اوباما نشست اروپایی‌اش را لغو کرد

۱۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۹ کد : ۶۸۹۷ آمریکا
باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا شرکت در نشست مشترک اتحادیه اروپا و امریکا را لغو کرد. این نشست قرار بود در ماه مه برگزار شود. حالا اتحادیه اروپا به دنبال انتخاب تاریخ دیگری برای برگزاری اجلاس است.
اوباما نشست اروپایی‌اش را لغو کرد

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا شرکت در نشست مشترک اتحادیه اروپا و امریکا را لغو کرد. این نشست قرار بود در ماه مه برگزار شود. حالا اتحادیه اروپا به دنبال انتخاب تاریخ دیگری برای برگزاری اجلاس است.

پس از لغو نشست مشترک اتحادیه اروپا و امریکا که قرار بود در ماه مه سال جاری برگزار شود، میشائیل مان سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل می‌گوید که طرفین در حال جستجوی وقتی دیگر برای برگزاری این اجلاس هستند. وی در این باره گفت: «این برای نخستین بار و آخرین بار نیست که یک اجلاس سیاسی باید با برنامه زمانی طرف دیگر همخوان شود.»

دوشنبه شب یک فوریه کاخ سفید تائید کرد، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا قادر نیست در روز ۲۴ مه در کنفرانس مادرید شرکت کند. مایکل هامر سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که پرزیدنت اوباما قصد دارد در ماه‌های آتی خود را روی سیاست داخلی متمرکز کند.

باراک اوباما در نخستین سال ریاست جمهوری‌اش ۶ بار به اروپا مسافرت کرد. پیش از او هیچ رئیس جمهور امریکائی این قدر در نخستین سال ریاست جمهوری‌اش مسافرت خارجی نداشته است.

اجلاس امریکا - اتحادیه اروپا در بهار هر سال در پایتخت یکی از کشورهای اروپائی یا امریکا برگزار می‌شود. رسم بر این است که رئیس جمهوری امریکا کشورش را در این اجلاس نمایندگی می‌کند.

باراک اوباما قرار است در ماه مارس به اندونزی و استرالیا سفر کند. مقامات امریکایی شایعاتی در زمینه بی‌اهمیت دانستن رابطه با اتحادیه اروپا را قویا رد کردند و گفتند که اوباما هنوز هم خود را به شراکت قدرتمند اتحادیه اروپا و امریکا مقید می‌داند. مایکل هامر استراتژی افغانستان، مبارزه علیه تروریسم، موضوعات اقتصادی و تغییرات اقلیمی را از موضوعات مهم این شراکت اعلام کرد.

یکی دیگر از مقامات امریکایی به این موضوع اشاره کرد که سطح روابط امریکا و اسپانیا که در حال حاضر ریاست ادواری اتحادیه اروپا را برعهده دارد، بسیار خوب است. خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو نخست وزیر اسپانیا روز پنج‌شنبه چهار فوریه عازم واشنگتن است. خوان کارلوس پادشاه اسپانیا هم روز ۱۷ فوریه به امریکا مسافرت خواهد کرد.

ناطران خانه نشینی اوباما را ناشی از برگزاری انتخابات پارلمانی می‌‌دانند. در ماه نوامبر سال جاری میلادی بخش دیگری از نمایندگان کنگره امریکا انتخاب خواهند شد.


نظر شما :