مصادره یک هواپیمای حمل اسلحه قاقچاق از کره شمالی

۲۳ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۱ کد : ۶۴۴۸ آسیا و آفریقا
یک هواپیمای اختصاصی که از مبدا پیونگ‌یانگ پایتخت کره‌ شمالی پرواز کرده بود از فرودگاه دون‌موآنگ در پایتخت تایلند برای سوختگیری اجازه‌ فرود خواست که پس از فرود در فرودگاه دون‌موآمونگ متوقف و محموله و افراد موجود در آن مصادره و بازداشت شدند.
مصادره یک هواپیمای حمل اسلحه قاقچاق از کره شمالی

دیپلماسی ایرانی: یک هواپیمای اختصاصی که از مبدا پیونگ‌یانگ پایتخت کره‌ شمالی پرواز کرده بود از فرودگاه دون‌موآنگ در پایتخت تایلند برای سوختگیری اجازه‌ فرود خواست که پس از فرود در فرودگاه دون‌موآمونگ متوقف و محموله و افراد موجود در آن مصادره و بازداشت شدند. به گفته یک مقام نیروی هوایی تایلند مقامات این کشور در این هواپیما حدود ۴۰ تن جنگ‌افزار کشف کردند.

مقامات امنیتی تایلند پنج سرنشین هواپیما را بازداشت و محموله را مصادره کردند. از این پنج نفر چهار نفر شهروند قزاقستان و یک نفر شهروند بلاروس هستند.

واتانایا کورن سخنگوی دولت تایلند، کشف جنگ‌افزارها و بازداشت سرنشینان هواپیما را تایید کرد. در میان سلاح‌های کشف شده موشک، خمپاره‌انداز و مواد منفجره به چشم می‌خورد. جنگ‌افزارهای مصادره شده به یکی از انبارهای اسلحه‌ تایلند منتقل شدند.

پلیس تایلند گفته است که علیه بازداشت‌شدگان اقامه‌ دعوا خواهد شد. بازداشت‌شدگان متهم هستند که درباره‌ محموله‌ هواپیما توضیح دروغ داده‌اند. به ویژه این که طبق قوانین تایلند حمل اسلحه از طریق خاک این کشور ممنوع است.

آنچه بیش از همه مورد سئوال پلیس تایلند قرار گرفته مقصد نهایی این محموله‌ها است. در گزارش‌های منتشر شده آمده است که هواپیمای یاد شده از نوع ایلیوشین ۷۶ روسی متعلق به قزاقستان است که از کره‌ شمالی به مقصد سریلانکا در پرواز بوده است. گزارش‌های دیگری مقصد این هواپیما را پاکستان ذکر کرده‌اند.

مقامات تایلندی اعلام کردند که اطلاعاتی از مقصد این پرواز و سفارش دهنده محموله‌ قاچاق در دست ندارند.

این که چرا هواپیما در فرودگاه مبدا به اندازه کافی سوخت‌گیری نکرده، پیش‌بینی پایان سوختش در حین پرواز را نکرده و امریکایی‌ها چگونه به مشکوک بودن این هواپیما پی برده‌اند از دیگر پرسش‌هایی است که ذهن پلیس تایلند را به خود مشغول کرده است.

روزنامه‌های تایلندی گزارش دادند که مقامات امریکایی اطلاعاتی درباره قاچاق اسلحه توسط این هواپیما در اختیار مقامات محلی تایلند گذاشتند که در نهایت منجر به مصادره هواپیما و محموله‌های نظامی موجود در آن شد.


( ۱ )

نظر شما :