ملا برادر نفر دوم طالبان دستگير شد

۲۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۰ کد : ۶۹۹۷ اخبار اصلی
سازمان مرکزی اطلاعات امریکا و سازمان اطلاعات پاکستان در یک عملیات مشترک یکی از رهبران بلند پایه‌ طالبان را دستگیر کردند.
ملا برادر نفر دوم طالبان دستگير شد

سازمان مرکزی اطلاعات امریکا و سازمان اطلاعات پاکستان در یک عملیات مشترک یکی از رهبران بلند پایه‌ طالبان را دستگیر کردند. محافل امنیتی پاکستان این دستگیری را تایید کردند. یکی از افسران عالی رتبه پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ملا عبدالغنی برادر در شهر بندری کراچی دستگیر شده است. او افزود: «در سلسله مراتب کادر رهبری طالبان افغانستان او مرد شماره دو است.» این دستگیری از طرف ایالات متحده آمریکا نیز تایید شده است.

پیش از این روزنامه نیویورک تایمز خبر دستگیری ملا برادر را در وبسایت اینترنتی‌ خود منتشر کرده بود. بر اساس این خبر ملا برادر مهمترین عضو رهبری طالبان افغانستان است که از زمان حمله امریکا به این کشور دستگیر شده است.

نیویورک تایمز به نقل از یک عضو سابق طالبان می‌نویسد، ملا برادر تنها مرد قوی‌تر از برادر ملا عمر است. او و برادر به دلایل امنیتی زیاد همدیگر را نمی‌بینند، اما با هم یک رابطه‌ی بسیار صمیمانه دارند.

برادر که افغان است، در حال حاضر در بازداشت پاکستان به سر می‌برد و مقام‌های امنیتی امریکا و پاکستان از او بازجویی می‌کنند. مقامات ایالات متحده امیدوار هستند که بتوانند از این بازجویی سرنخ‌هایی برای دستگیری سایر رهبران بلندپایه‌ طالبان به‌دست آورند. پس از حملات ۱۱ سپتامبر، ملا عمر ملا برادر را به سمت فرماندهی ارشد جنگجویان طالبان در شمال افغانستان منصوب کرد. او در این نقش رئیس گروه شبه‌نظامیان افغان و خارجی طالبان بود که در شهرهای شمالی قندوز و مزار شریف دست به عملیات می‌زدند.

چگونگی دستگیری ملا برادر مشخص نیست. این رهبر طالبان 7 روز پیش در شهر بندری کراچی دستگیر شده است.

نیویورک تایمز پنج شنبه گذشته از این دستگیری مطلع شده است. اما کاخ سفید از نیویورک تایمز خواسته است که این خبر را منتشر نکند تا عملیات سازمان سیا به خطر نیفتد.

ذبیح ‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان در افغانستان در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری آسوشییتد پرس خبر دستگیری ملا برادر را تکذیب کرد. او گفت: «گزارش نیویورک تایمز تلاشی برای خراب کردن طالبان است.»

یک مقام مطلع در کابل می‌گوید: «رهبران طالبان در ماه‌های اخیر در شهر کراچی پاکستان به سر می‌برند. در نوامبر سال ۲۰۰۱ پس از حمله امریکایی‌ها به افغانستان و سقوط طالبان، ملا برادر و دیگر رهبران طالبان توسط نیروهای نظامی افغان دستگیر شدند. اما بعدها با وساطت مقام‌های امنیتی پاکستان دوباره آزاد شدند.»


( ۱ )

نظر شما :