کابيه ناقص افغانستان معرفى شد

۲۹ آذر ۱۳۸۸ | ۲۰:۱۷ کد : ۶۵۰۷ آسیا و آفریقا
در حدود چهار ماه پس از برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزای روز شنبه 19 دسامبر فهرست وزرای کابینه جدید خود را به مجلس ارائه کرد. البته هنوز این فهرست کامل نیست.
کابيه ناقص افغانستان معرفى شد

دیپلماسی ایرانی: در حدود چهار ماه پس از برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزای روز شنبه 19 دسامبر فهرست وزرای کابینه جدید خود را به مجلس ارائه کرد. البته هنوز این فهرست کامل نیست.

قرار بود حامد کرزای دو هفته پس از ادای سوگند به عنوان رئیس جمهوری اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند، اما ظاهرا به خاطر فشارهای گوناگونی که از سوی محافل داخلی و خارجی به ویژه در زمینه مبارزه با فساد مالی و اداری وجود داشت، معرفی آنها به تاخیر افتاد.

بالاخره روز شنبه انورخان جیک دالیک وزیر امور پارلمانی فهرست ۲۳ نفره نامزدها را به مجلس تقدیم کرد. طبق این فهرست حامد کرزای برای کابینه جدید خود از 11 وزیر کابینه دور اول ریاست جمهوری‌اش استفاده کرده است.

قسیم فهیم معاون رئیس جمهوری افغانستان در این زمینه گفت: «این وزیران با ابتکار و تخصص کار کرده‌اند.»

بر اساس این فهرست عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع، حنیف اتمر وزیر کشور، عمر زاخیل وال وزیر دارایی، اسماعیل خان وزیر انرژی، سرور دانش وزیر دادگستری و خانم حُسن بانو غضنفر، وزیر امور زنان از وزرایی هستند که در مقام خود ابقا شده‌اند.

در فهرست پیشنهادی تنها هشت چهره‌ جدید دیده می‌شوند که برای وزارت‌خانه‌های نه چندان کلیدی معرفی شده‌اند. شماری از وزرای جدید پیش از این در رده‌های بالایی در حکومت‌های گذشته افغانستان کار کرده‌اند. از میان آنها می‌توان از آقای ییلاقی برای پست وزارت بازرگانی نام برد. وی در دولت مجاهدین در دهه هفتاد خورشیدی نیز این مقام را برعهده داشت و در حال حاضر مشاور ارشد وزیر بازرگانی است. آقای عبید که در حال حاضر ریاست دانشگاه پزشکی کابل را برعهده دارد، قرار است وزارت تحصیلات عالیه را برعهده گیرد.

بر اساس فهرست پیشنهادی، وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولان تبدیل به دو وزارتخانه خواهد شد. این موضوع با عکس‌العمل منفی مجلس روبه‌رو شد. مجلس افغانستان تصمیم گرفت تا زمان حل این موضوع رای‌گیری در مورد وزیران را به تعویق بیندازد.

در فهرست پیشنهادی وزرای امور خارجه، شهرسازی و همچنین رئیس اداره امنیت ملی معرفی نشده‌اند. گفته می‌شود سرنوشت وزیر امور خارجه پس از کنفرانس لندن که اوائل سال آینده میلادی برگزار خواهد شد، مشخص می‌شود. در حال حاضر رنگین دادفر اسپنتا مسئولیت وزارت خارجه افغانستان را برعهده دارد.

مجلس نمایندگان افغانستان از روز یکشنبه ۲۰ دسامبر بررسی سوابق تحصیلی و کاری کاندیداهای وزارت را آغاز و در تایید یا رد صلاحیت وزرا رای‌گیری می‌‌کند.


نظر شما :