگرانند، به ويژه اينکه نکات ايجابى اين گزارش بسيار است.

صالحى افزود: ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت غيرحقوقى و غيرقانونى بوده است. ‌ به اين اعتبار هم به تعهد خودمان براساس بند 4 ان پى تى پايبنديم و از حقوق‌مان دفاع مى‌کنيم و فعاليت‌هاى چرخه سوخت را ادامه مى‌دهيم.

هميشه عقيده داشتيم که چين يکى از بهترين همکاران ماست

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان سوابق همکارى‌هاى ايران و چين در سال‌هاى پس از پيروزى انقلاب اسلامى گفت: هميشه عقيده داشتيم که چين يکى از بهترين همکاران ماست.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سابقه حضور چينى‌ها در پروژه‌هاى هسته‌اى ايران گفت: پايه‌هاى اوليه همکارى‌هاى هسته‌اى ايران در زمان سازندگى با دولت چين ريخته شد. اگرچه چينى‌ها در مراحل بعدى همراهى نکردند اما شروع خوب باعث تداوم آن توسط ايرانى‌ها بود.

موفقیت وزارت خارجه در راهبری از فرمایشات رهبری بوده است

منوچهر متکی در مجلس گفت: حوزه سیاست خارجه بارها از سوی مقام معظم رهبری با تاکیدی که بر آن دارند مورد ارزیابی قرار گرفته است که حتی یکی از دوستان به ما گفت که موفقیت ما در راهبری از فرمایشات رهبری بوده است و قطعا هم همین طور بوده است چرا که نظام ما مفتخر به آن است که هر زمان دچار مشکل شد با استفاده از رهنمودهای رهبری آن را حل کرد .

وزیر امور خارجه افزود: اگر دشمن احساس کند که فشار سیاسی و تبلیغاتی می تواند ما را مرعوب کند آن قدر این فشارها را ادامه می دهد تا مجبور به تسلیم شویم. این یک اصل است هم اکنون کشورهایی را در این خصوص مشاهده می کنیم. دستگاه دیپلماسی به دلیل رویکردش همواره به این موضوع توجه داشته است.

اظهارات مقامات فرانسوى و آلمانى دخالت در امور داخلی است

حسن قشقاوى سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگارى مبنى بر اينکه موضع وزارت امور خارجه در قبال اظهارات مقامات فرانسوى و آلمانى چيست؟ گفت: اظهارات مداخله‌جويانه مقامات فرانسوى و آلمانى نشان از نداشتن درک و شناخت صحيح و واقع‌بينانه نسبت به تحولات ايران است و دخالت آشکار در امور داخلى ساير کشورها تعبير مى‌شود که صراحتا با قوانين موضوع بين‌المللى منافات دارد و بيانگر تلاش دولت فرانسه و آلمان در حمايت از رويکردهاى ناامن‌سازى ديگر کشورها بوده و با اصل حاکميت ملى کشورها تناقض دارد.


نظر شما :