وزیر خارجه ایران احتمال دیدارش با رایس را رد کرد

۲۶ فروردین ۱۳۸۶ | ۱۷:۴۶ کد : ۶۳ اخبار اصلی
منوچهر متکی وزير امور خارجه ایران درباره احتمال ديدار و گفتگو با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در حاشيه اجلاسی درباره عراق که قرار استدر شرم الشیخ مصر برگزار خواهد شد گفته که فعلا برنامه‌اى براى اين ملاقات در دستور کار ندارد. درعين حال عراق براى ميانجيگرى ميان تهران و واشنگتن ابراز آمادگى کرده است.
وزیر خارجه ایران احتمال دیدارش با رایس را رد کرد

منوچهر متکی وزير امور خارجه ایران درباره  احتمال ديدار و گفتگو با کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در حاشيه اين اجلاسی در باره عراق که در شرم الشیخ مصر برگزار خواهد شد گفته که فعلا برنامه‌اى در خصوص اين موضوع در دستور کار نيست.

 

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که کاندولیزا رایس وزیرخارجه این کشور ملاقات با منوچهر متکی همتای ایرانی خود در جریان کنفرانس عراق را منتفی نمی داند. وزيران خارجه کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر از جمله آمریکا قرار است طی چند هفته آینده برای بررسی اوضاع عراق در شرم الشیخ گردهم آیند.این کنفرانس در ادامه نشست بغداد صورت می گیرد که در آن نمایندگان کشورهای همسایه عراق شرکت کردند.

 

شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود کاندولیزا رایس حاضر است در حاشیه کنفرانس عراق با منوچهر متکی به طور دوجانبه ملاقات و گفتگو کند اما او تأکید کرد این گفتگو بهاوضاع عراق محدود خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود ايالات متحده هیچ تماس دیپلماتیکی با کشورهای شرکت کننده در کنفرانس عراق را منتفی نمی داند و نظیر نشست پیشین در بغداد مذاکرات دوجانبه بیشتری در این کنفرانس انجام خواهد شد.وی در پاسخ به سؤالی درباره گفتگو بر سر سایر مسائل مورد اختلاف بین دو طرف گفت موضع آمریکا تغییری نکرده و تنها زمانی که ایران غنی سازی اورانیم را متوقف کند آمريکا حاضر به مذاکره با ايران خواهد بود.

 

آقای متکی گفته که ایران هیچ گونه پیش شرطی را برای انجام مذاکره نخواهد پذیرفت. در همین حال محمد مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران در گفتگو با یک خبرگزاری نیمه رسمی از تلاش‌هاى دولت متبوعش و ايفاى نقش واسطه براى مذاکره وزراى خارجه‌ ايران و ‌آمريکا در اجلاس شرم الشیخ  خبر داده است.سفير عراق گفته که دولت و مسوولان عراقى سابقا تلاش‌هايى کرده و درخواست‌هايى داشته‌اند که ديدارهايى بين مسوولان ايرانى و آمريکايى صورت بگيرد؛ چرا که اساسا معتقديم اين ديدارها مى‌تواند در راستاى منافع ملت عراق باشد.

 

معتقديم که صحبت دور يک ميز بهتر از اين است که هر کدام در خارج از ميز چيزهايى بگويند؛ اميدواريم اين ديدارها صورت بگيرد؛ در عين اين که خدشه‌اى به جايگاه هيچ يک از طرفين وارد نشود و پرستيژ آن‌ها حفظ شود.


نظر شما :