رايزنى براى پيوستن اياد علاوى به ائتلاف ملى عراق

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۵ کد : ۵۶۲۶ اخبار اصلی
سيد عمار حکيم رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق رايزنى هاى خود را با اياد علاوى رئيس فراکسيون العراقيه آغاز کرده تا وى را راضى کند به ائتلاف ملى عراق که جايگزين ائتلاف يکپارچه شده بپیوندد.
رايزنى براى پيوستن اياد علاوى به ائتلاف ملى عراق

دیپلماسی ایرانی: هر روز که به انتخابات پارلمانی عراق نزدیک‌تر می‌شویم بحث تشکل‌ها و ائتلاف‌ها و آینده عراق و احزاب سیاسیش بیشتر مطرح می‌شود. در این میان روز به روز سناریوهای احتمالی آینده عراق نیز بیشتر نمایان می‌شوند.

این بار هم همانند دوره قبل ائتلاف میهنی عراق که جایگزین ائتلاف یکپارچه شده در راس تمام ائتلاف‌های شکل گرفته یا در شرف شکل‌گیری قرار دارد. اکنون بحث بیشتر محافل سیاسی عراق این است که کدام احزاب و جریان‌ها به ائتلاف میهنی عراق بپیوندند. چرا که این ائتلاف توانسته خود را مطرح‌ترین و مهمترین ائتلاف شکل‌گرفته سیاسی در کشور مطرح کند.

اما در این میان جای خالی حزب الدعوه به ریاست نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز خالی است. مالکی که ریاست فراکسیون دولت قانونی را بر عهده دارد، معتقد است که چون نخست وزیر است و در انتخابات استانداری‌ها نیز توانسته بود برنده بلا منازع انتخابات شود پس باید جایگاهش در ائتلاف با دیگر جریان‌های سیاسی متفاوت باشد. وی گمان می‌کند با ائتلاف خود به تنهایی نیز می‌تواند پیروز انتخابات شود.

مالکی برای پیوستن به ائتلاف دو شرط سنگین را پیش پای اعضای ائتلاف قرار داده که پذیرش این دو شرط از سوی اعضای آن چندان قابل پذیرش نیست. نخست این که فراکسیون مالکی 51 درصد کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرد و دیگر این که مالکی تنها گزینه ائتلاف برای نخست‌وزیری آینده عراق باشد.

با این حال رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد. منابع نزدیک به مالکی گفته‌اند رایزنی‌ها حداقل تا یک شاید هم دو ماه دیگر ادامه یابد و نباید تا آن موقع هم منتظر اتفاق خاصی بود.

در همین رابطه منابع خبری خبر از آغاز مذاکرات جریان‌های نزدیک به ائتلاف میهنی با ایاد علاوی رئیس فراکسیون العراقیه برای انضمامش به ائتلاف داده‌اند.

رضا جواد تقی یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق در این باره به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «مذاکراتی میان رهبران مجلس اعلای و دکتر ایاد علاوی در جریان است تا شاید او را راضی کنند به جمع ائتلاف بپیوندد.»  

پیش از این ایاد علاوی نمایندگان خود را به ایران فرستاده بود تا از طریق مذاکره با مقامات ایرانی روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را بهبود بخشد. وی قبلا به دلیل مواضع ضد ایرانی‌اش از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد غضب قرار داشت. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند این کار ایاد علاوی در راستای محیای ساختن زمینه‌های انضمامش به ائتلاف میهنی عراق باشد.  


نظر شما :