کنسول در شرق

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۲ کد : ۶۳۵۵ کتابخانه
خاطرات چارلز راتیسلاو جنرال کنسول بریتانیا در ایران در زمان انقلاب مشروطه
کنسول در شرق

نام کتاب: کنسول در شرق

نویسنده: آلبرت چارلز راتیسلاو جنرال

مترجم: دکتر رجبعلی کاویانی

ناشر: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی

تیراژ: 1200 نسخه

تاریخ چاپ: نوبت اول 1386

قیمت: 5000 تومان

 

 

کتاب "کنسول شرق" در حقیقت خاطرات راتیسلاو جنرال کنسول بریتانیا در ایران در زمان انقلاب مشروطیت است. وی تاریخچه‌ای نیز از زندگی خصوصی و سیاسی خود در این کتاب نقل می‌کند.

کتاب کنسول شرق یکی از کتاب‌های مستند و مهم درباره انقلاب مشروطیت در ایران و چگونگی شکل‌گیری آن است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم؛ "کتاب حاضر یکی از اسناد فوق العاده مهم در رابطه با انقلاب مشروطیت ایران است. نویسنده کتاب چارلز راتیسلاو جنرال کنسول بریتانیا در تبریز و شاهد عینی انقلاب مشروطه در آن دیار بوده است. وی به اسناد، مدارک و گزارش‌هایی دسترسی داشته که در اختیار مردم عادی و حتی دولتمردان ایرانی آن عصر نبوده است. مطالب این کتاب که فاصله زمانی بین 1881 تا 1920 را در بر می‌گیرد، انتقال دهنده روح یک زمانه است. زمانه‌ای که در آن شاهد اتفاقات بزرگ بین‌المللی در صحنه اروپا، خاورمیانه و جهان هستیم. زمانه‌ای که در آیینه آن آخرین نفس کشیدن‌های یک دوره و سر برآوردن بذرهای دوره‌ای دیگر دیده می‌شود. این کتاب روایت آخرین دهه‌های دوره ویکتوریا در انگلستان است، دوره‌ای که خورشید هیچ وقت در مستعمرات انگلستان غروب نمی‌کرد. آخرین روزهای امپراتوری عثمانی، جنبش مشروطه در ایران و رقابت و همکاری بین انگلستان و روسیه و فرانسه و آلمان و دیگر دول اروپایی و سرانجام جنگ جهانی اول، از موضوعات مختلف این کتاب هستند."

این کتاب برای کسانی که به دنبال یافتن اسناد انقلاب مشروطه نزد بریتانیایی‌ها و درک نقش خارجی‌ها در اتفاقات انقلاب مشروطه هستند، توصیه می‌شود.   


نظر شما :