چرا مى جنگيم؟

۲۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۶ کد : ۵۷۱۰ کتابخانه
کتاب چرا مى‌جنگيم؟ را نورمن ميلر نويسنده مشهور امريکايى براى انتقاد از جورج بوش، جمهوریخواهان و جامعه امریکا در سال ۲۰۰۳ به رشته تحریر در آورده است.
چرا مى جنگيم؟

عنوان: چرا می جنگیم؟
نویسنده: نورمن میلر
مترجم: جاهد جهانشاهی
ناشر: اختران
قیمت: 1100 تومان

نورمان میلر در سال 2003 یعنی دو سال پس از حملات 11 سپتامبر کتابی را به رشته تحریر در آورد که سراسر انتقاد و گلایه از دولت جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا و جمهوریخواهان بود. کتاب "چرا می جنیگم؟" را نورمن میلر در انتقاد از سیاست‌های جورج بوش رئیس جمهوری امریکا و جامعه سرمایه‌داری کشورش به رشته تحریر در آورده است. 

فصل اول کتاب با مشاهدات دوستن ریدر و نورمن میلر از بعدازظهر 11 سپتامبر شروع می شود. ریدر که رفیق دیرین میلر است با او گپ می زند. حاصل این گپ وگفت مصاحبه‌ای شده که در موقع حادثه 11 سپتامبر کجا بودید و چه کار می کردید. میلر از بحران هویت امریکایی می گوید و از این که برای ادای حس وطن پرستی مجبور شده پرچم امریکا را تکان دهد. کاری که میلر معتقد است که دور از شان یک شهروند امریکایی در هزاره سوم است.

فصل دوم کتاب به دلایل حمله امریکا به کشورهای افغانستان و عراق اشاره داد. میلر این بخش از کتاب را با عنوان "چرا ما می جنگیم؟" آغاز می‌کند. او با بررسی دوران ریاست جمهوری جورج بوش نشان می دهد که مردم امریکا همواره به جنگ نیاز دارند چرا که جنگ برایشان یک سرگرمی است و جورج بوش تنها از فرصت استفاده کرده است. میلر می نویسد:«واقعیت غیر قابل انکار این است که امروز غرور ملی امریکا به طور عمده روی سه محور سرمایه کلان، ورزش و پرچم شکل گرفته است.به احتمال زیاد نیمی از مردم آمریکا ناخواسته چشم به راه جنگ هستند.»

نورمان میلر در انتقادات خود بیش از آنکه مسائل دیپلماتیک را مورد توجه قرار دهد به مسائل اجتماعی تکیه می کند. او معتقد است که امریکایی ها دچار غرور شده اند. او در بخشی از کتاب خود می‌نویسد، خیلی احمقانه است اگر سر از کشوری در بیاوریم تا به آنها نشان دهیم که نظام ما چه قدر شکوهمند است. این جز تکبری هولناک چیز دیگری نیست.

قسمت سوم کتاب با مصاحبه امریکن کنسرواتیر با نورمن میلر شروع می شود. او نوشته چون قسمت هایی از این مصاحبه به هدف های کتاب او نزدیک بوده، این مصاحبه را آورده است. میلر در این فصل با عنوان "ملاحظاتی درباره یک شرارت بزرگ" به شخصیت فردی جورج بوش اشاره می کند. وی در این زمینه می‌نویسد، «از نظر شخصیتی بوش از دوران دانش آموزی با زبان خاصی پیوسته از تکیه کلام های متعدد استفاده می کرد و با تمجید از خود خوشنود می شود.» البته میلر برخلاف همه بوش را فردی باهوش می داند. «بوش از جهتی آن قدر باهوش است که متوجه می شود نباید اطرافش را عده زیادی بگیرند، در آن صورت کشور به دست احمق های تمام عیار می افتد.»

میلر در مصاحبه‌اش با امریکن کنسرواتیر به موضوع اسرائیل نیز اشاره می کند و شارون را که در زمان نوشتن این کتاب نخست وزیر اسرائیل بوده، یک مترسک کریه می نامد. وی در توصیف شارون می‌نویسد: «او ژنرالی است که به خاطر برخورداری از نیروی زیاد در حال ترکیدن است.» میلر در پایان کتابش در مورد آینده امریکا هشدار می دهد، «در صورتی که دچار بحران شویم و موفیقت اقتصادی رو به وخامت بگذارد، آن وقت دیگر نمی دانم چه چیزی می تواند این کشور را حفظ کند. هم اکنون نیز خشم بسیار،غرور بیمارگونه، اضطراب گسترده و بحران عمیق هویتی در کشور وجود دارد و من بر این باور هستم که آن روز(11 سپتامبر) شیطان بزرگترین روز خود را سپری کرد.»

البته اکنون با پایان دوران ریاست جمهوری جورج بوش می‌توانیم تا حدودی پیشگویی‌های میلر را به عینه ببینیم. بحران اقتصاد جهانی که پس از امریکا نیمی از کره زمین را فلج کرد، شاید بتواند حداقل تحقق بخشی از پیشگویی‌های نورمن میلر تلقی شود.

نورمان میلر با مقالات و کتاب‌هایش هیچ سیاستمداری را از نقد بی‌نصیب نگذاشته است. او چندی پیش نیز از طرف بنیاد ملی کتاب به دلیل یک عمر فعالیت ادبی مدال گرفت. میلر در دوران فعالیت ادبی خود تاکنون دو بار برنده جایزه معتبر پولیتزر شده است؛ بار اول برای رمان «ارتش‌های شب» در سال 1968 و بار دوم برای رمان «آواز جلاد» در سال 1979. نورمن میلر که در سال 1923 در نیوجرسی به دنیا آمده تاکنون چندین رمان و نمایشنامه و دفتر شعر و فیلم‌نامه و مقاله منتشر کرده است. او یکی از دو تأسیس کننده روزنامه معروف ویلیج وویس در نیویورک است.

میلر به داشتن نثری تلخ و گزنده و مخالفت با جنبش های فمینیستی معروف است. اولین موفقیت بزرگ او در زمینه کتاب نویسی با رمان «برهنگان و مردگان» شکل گرفت. این رمان گزارشی داستانی از تجارب مستقیم او از جنگ جهانی دوم بود. میلر در سال 1944 به جنگ با ژاپن اعزام شد اما به جای جنگ منابع رمانش را جمع کرد و در سال 1984 آن را منتشر کرد و پس از آن به نویسنده ای مشهور بدل شد. کتاب "چرا می جنگیم؟" با ترجمه جاهد جهانشاهی توسط نشر اختران منتشر شده است.


( ۱ )

نظر شما :