دیپلماسی را فعال کنیم!

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۱ کد : ۷۱۱۷ گفتگو
گفت‌وگوی دیپلماسی ایرانی با مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و عضو فراکسیون اقلیت.
دیپلماسی را فعال کنیم!

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس و عضو فراکسیون اقلیت:

پیشنهاد همکاری هسته ای ژاپن به ایران تا چه اندازه قابل پیگیری است؟
در سفر آقای لاریجانی به ژاپن طرف ژاپنی در این ارتباط صحبت‌هایی با هیات ایرانی داشته است اما هنوز پیشنهادی مکتوب ارائه نشده است. در مذاکرات طرف ژاپنی اعلام آمادگی برای همکاری هسته‌ای کرده است اما هنوز این اعلام آمادگی منجر به توافقی مکتوب نشده است.

در نشست شورای حکام آژانس قرار است گزارش آقای آمانو در مورد ایران به بررسی گذاشته شود، آیا احتمال تصمیم گیری در مورد تحریم‌های بیشتر وجود دارد؟
بعید نمی دانم که شورای حکام گزارش مدیر کل آژانس در مورد ایران را تایید کند. در این صورت ایران باید دیپلماسی خود را فعال کند و مانع از تشدید فضای ضد ایرانی در آژانس شود.

چنانچه شورای حکام گزارش آقای امانو را تایید کند، تهران همچنین باید با دیپلماسی فعال مانع ارسال دوباره پرونده هسته‌ای کشور به شورای امنیت سازمان ملل و در نهایت تصویب قطع نامه تحریمی جدید شود. ما باید در هر حال از حق هسته‌ای کشور دفاع کنیم و در این مسیر تا جایی که امکان دارد باید از هزینه ها بکاهیم.

به نظر می‌رسد که در دید مقام‌های ایران، برخورد آقای آمانو با پرونده ایران مغرضانه و غیر بی طرفانه است، در چنین فضایی آیا دیپلماسی فعال تهران در آژانس جواب گو خواهد بود؟
بلاخره سفر آقای لاریجانی به ژاپن باید این نتیجه را می‌داشت که آقای آمانو در مورد وضعیت هسته‌ای ایران بیشتر توجیه شود و دست از غرض ورزی در این مورد بردارد. باید حاصل این سفر را در عملکرد آقای آمانو ارزیابی کرد اما عملا شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

آیا مجلس هشتم در برابر گزارش اخیر مدیر کل آژانس بررسی اقدام یا تصمیم را در دستور کار دارد؟
معتقدم که مجلس باید با دیپلماسی قوی به امثال آمانو تفهیم کند که نباید ماجرا به موضع گیری‌های تند مجلس کشیده شود. آنها باید توجه کنند که در درون مجلس فعلی برخی حتی بحث خروج از ان پی تی را نیز پیگیری می‌کنند. گرچه شخصا با این موضوع مخالفم اما اگر طرف مقابل فعالیت‌هایی علیه برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند این احتمال وجود دارد که چنین اتفاقاتی در مجلس مطرح شود که خوشایند آنها نخواهد بود.

دیدار هیات دولت با نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در فضای کنونی آیا تلاش برای هماهنگی خاصی در مورد وضعیت هسته‌ای کشور یا مساله‌ای دیگر است؟
این اجلاس سالیانه است اما امیدواریم حاصل این دیدارها هماهنگی میان تهران و نمایندگی‌های خارج از کشور باشد.

ظاهرا بررسی‌های مجلس در بحث رابطه ایران و انگلیس به سال آینده موکول شده است، آیا این بحث به نتیجه خواهد رسید؟
بالاخره کمیسیون سیاست خارجی بحث محدودیت سازی را پذیرفته است و باید این کار پیگیری شود اما بحث قطع رابطه فعلا مطرح نیست. محدودیت سازی غیر از کاهش روابط است. این کار باید با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام شود.


نظر شما :