نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۱۲ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۳ کد : ۵۵۷۹ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

اعلام آمادگى مشروط عباس براى نشست با اوباما و نتانياهو

يک مقام در دفتر رياست تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرد: محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين هيچ مخالفتى با ديدار با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل ندارد اما شروطى دارد که پيش از اين آن را اعلام کرده است و در راس آن توقف شهرک‌سازى‌ها به ويژه در بيت‌المقدس و توقف مهاجرت اجبارى است که دولت اسراييل عليه ساکنان بيت‌المقدس صورت مى‌دهد.

دو زندانى سورى گوانتانامو به پرتغال منتقل شدند

مقامات وزارت دادگسترى آمريکا گفتند که دو زندانى سورى در گوانتانامو به پرتغال منتقل شده‌اند.

در حال حاضر تعداد معدودى از زندانيان سورى در ميان زندانيان گوانتانامو باقى مانده‌اند. با انتقال اين دو زندانى به پرتغال، تعداد زندانيان باقى مانده در گوانتانامو به 226 تن رسيد.

شاهد اصلى پرونده حملات تروريستى بمبئى ناپديد شد

پس از اينکه دادستانان هندى به دادگاه ويژه محاکمه محمد اجمل امير ملقب به کساب تنها تروريستى که در طول حملات تروريستى بمبئى زنده دستگير شد، اطلاع دادند که يکى از شاهدان اصلى دادگاه ناپديد شده، صفحه‌اى جديد در پرونده حملات تروريستى بمبئى باز شد.

پیونگ یانگ چهار شهروند کره جنوبی را آزاد کرد

مقام های کره شمالی در راستای بهبود روابط با همسایه جنوبی خود چهار ماهیگیر را که از یک ماه پیش در این کشور بازداشت بودند، آزاد کردند. این شهروندان کره جنوبی به دلیل ورود غیرقانونی قایقشان به آب های کره شمالی دستگیر شده بودند.

طرح‌ جديد نخست وزير انگليس براى افغانستان

نخست‌وزير انگليس در سفر به افغانستان از استراتژى جديد کشور خود حرف زد که مهم‌ترين و جنجالى‌ترين محور آن آغاز روند مذاکرات با شبه نظاميان طالبان است. براون اعلام کرد که همه طرح‌هاى جديد براى کاهش تلفات نيروهاى انگليسى انجام مى‌شود و هرچه سازش بيشترى با نيروهاى طالبان انجام شود، وضعيت بهترى براى سربازان انگليس در افغانستان به‌وجود خواهد آمد.

روزنامه انگليسى گاردين به نقل از يک منبع نزديک به براون نوشت: ما پيشنهاد داده‌ايم که با شورشيانى که طرفدار طالبان هستند وارد مذاکره شويم و آنان را راضى کنيم به سوى ما بيايند. اين پيشنهاد اکنون يک بخش اساسى از راهبرد جنگى انگليس در افغانستان است.

پایان حاکمیت 54 ساله محافظه کاران در ژاپن

حزب دموکراتیک ژاپن روز یکشنبه با کسب 308 کرسی پارلمان توانست حزب لیبرال دموکرات را که 54 سال بر این کشور حکومت می کرد، شکست دهد.

"یوکیو هاتویاما" که ریاست حزب دموکراتیک ژاپن را بر عهده دارد، با کسب 308 کرسی از 480 کرسی پارلمان از تارو آسو نخست وزیر این کشور که رهبر حزب محافظه کار لیبرال دموکرات است، پیشی گرفت.

بشار اسد: اتهامات بغداد عليه دمشق غيراخلاقى است

بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در کنفرانس خبرى مشترک با همتاى قبرسى‌اش اظهار داشت: علل تنش بين بغداد و دمشق کاملا آشکار است و دليل آن، اين است که عراقى‌ها سوريه را که ميزبان يک ميليون و 500 هزار آواره عراقى است به کشتار عراقى‌ها متهم مى‌کند و اين اتهامات غيراخلاقى است.

ترکیه و ارمنستان رابطه دیپلماتیک خود را از سر مى‌گيرند

وزارت‌های خارجه ترکیه و ارمنستان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که ظرف حداکثر شش هفته آینده در مورد برقراری روابط دیپلماتیک به توافق دست پیدا خواهند کرد.

بر اساس این بیانیه، دولت‌های ترکیه و ارمنستان در پایان این گفت‌وگوها از پارلمان کشور خود خواهند خواست که دو پروتکل را مورد تایید نهایی قرار دهند. یکی از این پروتکل‌ها در مورد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور است و محور پروتکل دیگر، گسترش روابط دوجانبه بین آنها است.

عمار حکیم رسما رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق شد

اعضای شورای مرکزی مجلس اعلای اسلامی عراق در نشستی عمار حکیم فرزند ارشد مرحوم سید عبدالعزیز حکیم رئیس فقید این مجلس را به عنوان جانشین وی انتخاب کردند.


نظر شما :