اوباما: کار افغانستان را تمام می‌کنم

۰۵ آذر ۱۳۸۸ | ۰۳:۰۵ کد : ۶۳۴۴ آمریکا
باراک اوما رئيس ‌جمهوری امريکا در مورد طرح اعزام 30 هزار نيروى کمکى به افغانستان متعهد شد که کار برقرارى ثبات در اين کشور را به پايان برساند و شبکه‌ تروريستى القاعده را نابود کند.
اوباما: کار افغانستان را تمام می‌کنم

دیپلماسی ایرانی: باراک اوما رئيس ‌جمهوری امريکا در مورد طرح اعزام 30 هزار نيروى کمکى به افغانستان متعهد شد که کار برقرارى ثبات در اين کشور را به پايان برساند و شبکه‌ تروريستى القاعده را نابود کند.

رئيس ‌جمهوری امريکا پس از دیدار با مانموهان سینگ نخست وزیر هند با شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک با وی گفت: «اين منفعت استراتژيک و ملى ماست که مطمئن شويم القاعده و متحدان افراطى‌اش نمى‌توانند به طور موثر در آن مناطق فعاليت کنند. ما قصد داريم که توانايى‌هاى آنها را از بين ببريم و در نهايت شبکه‌هاى آنها را نابود کنيم. پس از 8 سال که در برخى از اين سال‌ها ما چه از حيث منابع و چه از حيث استراتژى براى انجام اين کار موفق نبوده‌ايم، من قصد دارم که اين کار را تکميل کنم.»

باراک اوباما در سخنرانى‌اش به هيچ کدام از جزئيات طرح خود درباره‌ افغانستان از جمله اندازه نيروهاى اعزامى، هزينه‌هاى آن و همچنين اين موضوع که وى چگونه قصد دارد به ماموريت امريکا در افغانستان پايان دهد، اشاره نکرد.

اوباما اظهار داشت که علاوه بر مبارزه نظامى، استراتژى جامع وى براى افغانستان شامل بخش‌هاى غيرنظامى و ديپلماتيک است.

مقامات امريکايى گفته‌اند که اين استراتژى شامل افزايش سربازان در افغانستان به همراه تلاش‌هاى بيشتر در زمينه‌ مبارزه با فساد، انجام اصلاحات سياسى، دو چندان کردن برنامه‌هاى کمک به افغانستان، توسعه‌ نيروهاى امنيتى افغانستان به منظور تضعيف فعاليت‌هاى شبه نظامى طالبان و متقاعد کردن برخى از شبه نظاميان به مذاکره با دولت حامد کرزاى است.

رئيس‌ جمهوری امريکا همچنین با اشاره غیر مستقیم به بدبینی مردم امریکا نسبت به سیاست‌هایش در افغانستان تاکید کرد که افکار عمومى مردم امريکا را درخصوص جنگ افغانستان تغيير خواهد داد.

اوباما همچنین گفت: «من کاملا مطمئن هستم که وقتى مردم امريکا از يک منطق مشخص درباره آن‌چه قرار است در افغانستان انجام شود و همچنين نحوه دستيابى به اهدافمان در افغانستان آگاه شوند، از ما حمايت خواهند کرد.»

وى همچنین گفت: «اين بسيار حائز اهميت است که مردم افغانستان در نهايت امنيت خودشان را تامين کنند.»

رئيس ‌جمهوری امريکا همچنين از خودش در برابر اتهامات طول دادن بازبينى سياست‌ها درمورد افغانستان دفاع کرد و گفت: «فکر مى‌کنم بازبينى که ما هم‌اکنون در حال انجام آن هستيم، جامع و بسيار مفيد بوده است و براى انجام آن مشاوران نظامى کليدى من به همراه مشاوران غيرنظامى حضور داشتند.»

اين در حالى است که ديک چنى معاون رئيس‌ جمهوری سابق امريکا روز دوشنبه اظهار داشت که اوباما با طول دادن تصميم‌گيرى درباره‌ اعزام يا عدم اعزام نيرو به افغانستان جان سربازان حاضر در افغانستان را به خطر مى‌اندازد.

چنى در يک گفت‌وگوى راديويى گفت: «اين تاخير بى‌هزينه نيست. هر روز که مى‌گذرد ترديدهايى در اذهان دوستانمان و سربازان در منطقه در مورد اين ‌که چه اتفاقى رخ خواهد داد ايجاد مى‌شود.»

باراک اوباما بزرگ‌ترين مهمانى دوران رياست جمهورى‌اش تا کنون را براى مانموهان سينگ برپا کرد و اين کشور را ضرورى و حياتى خواند و متعهد به همکارى با آن براى پرداختن به مسائل مهم جهانى شد.

اوباما در ضيافت شام سه‌شنبه شب که يکى از بزرگ‌ترين رخدادهاى دولت وى از زمان برگزارى مراسم تحليفش در بيستم ژانويه 2009 بود، براى نخست وزير هند فرش قرمز پهن کرد.

اوباما که با تمرکز زودهنگامش روى چين و پاکستان نگرانى‌هايى را در هند ايجاد کرده، اطمينان خاطر داد که بزرگترين دموکراسى جهان يک شريک واقعى براى امريکا در اولويت‌هاى اصلى‌اش از مبارزه با تروريسم گرفته تا تغييرات جوى است.

باراک اوباما در کنفرانسى خبرى در کنار مانموهان سينگ گفت: «کشورهاى ما دو رهبر جهانى هستند؛ نه به اين معنى که ديگر کشورها را تحت سلطه قرار دهند بلکه براى ايجاد آينده‌اى از امنيت و آبادانى براى تمام ملت‌ها و مادامى که ما براى رسيدن به اين آينده تلاش مى‌کنيم هند در اين تلاش ضرورى و حياتى است.»

مانموهان سينگ نیز اظهار داشت، هند و امريکا منافع مشترکى در ارتقاء آبادانى و ثبات در منطقه‌ آسيا و اقيانوسيه دارند.

اوباما و سينگ بيانيه مشترکى را صادر کرده و نگرانى عميق خود را درباره تهديد تروريسم و خشونت افراطيون که از کشورهاى همسايه هند نشأت مى‌گيرد، ابراز کردند.

در اين ديدار اوباما دعوت نخست وزير هند را براى يک سفر به اين کشور در سال آينده پذيرفت. دو طرف همچنین 8 يادداشت تفاهم براى استحکام بخشيدن به همکارى‌هاى رو به رشد خود امضا کردند.

بر اين اساس، طبق يک طرح 10 ميليون دلارى از ارتباطات دانشگاه‌هاى دو کشور حمايت خواهد شد. همچنين دو کشور براى راه‌اندازى يک گفت‌وگو درخصوص روابط اقتصادى توافق کردند و بر اين اساس تيموتى گيتنر وزير خزانه‌دارى امريکا اوايل سال 2010 به هند سفر خواهد کرد.


نظر شما :