انتخاب یک زن در کابینه ایران در رسانه‌های جهان

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۵۵۹۰ سرخط اخبار
انتخاب مرضیه وحید دستجردی به عنوان اولین زن وزیر بعد از انقلاب در ایران یکی از مهم‌ترین حوادثی بود که در میان کابینه دولت دهم به چشم خورد و رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداختند.
انتخاب یک زن در کابینه ایران در رسانه‌های جهان

پولیتیکز دیلی در مقاله‌ای که در صفحه زنان به چاپ رسانده است می‌نویسد: ابتدا خبر خوب: روز پنجشنبه، بی بی سی اعلام کرد، ایران بعد از 30 سال اولین زن را در کابینه خود راه داد، مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد. خبر بد: وحید دستجردی نماینده مجلسی بود که طرفدار جداسازی جنسیتی در پزشکی بود. با چنین طرحی زنان ایرانی تنها می‌توانستند توسط زنان پزشک معالجه شوند، اقدامی که بسیاری از زنان را از دسترسی به پزشک، بخصوص پزشکان متخصص منع می‌کرد.

در انتخابات جنجالی ایران، کاندیدای مخالف یعنی میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، وعده داده بودند تا نقش و حضور زنان را در کابینه افزایش دهند. به نظر می‌رسد که محمود احمدی‌نژاد این اقدام را در همین راستا انجام داده باشد تا بتواند در کشوری که همچنان نارضایتی‌ها از نتایج انتخابات ادامه دارد برای خود پناهگاهی درست کرده باشد.

اما احتمال دارد که این اقدام نتیجه‌ای معکوس داشته باشد، مسلما کسانی که از طرح حضور بیشتر زنان در موقعیت‌های سیاسی حمایت می‌کنند، با حضور تنها یک زن در کابینه راضی نخواهند شد آن هم در شرایطی که موقیعیت دسترسی زنان به مسائل بهداشتی و پزشکی نیز با این اقدام در کشور به خطر می‌افتد.

نویسنده این مقاله در مقاله دیگری می‌نویسد که فعالان حقوق زنان اعلام کرده‌اند این اقدام محمود احمدی‌نژاد آنها را فریب نخواهد داد.

هفته‌نامه کانادایی مک‌لین نیز می‌نویسد: آخرین باری که زنان در ایران به عنوان وزیر انتخاب شدند به دهه 1960 بازمی‌گردد. اما پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دوباره محمود احمدی نژاد تغییرات بزرگی رخ داده است. چهارشنبه هفته گذشته وی لیست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد و برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران نام زنان نیز در این لیست به چشم می‌خورد.

ممکن است که چنین اقدامی برای نرم‌تر نشان دادن چهره احمدی‌نژاد باشد.

گاردین می‌نویسد: خانم دستجردی با وجود مخالفت‌هایی که در میان نمایندگان مجلس وجود داشت توانست رای اعتماد بگیرد و این درحالی است که 2 زن دیگر که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده بودند نتوانستند از این سد بگذرند. او هیچ تجربه اجرایی ندارد اما دو دوره به عنوان نماینده مجلس انتخاب شده بود.

انتخاب او توسط وزیر پیشین بهداشت حمایت شد. اما برخی از مخالفان محافظه‌کار همچنان به حضور زنان در کابینه شک دارند و معتقدند که توانایی زنان در مدیریت تایید نشده است.

این روزنامه می‌نویسد با وجود آنکه حضور زنان در دانشگاه‌ها پررنگ‌تر از مردان است اما در بازار کار تنها 15 درصد از زنان حضور دارند. بسیاری از زنان تحصیلکرده از انجام مشاغلی مانند مهندسی ساختمان منع می‌شوند و در چنین شرایطی یا باید به تدریس بپردازند و یا باید ازدواج کنند.


نظر شما :