وقتى مردم برلوسکونى را نمى‌خواهند

۱۷ آذر ۱۳۸۸ | ۲۱:۲۵ کد : ۶۴۰۷ اروپا
در تظاهرات روز شنبه ۵ دسامبر که زیر عنوان "روز نه ‌گویی به برلوسکونی" برگزار شد، تنها در شهر رم ده‌ها هزار نفر شرکت کردند.
وقتى مردم برلوسکونى را نمى‌خواهند

دیپلماسی ایرانی: در تظاهرات روز شنبه ۵ دسامبر که زیر عنوان "روز نه ‌گویی به برلوسکونی" برگزار شد، تنها در شهر رم ده‌ها هزار نفر شرکت کردند. برگزارکنندگان تظاهرات شمار شرکت‌کنندگان را ۳۵۰ هزار نفر برآورد می‌کنند، ولی پلیس رقم ۹۰ هزار را واقعی می‌داند. این تظاهرات به ابتکار وبلاگ‌نویسانی انجام شد که از دو ماه پیش از طریق فیس بوک مردم را به تظاهرات فرامی‌خواندند. بر اساس اطلاعات این وبلاگ‌نویسان، ۷۰۰ اتوبوس و ۴ قطار ویژه مردم را از سراسر ایتالیا به محل‌های تظاهرات رساندند.

تظاهرات روز شنبه نخستین موردی بود که سازماندهی آن تنها از طریق اینترنت انجام شد. دست اندرکاران راهپیمایی از مردم می‌خواستند که در شعارهای خود خواهان استعفای نخست‌وزیر ۷۳ ساله ایتالیا شوند.

 به پیشنهاد آنها تظاهرات‌کنندگان لباس‌های بنفش‌رنگ پوشیدند، چرا که این رنگ تا کنون نماد هیچ تشکل سیاسی نبوده است.

تظاهرات روز شنبه در ایتالیا از سوی اتحادیه‌‌های کارگری، احزاب و تشکل‌های چپ و حزب مخالف "ایتالیای ارزش‌ها" که رهبری آن را قاضی معروف تحقیق در پرونده‌های فساد به عهده دارد، مورد حمایت قرار گرفت. گرچه رهبران حزب بزرگ اپوزیسیون یعنی حزب دمکراتیک رسما از راهپیمایی حمایت نکردند، ولی شمار زیادی از اعضای این حزب در آن شرکت داشتند.

شعارهای اصلی تظاهرات‌کنندگان به درگیری و چالش برلوسکونی با قوه‌ قضائیه ایتالیا برمی‌گشت. در حال حاضر در دستگاه قضایی ایتالیا دو پرونده علیه برلوسکونی در جریان است که در یکی از آنها وی متهم به پرداخت رشوه به شاهدان یکی از تخلفات خود شده است. به طور مشخص این اتهام متوجه برلوسکونی است که در جریان یک دادگاه در دهه‌ گذشته به وکیل خود ۶۰۰ هزار دلار رشوه پرداخته کرده تا به نفع او شهادت نادرست بدهد.

پرونده‌ دوم به تخلف مالیاتی برلوسکونی مربوط می‌‌شود. برلوسکونی دررده‌های نخست فهرست ثروتمندان ایتالیاست و بزرگترین کنسرن رسانه‌ای این کشور را در اختیار دارد.

اتهام همکاری با مافیا نیز اخیرا بیش از پیش اعتبار و وجهه‌ برلوسکونی را زیر سؤال برده است. یکی از جنایتکاران عضو مافیا که به حبس ابد محکوم شده، روز جمعه در دادگاهی در ایتالیا شهادت داد که رئیسش سال ۱۹۹۳ از توافقی با برلوسکونی سخن گفته که به موجب آن برلوسکونی در صورت به قدرت رسیدن مافیا را مورد حمایت قرار می‌دهد. در مقابل رئیس باند مافیا متقبل می‌شود که برای پیروزی برلوسکونی در انتخابات تلاش کند. چند ماه پس از این توافق برلوسکونی وارد سیاست شد و سال ۱۹۹۴ به نخست‌وزیری ایتالیا رسید. البته او تا کنون هرگونه ارتباط با مافیا را تکذیب کرده است.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز شنبه در ایتالیا همچنین به این مسئله انتقاد داشتند که جنجال‌ها پیرامون رفتار و رویکردهای شخصی و جنسی برلوسکونی بیش از سیاست‌های دولت او توجه وانتقاد برمی‌انگیزد، موضوعی که به سود برلوسکونی تلقی می‌شود. به گفته منتقدان تمرکز بر ماجراهای شخصی برلوسکونی سبب شده که اقدامات او در عرصه‌ سیاسی برای نادیده گرفتن قانون اساسی و دموکراسی اعتنا و واکنش لازم را برنینگیزد.

دو ماه پیش برلوسکونی کوشید با رای اکثریت هوادار خود در مجلس قانونی را تصویب کند که مصونیت سیاسی او را افزایش می‌داد و امکان تعقیب قضایی او را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کرد. اما دادگاه عالی ایتالیا این قانون را ناقض قانون اساسی ایتالیا دانست و مانع اجرای آن شد.

در حمایت از تظاهرات روز شنبه در ایتالیا علیه برلوسکونی در پاریس، برلین، لندن و سیدنی نیز شمار زیادی از شهروندان در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند. این حمایت‌ها نیز عمدتا در اینترنت سازماندهی و هماهنگ شده بود.


نظر شما :