آمریکا خواستار اقدام جهانی علیه بانک‌های ایران

۱۳ مهر ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۷ کد : ۵۸۹۵ سرخط اخبار
تنها 3 روز پس از مذاکره موفق ایران و امریکا، ایالات متحده آمریکا از همه کشورهاى جهان خواست در تحریم بانکى ایران مشارکت جویند
آمریکا خواستار اقدام جهانی علیه بانک‌های ایران

آینده- تنها 3 روز پس از مذاکره موفق ایران و امریکا، ایالات متحده آمریکا بانک‌هاى ایرانى را به «پولشویى و تامین مالى تروریسم» متهم کرد و از همه کشورهاى جهان خواست در تحریم بانکى ایران مشارکت جویند.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، تیموتى گایتنر، وزیر خزانه دارى آمریکا که روز یکشنبه در نشست صندوق بین المللى پول در شهر استانبول ترکیه سخن مى‌گفت، از جامعه جهانى خواست، تحریم‌هاى وضع شده علیه نهادهاى مالى ایران را به مورد اجرا بگذارند.

وزیر خزانه‌دارى آمریکا همچنین در بخش دیگرى از سخنان خود از همه کشورهاى جهان خواست، یکى از قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد را که از کشورهاى عضو مى‌خواهد، بر مبادلات خود با بانک‌هاى ایرانى «نظارت بیشترى» به عمل آورند، به مورد اجرا بگذارند.

روزنامه آمریکایى واشینگتن پست چند روز پیش گزارش داد وزارت خزانه‌دارى آمریکا تاکنون توانسته است بیش از ۸۰ بانک جهان را قانع کند، تا معاملات و روابط خود را با طرف هاى ایرانى قطع کنند.

در سال ۲۰۰۵ یک بانک هلندى به خاطر معامله با ایران و لیبى برخلاف تحریم‌هاى موجود ۸۰ میلیون دلار جریمه شد و در سال جارى نیز بانک لویدز به خاطر انتقال پنهانى پول ایران و سودان به سیستم بانکى آمریکا ۳۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت.

در این میان برخى گزارش‌ها حاکى از آن است که کنگره آمریکا نیز آماده تشدید تحریم‌هاى ایران در صورت بى‌نتیجه بودن گفت و گوها در باره برنامه اتمى این کشور است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، سناتور دموکرات، کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکدارى سنا، به همراه برخى دیگر از سناتورها در حال کار بر روى طرحى است که به برپایه آن اگر تلاش‌هاى دیپلماتیک کنونى درباره برنامه اتمى ایران شکست بخورد، جمهورى اسلامى با مجازات‌هاى شدیدى روبرو خواهد شد.

از جمله این مجازات‌هاى احتمالى مى‌توان به جلوگیرى از فروش بنزین و تجهیزات مرتبط با صنعت نفت و گاز به ایران است.

گزارش‌ها در باره آمادگى کنگره آمریکا براى تشدید مجازات‌هاى ایران در حالى منتشر شده است که باراک اوباما، رئیس‌ جمهور ایالات متحده، گفت‌وگوهاى روز پنجشنبه گروه ۵+۱ با ایران را «آغازى سازنده» توصیف کرد، اما تأکید کرد که ایران باید گفته‌هاى خود را در عمل نشان دهد.

از سوى دیگر همزمان با گفت‌وگوهاى کشورهاى گروه پنج به علاوه یک با ایران در ژنو، مجلس نمایندگان آمریکا قانونى را به تصویب رساند که به موجب آن فروشندگان بنزین به ایران با تحریم‌هاى ایالات متحده روبه‌رو خواهند شد.

ایران در این گفت‌وگوها موافقت خود را با بازرسى تاسیسات غنى‌سازى قم که به تازگى علنى شده، اعلام کرده است.

رئیس جمهورى آمریکا گفته است که دولت و کنگره این کشور به طور مشترک بر روى طرح‌هایى کار مى‌کنند تا در صورت لزوم بخش انرژى، مالى و مخابرات ایران را هدف تحریم قرار دهند.

دولت ایالات متحده امیدوار است بتواند یک اجماع جهانى که چین و روسیه را نیز در برگیرد، علیه ایران شکل دهد.

وزیر خزانه دارى آمریکا در بخش دیگرى از سخنان خود در استانبول از همه کشورها خواسته است، بر روابط میان نهادهاى مالى خود و نهادهاى مالى ایران از جمله بانک‌هاى صادرات و ملى ایران نظارت بیشترى داشته باشند.

ایالات متحده آمریکا در سال‌هاى اخیر تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و بانک‌هاى ایرانى را با هدف بازداشتن ایران از دنبال کردن برنامه اتمى اش تشدید کرده است.

 


نظر شما :