سیستم دفاع موشکی تغییر شکل می دهد

۳۰ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۵:۰۸ کد : ۵۷۴۱ اخبار اصلی
اوباما برنامه خود را در ارتباط با سیستم دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های دور برد ایرانی تغییر داد و سیستمی را جایگزین آن کرد که به گفته پنتاگون موثرتر از سیستم قبلی است.
سیستم دفاع موشکی  تغییر شکل می دهد
  دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما در واقع از استقرار سیستم دفاع موشکی خود در اروپا صرف نظر نکرده است، بلکه تنها دیدگاه دولت قبلی در ارتباط با تهدید موشکی ایران و معنای آن برای کشورهای اروپایی را از بین می‌برد.

ایده قدیمی در این باره این بود که ایران تمام تلاش خود را می‌کند تا موشک‌های بالیستیک دور بردی را که قابلیت اصابت به اروپا و امریکا را داشته باشد، بسازد، هرچند که چنین موشک‌هایی را در زرادخانه خود ندارد. بنابراین در ابتدا تمام تلاش دولت‌های امریکا بر این پایه بود تا رادارهایی را که قابلیت مقابله با این موشک‌های دور برد را دارند به کار گیرد.

دیدگاه جدید این است که ایران پیشرفت چندانی در زمینه موشک‌های دور برد نداشته و پیش‌بینی می‌شود که ایران پیشرفت بیشتری در زمینه موشک‌هایی با برد نزدیک و متوسط دارد که این نوع موشک‌ها بیشتر اروپا و کشورهای آسیایی را تهدید می‌کنند.

بنابراین اوباما برنامه خود را در ارتباط با سیستم دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های دور برد ایرانی تغییر داد و سیستمی را جایگزین آن کرد که به گفته پنتاگون موثرتر از سیستم قبلی است.

هرچند که تغییر نیز یک ریسک بزرگ به شمار می‌رود اما آنچه بوش نیز درصدد آن بود نیز از خطر به دور نبود.

رابرت گیتس، رئیس پنتاگون دلایل تکنیکی متعددی را در ارتباط با تصمیم اوباما اعلام کرد. اگر ادعاهای گیتس درست باشد، یعنی اگر به طور خاص ایران درصدد تولید موشک‌های دور برد نباشد، اصلاح سیستم دفاع موشکی در اروپا بعد نظامی به خود می‌گیرد. گیتس اعلام کرد که این سیستم جدید در واقع می‌تواند در صورتی که ایران در پی موشک‌های دور برد باشد تغییر کاربرد دهد.

اظهارات گیتس اما نتوانست جلودار انتقادهای جمهوری‌خواهان در ارتباط با تصمیمات اوباما باشد. آنها این اقدام اوباما را ناشی از ضعف می‌دانند و معتقدند که اوباما در مقابل روسیه به زانو در آمده است.

پیش از آنکه گیتس کنفرانس خبری خود را در ارتباط با سیستم دفاع موشکی به پایان برساند، جان باهتر، رهبر خانه جمهوری‌خواهان اعلام کرد که این اقدام اوباما در واقع حذف خطری است که ممکن است از سوی برخی از دولت‌های خطرناک در جهان امریکا را تهدید کند و ناشی از ضعف دولت جدید در امریکاست.

برخی دیگر در حزب جمهوری‌خواه این تصمیم را تصمیمی خطرناک و گمراه کننده خواندند. البته موضع جمهوری‌خواهان که همواره نسبت به دموکرات‌ها اتخاذ می‌کنند چندان دور از پیش‌بینی نبود، چرا که از ابتدا آنها با استقرار این سیستم در کشورهای اروپای شرقی برای مقابله با تهدیدهای ایران و کره شمالی موافق بودند و از آن حمایت می‌کردند.

چنین عکس‌العمل‌هایی در ارتباط با سیستم دفاع موشکی امریکا درواقع به شکاف ایدئولوژیک بین طرفداران و مخالفان طرح سیستم دفاع موشکی باز می‌گردد که از زمان سخنرانی رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق امریکا در ارتباط با جنگ ستارگان آغاز شده است.

تصمیم برای سیستم دفاع موشکی در سال 2007 به دنبال تصمیم جورج بوش برای استقرار آن در اروپا رنگ تازه‌ای به خود گرفت. در آن زمان هم گیتس در راس پنتاگون قرار داشت و از اقدام بوش حمایت کرد ، اما امروز که به عنوان وزیر دفاع شناخته می‌شود با لحن دیگری صحبت می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که دو حادثه بزرگ از سال 2007 باعث شده است که موضع او نسبت به گذشته تغییر کند.

نکته اول ارزیابی امریکا از توسعه موشکی ایران است. نکته دوم این است که امریکا پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی‌های رادارهای ره‌گیر داشته است. گیتس اعلام کرد که چنین پیشرفتی باعث می‌شود که این سیستم دفاع موشکی قابلیت این را دارد که 6 الی 7 سال زودتر از برنامه جورج بوش به هدف خود برسد.

گیتس همچنین اعلام کرد که این سیستم جدید هزینه‌های کمتری دارد و با برنامه‌ها ناتو سازگاری بیشتری دارد. این سیستم دفاع موشکی همچنین قابلیت این را دارد که بتوان از روی کشتی‌های جنگی از آن استفاده کرد. این نوع سیستم دفاعی SM-3 نام دارد و در فوریه سال 2008 مورد تایید بین‌المللی قرار گرفت. رابرت گیتس همچنین اعلام کرد که در حدود سال 2015 نوع جدیدی از SM-3 ها می‌توانند در اروپا نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

جیمز کارت‌وایت، معاون رئیس نیروهای ارتش مشترک نیز معتقد است که کارآیی این نوع از سیستم دفاع موشکی بیشتر از سیستم قبلی است و قابلیت‌های بیشتری دارند.

 


نظر شما :