هشدار خالد مشعل به کشورهاى عربى در مورد ايران

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۲ کد : ۵۶۲۱ اخبار اصلی
خالد مشعل گفت: «تحرکات فعلی امریکا در منطقه به گونه‌ای تعریف شده که کشورهای عربی را در برابر ایران صف‌بندی کند در حالی که این صف‌بندی باید در برابر اسرائیل باشد.»
هشدار خالد مشعل به کشورهاى عربى در مورد ايران

دیپلماسی ایرانی: خالد مشعل دبیر سیاسی جنبش حماس پس از دیدار با عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نسبت به تغییر رویکرد اعراب در برابر ایران هشدار داد و گفت: «تحرکات فعلی امریکا در منطقه به گونه‌ای تعریف شده که کشورهای عربی را در برابر ایران صف‌بندی کند در حالی که این صف‌بندی باید در برابر اسرائیل باشد.»

این نخستین بار در ماه‌های اخیر است که خالد مشعل در کنار دبیر کل اتحادیه عرب رسما رهبران کشورهای عرب را خطاب قرار می‌دهد و از آنها می‌خواهد که هدف خود را در عرصه سیاست جهانی گم نکنند.

یک روز قبل از این دیدار اسماعیل هنیه نخست‌وزیر برکنار شده حماس و حاکم فعلی نوار غزه با محمود احمدی‌ نژاد رئیس جمهوری ایران تماس گرفته بود و ریاست مجددش بر دولت جمهوری اسلامی را به او تبریک گفته بود.

خالد مشعل که از متحدان اصلی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از این که روابط کشورهای عربی با ایران روز به روز تیره‌تر می‌شود، نگران است و از آن بیم دارد که این تیرگی روابط که به شدت تحت تاثیر فشارهای غرب به خصوص ایالات متحده امریکا و اسرائیل قرار دارد در نهایت به ضرر منطقه تمام شود و کشورهای عربی را به یک دو دستگی عمیق تبدیل کند.

کشورهای عربی از نزدیکی روابط ایران و حماس به هیچ عنوان خشنود نیستند و تلاش می‌کنند این نزدیکی روابط را به دشمنی جمهوری اسلامی با فرایند صلح خاورمیانه و حکومت خودگردان فلسطینی القا کنند.

مشعل که در قاهره با عمرو موسی دیدار کرده بود و به همراه وی به میان خبرنگاران آمده بود، همچنین گفت: «ما کاملا برنامه‌های اوباما در نشست عمومی سازمان ملل را زیر نظر خواهیم گرفت. مطمئنا ما اجازه نخواهیم داد که قضیه فلسطینی تحت الشعاع تعلیق موقت شهرک‌سازی‌ها قرار گیرد.»  

خالد مشعل در ادامه نسبت به عجله اعراب در تعامل با طرح امریکا و اسرائیل هشدار داد و گفت: «آنچه اوباما سیاست خود در قبال خاورمیانه و صلح فلسطین و اسرائیل تعریف کرده معادله جدیدی است که یک طرف آن تعلیق 9 ماهه شهرک‌سازی‌ها توسط اسرائیل است و طرف دیگر آن آغاز گفت و گوی کشورهای عربی با اسرائیل برای عادی سازی روابط است. کشورهای عربی باید به هوش باشند که فریب این سیاست را نخورند و برای عادی سازی روابط با اسرائیل به صرف این که گفت و گوها آغاز شود، عجله به خرج ندهند.»

وی از کشورهای عربی خواست برگه‌های برنده‌ای که در دست دارند را محکم بچسبند و اجازه ندهند دیگران آنها را به راحتی از دستشان بگیرندد تا فلسطینیان به حقوق ملیشان برسند.


نظر شما :