برای مطالبه حقوق کشور دیر نیست

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۰۶ کد : ۶۵۳۹ گفتگو
گفت‌و‌گوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه.
برای مطالبه حقوق کشور دیر نیست

در پی درخواست رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آقای احمدی نژاد مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری موضوع غرامت ایران در دوران اشغال جنگ جهانی دوم این موضوع در دستور کار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفت.

آقای احمدی نژاد نخستین بار در حاشیه اجلاس تغییرات اقلیمی در کپنهاگ دانمارک مساله غرامت‌های ایران در جنگ دوم جهانی را مطرح کرد. وی گفت که: "ما امروز خسارات جنگ دوم جهانی را مطالبه می کنیم، من گروهی را مامور کرده ام که خسارات را ارزیابی کنند و به زودی به آقای دبیرکل ارایه می دهم و درخواست می کنم خسارت های جنگ جهانی دوم را به ما بپردازند."

محمود احمدی نژاد پس از بازگشت از دانمارک در نامه‌ای خطاب به اسفندیار رحیم مشایی، مشاور و رئیس دفتر خود، دستور ارزیابی و پیگیری این موضوع را صادر کرد.

 وی همچنین در سفر به استان فارس تاکید کرد که جمعى را براى بررسى خسارت‌هاى جنگ جهانى اول و اشغال ایران توسط انگلیسى‌ها مامور کرده‌ است و گفت: "جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران وارد شده است را از حلقوم مستکبران بیرون خواهیم کشید."

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با رامین مهمان پرستف سخنگوی وزارت امور خارجه را در همین ارتباط می‌خوانید:

تاکنون وظایف دستگاه وزارت امور خارجه در پیگیری دستور رئیس جمهور مشخص شده است؟
اگر این دستور به صورت دستور العمل اجرایی درآید به طور قطع نقش و وظایف دستگاه وزارت خارجه نیز مشخص خواهد شد. زمانی که یک تصمیم اتخاذ می‌شود همه ابعاد آن تعریف و وظایف دستگاه‌های مختلف در آن دیده خواهد شد.

به محض این که چارچوب کار مشخص شود نقش وزارت خارجه نیز در آن روشن خواهد شد و بر طبق وظایف دستگاه سیاست خارجی پیگیری خواهد شد.

به نظر شما وظایفی که به دستگاه دیپلماسی محول خواهد شد شامل چه مواردی است؟
اگر قرار باشد این تصمیم به شکلی حقوقی پیگیری شود به طور قطع توسط دستگاه سیاست خارجی از ابزارهای حقوق بین الملل و نمایندگی‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند استفاده خواهد شد.

برخی معتقدند که این تصمیم در شرایط کنونی بیشتر بعد سیاسی دارد تا بعد حقوقی، نظر شما چیست؟
بحث پیگیری مطالبات حقوق یک ملت قطعا جنبه حقوقی دارد اما می تواند ابعاد یا آثار سیاسی نیز داشته باشد اما اصل این کار یک رویه حقوقی است.

در صورت پیگیری دستور آقای احمدی نژاد و مطالبه غرامت‌های ایران در جنگ دوم جهانی باید شاهد برخورد جدی با کشورهای دخیل در خسارت‌های وارده بر ایران باشیم، در این مورد کشورهایی چون بریتانیا، روسیه و ... دخیل بوده‌اند، آیا پیگیری این دستور بر روابط تهران و این کشورها تاثیر منفی نخواهد داشت؟
اگر قرار باشد هر کشوری که حقوق خود را مطالبه می‌کند بلافاصله شاهد تاثیر منفی این کار بر روابط ‌اش با دیگر کشورها باشد، دیگر هیچ کشوری نباید از کشور دیگر حقوق خود را درخواست کند.

چرا مطالبه غرامت‌های ایران در جنگ جهانی پس از این همه سال و در شرایط کنونی انجام می‌شود؟
هر زمانی که کشور پیگیر مطالبات حقوقی خود باشد دیر نیست و باید این مساله همواره در دستور کار باشد.


نظر شما :