روسيه هشدار مى‌دهد، اسرائیل رد می‌کند

۲۲ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۹:۱۰ کد : ۵۶۷۱ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در حالى که کرملين اعلام کرده در سفر سرى نتانياهو به مسکو در برابر خواسته‌هاى غير معمولش ايستاده، اسرائیل ادعا می‌کند، اکنون بهترین زمان ممکن برای برخورد با ایران است و باید زمان را غنیمت شمرد.
روسيه هشدار مى‌دهد، اسرائیل رد می‌کند

خبرهای اخیر حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنج شنبه در یک سفر سری وارد مسکو شد و با همتای روس‌اش ولادیمیر پوتین دیدار و گفت و گو کرد.

مفاد این دیدار و جزئیات آنچه دو طرف رد و بدل کردند، منتشر نشده است اما به گفته منابع خبری محور اصلی این گفت و گوها ایران بوده است.

در همین حال و با توجه به اظهار نظرهایی که از سوی دو طرف روسی و اسرائیلی منتشر شده، این طور به نظر می‌رسد که این مذاکرات چالشی بوده و ظاهرا بر سر پافشاری اسرائیل برای حمله نظامی یا اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران متمرکز بوده است.

سفر نتانیاهو به مسکو دقیقا با زمان اعطای بسته پیشنهادی ایران به نمایندگان کشورهای 1+5 در تهران توسط منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران هم‌زمان شده بود. کشورهای اروپایی بسته پیشنهادی ایران را فاقد نکته خاصی دانستند اما بر خلاف آنها روسیه تاکید کرد، این بسته پیشنهادهای قابل تاملی دارد که می‌توان بر روی آنها کار کرد. در حالی که خاویر سولانا خواستار دیدار فوری با سعید جلیلی مذاکره کننده اصلی پرونده هسته‌ای ایران شده، مسکو اعلام کرد، با توجه به تمایل ایران به مذاکره و ارائه بسته پیشنهادی برخورد شدیدتر با ایران دیگر موضوعیت ندارد.

اما در آن طرف پوتین و نتانیاهو مذاکرات فشرده و سختی داشتند. ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه روز جمعه 11 سپتامبر هشدار داد، استفاده از زور علیه ایران یا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور برای مقابله با پرونده هسته‌ای‌اش می‌تواند عواقب بسیار وخیمی در بر داشته باشد.

­هم زمان دیمتری پسکوف، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری روسیه نیز گفت: «ایران گلایه مند است که با وجود این که فعالیت‌های هسته‌ایش کاملا صلح‌آمیز است اما غرب نسبت به آن بی‌جهت شک و شبهه وارد می‌کند. به اعتقاد ما فعالیت‌های هسته‌ای ایران هیچ جای شکی ندارد.»

پوتین نیز با استناد به سخنان سخنگویش گفت: «هر گونه استفاده‌ای از زور علیه ایران، به خصوص حمله هوایی هیچ کمکی نخواهد کرد، باعث حل هیچ مسئله‌ای نخواهد شد، بلکه بدتر باعث وارد ساختن ضربات شدیدی به منطقه می‌شود. در مورد تحریم‌ها نیز باید بگویم هیچ تاثیر مثبتی به دنبال نخواهد داشت.»

وی به سفر مقامات اسرائیلی به مسکو نیز اشاره کرد و گفت: «آنها با آمدن به کرملین می‌خواهند فشارها را بر ایران افزایش دهند. آنها بدون در دست داشتن سندی اصرار دارند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است.»

به گفته خبرگزاری آسوشیتد پرس، نتانیاهو به روسیه هشدار داده که حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران می‌تواند بر روسیه نیز تاثیر بگذارد.

الکسی پاولوف سخنگوی کرملین در این باره گفت: «نتانیاهو هیچ اطلاعاتی با خود نیاورده بود. دولت روسیه نیز جلوی خواسته‌های غیر معمولش را گرفت و وی پس از وقفه‌ای کوتاه فورا را مسکو را ترک کرد.»

در مقابل دولت اسرائیل همچنان بر موضع سرسختانه خود پافشاری می‌کند و در تازه‌ترین اظهار نظر پس از سفر نتانیاهو به مسکو، مدعی شده است که الآن بهترین زمان برای حمله به ایران است. ادعایی که ظاهرا روس‌ها به شدت آن را رد کرده‌اند.

دن مریدو معاون نخست وزیر اسرائیل در گفت و گو با رویترز که امروز 12 سپتامبر منتشر شده، گفت: «الآن وقتش است. دیگر وقتی برای از دست دادن نداریم و این دیگر موضوعی نیست که فقط اسرائیل به آن نظر خاصی داشته باشد، این یک موضوع کلی است. منظور من یک حرکت نظامی نیست. من نمی‌خواهم چیزی بگویم که بد تفسیر شود. منظور من این است که اکنون بهترین زمان برای مقابله با ایران به هر وسیله ممکنی است. آنها رسما گفته‌اند اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند و باید آن را حذف کرد. این فقط حرف رئیس جمهور احمدی نژاد نیست. بسیاری در ایران همین اظهار نظر را می‌کنند. ما نباید یک چشممان را ببندیم و با یک چشم به موضوع نگاه کنیم. این دیگر تنها مسئله اسرائیل نیست.»

وی همچنین می‌گوید: «ما در یک موقعیت استثنایی هستیم. چند فرمول در اختیار داریم، ما باید از تمام زمانمان استفاده کنیم. من نمی‌گویم ما چه داریم یا چه نداریم. اما این حقیقتی است که بگویم این زنگ برای جهان عرب هم به صدا در آمده و این موضوع آنها را به چیزی که بابتش از ایران می‌ترسیدند، خواهد رساند.»

وی سپس ابراز عقیده می‌کند که دیگر مهم نیست ایران کی و چه وقت ممکن است به سلاح هسته‌ای دست یابد. این دیگر موضوع اصلی نیست. برخی از حمله نظامی صحبت می‌کنند. من نمی‌خواهم از این موضوع بگویم. مایلم مثبت باشم. اما این دیدگاه هم همیشه جوابگو نیست. اگر همه دست در دست هم دهیم شاید حرکتی موثرتر بتوانیم انجام دهیم. حتی در مورد مسئله نظامی. اما می‌دانم در مورد تحریم‌های اقتصادی و سیاسی روسیه و چین مرزها را رعایت نخواهند کرد. آنگاه مجبور خواهیم شد برای دفاع از خود دست به کارهای دیگری بزنیم.      

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :