وال استریت ژورنال اعلام کرد

گزارشی جدید در راه است

۲۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۸ کد : ۶۰۱۵ آمریکا
سازمان‌های اطلاعاتی امریکا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا گزارش اطلاعاتی سال 2007 خود را که تهران از سال 2003 تلاش‌های خود را برای تولید سلاح هسته‌ای متوقف کرده است را بازنگری کنند یا خیر.
گزارشی جدید در راه است

دیپلماسی ایرانی: سازمان‌های اطلاعاتی امریکا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا گزارش اطلاعاتی سال 2007 خود را که تهران از سال 2003 تلاش‌های خود را برای تولید سلاح هسته‌ای متوقف کرده است را بازنگری کنند یا خیر.

مساله بازنگری در مورد این موضوع از فشار کنگره امریکا و هم‌پیمانان این کشور بر دولت باراک اوباما پس از افشاگری‌های اخیر ایران در ارتباط با برنامه هسته‌ای اش سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش مقامات اروپایی سازمان‌های اطلاعاتی آلمان، بریتانیا، و فرانسه نتایج سال 2007برآورد اطلاعات ملی را در ماه‌های اخیر زیر سوال برده‌اند.

برای سال‌ها اطلاعات در ارتباط با توانایی‌های هسته‌ای ایران در میان واشنگتن و سایر هم‌پیمانان امریکا و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از نظر سیاسی درگیر این مساله بودند.

بازنویسی گزارش‌ برآورد اطلاعات ملی بسیار وظیفه مهمی است چراکه این یکی از جامع‌ترین گزارش‌های اطلاعاتی است که منعکس کننده نظریات 16 بدنه سازمان‌های اطلاعاتی امریکاست.

گزارش سال 2007 به یک سردرد سیاسی برای بوش تبدیل شد چراکه جمهوری‌خواهان و برخی از دولت‌های هم‌پیمان امریکا از نتیجه آن که همان توقف برنامه نظامی هسته‌ای ایران بود انتقاد کردند.

این گزارش یافته‌های پیشین را مبنی بر برنامه هسته ای ایران نقض می‌کرد. این گزارش همچنین با اطمینان بالایی به این نتیجه رسید که ایران تلاش برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای را از سال 2003 متوقف کرده است و البته اطمینان نمی‌داد که ایران از اواسط سال 2007 این برنامه را آغاز نکرده باشد.

یکی از مقامات ارشد اطلاعات امریکایی اعلام کرد که هنوز هیچ مقام اطلاعاتی آمادگی خود را برای بی‌اعتبار خواندن این گزارش اعلام نکرده است. وی این جمله را با اشاره به این مساله مطرح کرد که این گزارش تنها چارچوب زمانی سال 2003 تا 2007 را پوشش می‌داد. چنین مساله‌ای فضای بیشتری برای بررسی از ماه دسامبر سال 2007 ایجاد می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که سازمان‌های اطلاعاتی از آخرین گزارش خود اطلاعات فراوانی به دست آورده‌اند.

اگر قرار باشد برآورد اطلاعات ملی جدید در اختیار قرار بگیرد تا چند ماه آینده امکان‌پذیر نخواهد بود. امریکا و هم‌پیمانان او ضرب الاجلی غیر رسمی تا ماه دسامبر برای ایران تعیین کرده بودند تا به خواسته‌های غرب در ارتباط با غنی سازی اورانیوم پاسخ دهد و یا تحریم‌های بیشتری را متحمل شود.

تلاش‌های مقامات سازمان‌های اطلاعاتی امریکا برای اثبات این مساله که ایران در تلاش برای دست‌یابی به تسلیحات هسته‌ای است می‌تواند تلاش‌های باراک اوباما را برای استفاده از اهرم دیپلماسی در مقابل ایران را ناکام بگذارد.

یکی از مقامات طرفدار دیپلماسی اعلام کرد که هرگونه گزارشی مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های تسلیحاتی هسته‌ای ایران می‌تواند زمان مذاکرات را کوتاه کند. اما کاخ سفید باید همچنین می‌تواند از یک گزارش جدید برای برخورداری از حمایت‌های بین‌المللی برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران استفاده کنند.

یکی از مقامات اروپایی که موضوع ایران را بررسی می‌کند اعلام کرد که دیگر کشورهای جهان نمی‌توانند پشت برآورد اطلاعات ملی پنهان شوند.

یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی امریکایی اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی امریکا می‌خواهند بدانند که گزارش سال 2007 به روز است یا خیر اما هنوز تصمیمی در این ارتباط اتخاذ نکرده‌اند.

وی همچنین خاطر نشان کرد که در آینده‌ای نزدیک، کمیته تحلیلی ما در سایه تاسیسات غنی سازی قم متوجه می‌شوند که آیا باید دکمه reset را در ارتباط با داوری‌های خود فشار دهند یا خیر.

تحلیلگران اطلاعاتی کاخ سفید را با تحلیل‌های کوتاه چند صفحه‌ای در ارتباط با ایران مشغول کرده‌اند.

با توجه به آشکار شدن تاسیسات غنی سازی اورانیوم قم مراکز اطلاعاتی اروپا و بازرسان سازمان ملل اطلاعات جدیدی در ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای ایران به دست آورده‌اند.


نظر شما :