احمدی نژاد با اظهاراتش به ما کمک می کند!

۱۷ اسفند ۱۳۸۸ | ۲۰:۲۷ کد : ۷۱۴۱ سرخط اخبار
 احمدی نژاد با اظهاراتش به ما کمک می کند!

فرمانده نظامیان آمریکایی در منطقه با انتقاد از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مدعی شد:" احمدی نژاد با اظهاراتش بهترین کمک را به آمریکا می کند تا بتواند برای اعمال مجازات علیه تهران تایید دیگران را کسب کند."

به گزارش عصر ایران، ژنرال "دیوید پترایویس" در گفت وگو با شبکه سی ان ان درباره احمدی نژاد ادعا کرد:" او بهترین کسی است که به ما کمک می کند زیرا عملکرد و اظهارات حماسی و شورانگیز وی به شمار تایید کنندگان سیاست های فرماندهان نظامی آمریکا در منطقه و دیگر سیاست ها می افزاید. در شرایط دیگر امکان نداشت این سیاست ها  تا این میزان تایید کسب  کنند."

این فرمانده نظامی آمریکا همچنین درباره کم رنگ شدن نقش ایران در عراق گفت:" دلیل این وضعیت این است که ایران مجبور شده تا در مقایسه با گذشته، هم اکنون بیشتر به چالش های امنیت داخلی خود بپردازد.  "

وی ادامه داد: "ایران دست دراز شده از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سال گذشته را رد کرد لذا هم اکنون شاهد تغییر در مواضع هستیم نه تنها در آمریکا بلکه در فرانسه و انگلیس و حتی در روسیه هم همینطور است. همه به اهمیت تغییر به سمت اعمال فشار علیه ایران شامل مجازات های شدیدتر و دیگر موارد پی برده اند. "

فرمانده نظامیان آمریکایی در منطقه در پاسخ به سوالی درباره ادعای تلاش ایران برای کسب سلاح اتمی گفت:" در این باره می بایست این سوال را از کشوری بپرسید که بیشتر پی گیر این موضوع است و آن اسرائیل است."

وی درباره کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز گفت: "در این منطقه شاهد مواضع متعارض هستیم . برخی از این کشورها خواهان حمله نظامی به ایران هستند حتی اگر این حمله نظامی از سوی اسرائیل باشد. البته نگرانی از این حمله وجود دارد و نگرانی دیگری هم وجود دارد که هیچ کس به ایران حمله نکند."

 

برخورد گرم کروبی و سعید مرتضوی

گفتگو و احوال پرسی گرم مهدی کروبی و سعید مرتضوی در حاشیه مراسم ختمی در تهران، تعجب حاضران را برانگیخت.

به گزارش جهان، عصر شنبه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی، مجلس ختمی برگزار شد که شیخ مهدی کروبی و سعید مرتضوی از حاضران در این مجلس بودند.

بنابراین گزارش، در بدو ورود مرتضوی به این مراسم، مهدی کروبی با وی احوال پرسی گرمی نمود بطوریکه روبوسی این دو نفر شگفتی حاضران را نیز برانگیخت

تعجب حاضران از این بابت بود که چندی پیش مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده ضمن بزرگنمایی مسائل زندان کهریزک، با لحنی به ظاهر عصبانی بدترین تهمت ها را به نظام منتسب کرده بود.

لازم به ذکر است بر طبق گزارش کمیته ویژه مجلس از حوادث پس از انتخابات، سعید مرتضوی اصلی ترین متهم این پرونده است.

گزارش اخیر آژانس کاملا سفارشی بود

يک عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى با بيان اين‌که گزارش اخير آژانس کاملا سفارشى بود و تحت فشارهاى سياسى تنظيم شده بود، گفت: همواره بايد تلاش کنيم هيچ مسئله‌اى بر فعاليت‌ها و تلاش‌هاى ايران تاثير نگذارد.

احمد آوايى در گفت‌وگو ايسنا، با تاکيد بر اين‌که به هيچ‌وجه از تحريم‌ها استقبال نمى‌کنيم، خاطرنشان کرد: ايران بايد مسير خود را در دستيابى به فناورى صلح‌آميز هسته‌يى به طور قاطع دنبال کند و در اين مسير به استقلال برسيم. موضوع صرفا دفاع از حقوق مشروع ايران نيست. در اين رابطه کشورهاى ديگر نيز بايد بدانند اگر از خود واکنش نشان ندهند حتما در آينده آنها نيز با فشارهايى که امروز به ايران وارد مى‌شود مواجه خواهند بود و چند کشورى که تلاش مى‌کنند تا بر گزارش‌هاى آژانس تاثيرگذار باشند نيز اين سرنوشت را براى آنها رقم خواهند زد. ايران امروز خط مقدم دفاع از حقوق مسلم خود براى دستيابى به فناورى‌هاى نوين از جمله انرژى هسته‌يى صلح‌آميز است و از تمام کشورهايى که مى‌خواهند مستقل عمل کنند نيز مى‌خواهد در اين رابطه هوشيار باشند.

وى ادامه داد: کشورهاى غربى مى‌خواهند تمام کشورهايى که عضو ان. پي. تى هستند را صرفا برايشان تکليفى در نظر بگيرند و هيچ حقى براى آنها قائل نشوند. آنها معتقدند فقط چند کشور محدود هستند که حق استفاده از اين فناورى‌ها و تکنولوژى‌هاى صلح‌آميز را دارند.

اين عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس، با تاکيد بر اين‌که هر کشورى که عضو سازمان‌هاى بين‌المللى مى‌شود ضمن پايبندى به تعهدات بايد برخوردارى‌هايى نيز داشته باشد، افزود: اما برخى از کشورها تلاش مى‌کنند با تحت فشار قرار دادن آژانس، کشورهاى مستقل را از حقوق خود محروم کنند.

تکذیب تعویق سفر احمدی نژاد به کابل

سخنگوى رئيس جمهور افغانستان تعويق سفر احمدى نژاد به کابل را خبر کذب خواند و اعلام کرد که سفر رئيس جمهور ايران مطابق برنامه در روزهاى آينده انجام خواهد شد.

"
سيامک هروى " يکى از سخنگوهاى رئيس جمهور افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزارى فارس در کابل، تعويق سفر رئيس جمهور ايران به کابل را خبرى کذب خواند.

سخنگوى حامد کرزى اعلام کرد که در روزهاى آينده محمود احمدى نژاد رئيس جمهور ايران بنا به دعوت حامد کرزى وارد افغانستان خواهد شد.

به گفته وى قرار است يک هيئت ايرانى، احمدى نژاد را در اين سفر همراهى کند.

برخى رسانه‌هاى ايرانى و افغانى در روزهاى گذشته زمان سفر رئيس جمهور ايران را دوشنبه 17 اسفند ذکر کرده بودند و امروز از تعويق اين سفر خبر دادند.

لاریجانی: رئیس پژاک قطعا باید تحویل داده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدامات دیپلماتیک برای تحویل رئیس گروهک پژاک در حال پیگیری است گفت: رئیس گروهک تروریستی پژاک قطعا باید برای محاکمه تحویل جمهوری اسلامی ایران شود تا پرونده وی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز دوشنبه پس از غرس یک اصله نهال در جمع خبرنگاران در خصوص دستگیری سرکرده گروهک تروریستی پژاک در آلمان و استرداد آن به ایران گفت: از مدت‌ها پیش این مسئله مطرح بود و ما با مسئولان آلمان در این زمینه صحبت کرده بودیم به دلیل اینکه این قاتل به هرحال در بسیاری از جنایات دست داشته و در آن کشور نیز ساکن است هر بار به آنها می گفتیم جواب این بود که بررسی می کنیم.

وی گفت: پیگیری‌هایی که انجام شد موفقیت‌آمیز بود و این فرد دستگیر شد قطعا وی برای محاکمه باید تحویل جمهوری اسلامی ایران شود تا پرونده‌اش مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر محاکمه سرکرده گروهک تروریستی پژاک در ایران خاطرنشان کرد: اقدامات دیپلماتیک در این زمینه در حال پیگیری است و این کار باید صورت بگیرد.

لاریجانی با اشاره به علاقمندی ملت ایران در کاشت درخت نیز گفت: از گذشته علاقمندی ملت ایران به بحث باغ و زندگی در باغ موضوعی جدی برای ایرانیان بوده است.

وی گفت: در مجلس هم علاوه بر اینکه برای بخش‌های مختلف محیط زیست در دستگاه‌های مختلف برنامه‌ریزی شده و بودجه مناسبی برای آنها گذاشته شده است اختصاصا برای تهران 200 میلیارد ریال برای درخت‌کاری در سال 89 به شهرداری در کمیسیون تلفیق تخصیص یافته که شهر تهران با این بودجه می تواند از فضای تنفسی طبیعی برخوردار باشد.

بیماری مبارک خطرناک نیست

حزب حاکم مصر اخبار مربوط به ابتلاى مبارک به يک بيمارى مزمن و خطرناک را رد کرد.

 

به گزارش ايسنا، جهاد عوده، از رهبران حزب حاکم مصر تاکيد کرد: اخبار منتشر شده مبنى بر ابتلاى حسنى مبارک، رئيس جمهور مصر به يک بيمارى خطرناک مطلقا صحت ندارد.

وى به روزنامه فرامنطقه‌اى القدس العربى اظهار داشت: در خصوص وضعيت جسمى رئيس‌جمهور چيزى براى پنهان کردن وجود ندارد و ديدار اخير وى با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شکى به جاى نگذاشته که وضعيت جسمى‌اش در بهترين شرايط است.

اين رهبر حزب حاکم مصر با انتقاد از اظهارات بيان شده از سوى برخى وابستگان به گروه‌هاى مخالف هدف از اين اظهارات را ايجاد ترس و نگرانى بين شهروندان مصرى دانست که به گفته وى منتظر بازگشت حسنى مبارک از آلمان پس از عمل جراحى موفقيت آميزش هستند.

وى افزود: در صورتى که حسنى مبارک تصميم بگيرد در انتخابات رياست جمهورى آتى شرکت نکند، جمال مبارک برجسته‌ترين نامزد حزب حاکم خواهد بود.

اين مقام مصرى درباره‌ى اخبار منتشر شده مبنى بر زمينه سازى حزب حاکم جهت آماده ساختن افکار عمومى براى جانشينى جمال مبارک گفت: مصر کشور قانونمند است و همه چيز در آن در کمال شفافيت انجام مى‌شود.

وى ابراز اميدوارى کرد که استقبال گرم و مردمى از مبارک به هنگام بازگشتش به مصر صورت گيرد.

اين در حالى است که گفته مى‌شود دولت مصر تلاش گسترده‌اى را آغاز کرده تا تعداد زيادى از مردم به ويژه کارگران و کارمندان را در فرودگاه قاهره جمع کند تا استقبالى گرم از مبارک به هنگام بازگشتش به مصر از آلمان صورت گيرد.

به نوشته روزنامه القدس العربى، رهبران مصرى قصد دارند از اين طريق به محمد البرادعى، مدير کل سابق آژانس بين‌المللى انرژى اتمى که در زمان بازگشت اخيرش به مصر با استقبال گرم مخالفان روبه‌رو شد، پاسخ دهند.

يک منبع پزشکى در لندن نيز که پيگير گزارش پزشکى مبارک است، غده موجود در اثنى‌عشر او را مقدمه‌اى براى ابتلاء به سرطان روده دانست و انجام آزمايش‌هاى بيشتر را براى ريشه يابى اين بيمارى ضرورى دانست.

اظهارات توهین آمیز ژنرال آمریکایی درباره ایران

فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در اظهاراتی اهانت آمیز نظام سیاسی در ایران را به نظام چاقوکش ها و تبهکاران تشبیه کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال دیوید پتریوس در گفتگو با فرید ذکریا مجری شبکه تلویزیونی سی. ان. ان. در سخنانی بی شرمانه مدعی شد که ایران در حال تبدیل شدن به یک حکومت تبهکار است و تلاش می کند تا خشم عمومی را به سبب انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته (میلادی) سرکوب کند.

پتریوس در ادامه سخنان نفرت انگیز خود افزود: فکر می کنم این گفته کارشناسان را شنیدید که ایران از مرحله حکومت دینی گذشته و به مرحله حکومت اوباشها رسیده و این به خاطر ظهور جنبش اصلاحات شهروندان و دزیده شدن انتخابات تابستان گذشته و خشمگین شدن آنهاست.

فرمانده آمریکایی در عین حال با اشاره به اختلاف کشورش با ایران در خصوص موضوع هسته ای گفت: اما هنوز روشن نیست که آیا ایران همانطور که بسیاری از کشورهای غربی می ترسند به دنبال پیگیری تسلیحات هسته ای است یا نه، اما درشرایط فعلی چنین تصمیمی بی اهمیت است بخاطر اینکه تمامی اجزا یک برنامه برای تولید تسلیحات هسته ای در حال پیشرفت است و این اقدام روند را برای آمریکا بمنظور ایجاد یک ائتلاف تسهیل می کند.

کشته شدن دست کم پانصد نفر در ناآرامی های نیجریه
 

بی بی سی- ریه می گویند در جریان ناآرامی های قومی روز گذشته (7 مارس) در مرکز نیجریه دست کم پانصد نفر کشته شده اند.

بسیاری از قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

شاهدان عینی می گویند مردانی که قمه در دست داشتند از تپه های اطراف به دهکده های مجاور شهر جوس که مسیحی نشین است، حمله کردند و دست به کشتار زدند.

شهر جوس، بین منطقه عمدتا مسلمان نشین شمال نیجریه و منطقه مسیحی نشین جنوب این کشور قرار دارد.

بنابه گزارش ها حمله روز یکشنبه پیش از سپیده دم صورت گرفت.

یکی از ساکنان دهکده دوگو-ناهاوا گفت که مهاجمان هنگام ورود به روستا دست به تیراندازی زدند.

وی به خبرگزاری رویتر گفت: "تیراندازی برای بیرون کشیدن مردم از خانه هایشان بود و وقتی مردم بیرون آمدند، با قمه به آنها حمله شد."

یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که دهها جسد را که در خیابان افتاده بودند مشاهده کرده است.

گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری موقت نیجریه نیروهای امنیتی در نواحی مرکزی این کشور را به حال آماده باش کامل درآورده است و برای جلوگیری از حملات تلافی جویانه احتمالی، به این نیروها دستور داده مانع از وارد کردن سلاح بیشتری به منطقه شوند.

از ماه ژانویه گذشته که دست کم دویست نفر در جریان زد و خورد بین مسلمانان و مسیحیان در شهر جوس کشته شدند، حکومت نظامی در این منطقه برقرار شده است.

برخی تحلیلگران می گویند حمله اخیر به تلافی درگیری های ژانویه گذشته صورت گرفته است.

اگر چه انگیزه درگیری ها اختلافات فرقه ای معرفی شده ولی خبرنگاران می گویند فقر و مسئله تصاحب زمین غالبا ریشه این خشونت ها بوده است.

خلبانان روس اخطارى براى ترک خاک ايران نگرفته اند

سخنگوى سفارت روسيه در تهران اعلام کرد که شرکتهاى روسى تامين‌کننده خلبان هواپيماهاى مسافربرى ايران اخطار رسمى از طرف دولت جمهورى اسلامى در خصوص مهلت دو ماهه به خلبانان روسى براى ترک خاک ايران دريافت نکرده‌اند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «نووستى»، "رافائل گوارکيان " سخنگوى سفارت روسيه در تهران روز يکشنبه اعلام کرد که شرکتهاى روسى که به هواپيماهاى مسافربرى خدمات ارائه مى دهند و خطوط هواپيمايى ايران از خلبانان آنها استفاده مى کند، هيچ اخطار رسمى از طرف دولت جمهورى اسلامى در اين خصوص که خلبانان روسى بايد ظرف دو ماه خاک اين کشور را ترک کنند، دريافت نکرده اند.
"حميد بهبهانى " وزير حمل و نقل ايران خبر داده بود که دولت ايران از خلبانان روسى که در هواپيماهاى مسافربرى اين کشور مشغول به کار هستند، خواسته است تا ظرف دو ماه خاک جمهورى اسلامى را ترک کنند.
وى علت اين تصميم را چنين توضيح داد: «در زمانى که کشور خود داراى خلبانان متخصص است، دليلى براى استفاده از خلبانان خارجى وجود ندارد.»
گوارکيان گفت: «سفارت روسيه در تهران با شرکتهاى روسى طرف قرارداد جمهورى اسلامى تماس گرفته است و بنا به گفته آنها، هيچکدام چنين اخطار رسمى از طرف دولت ايران در خصوص مهلت دوماهه خلبانان روسى براى ترک خاک ايران دريافت نکرده اند.»
وى افزود: «در حال حاضر ما در حال بررسى اين موضوع هستيم و دائما با خلبانان روسى شاغل در ايران در تماس خواهيم بود.»


حال شریعتمداری بسیار وخیم است

یکی از اعضای تیم پزشکی حاج حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به حقیقت نیوز گفت:حال عمومی حسین شریعتمداری بسیار وخیم است و تنها برای این یار وفادار نظام و انقلاب باید دعا کرد.

یکی از اعضای تیم پزشکی حاج حسین شریعتمداری به حقیقت نیوز تاکید کرد: متاسفانه آقای شریعتمداری به سرطان مری مبتلا شده است و این احتمال می رود که این یار صدیق نظام تا سال جدید بیشتر در قید حیات نباشد.

وی ادامه داد: تیم پزشکی حاج حسین شریعتمداری برای بهبود وضعیت وی از تمام ابزارهای در اختیار خودشان استفاده کردند اما حال وی مساعد نیست و تنها باید ملت شریف ایران برای آقای شریعتمداری دعا کنند.

لازم به ذکر است که حسین شریعتمداری در بیمارستان بقیه الاعظم تهران بستری شده است و جمعی از نزدیکان و مردم مومن تهران با حضور در بیمارستان برای آقای شریعتمداری دعا می کنند.

خروج سربازان آمريکايى از هائيتى

سربازان آمريکايى در حال خروج از پايتخت زلزله زده هاييتى هستند، اين در حالى است که شهر نسبت به وقوع شورش آسيب‌پذير است و بسيارى از مردم هاييتى نگران آن هستند که قابل مشاهده‌ترين بخش از کمک‌هاى بين‌المللى قطع شود.

به گزارش ايسنا، برخى از مردم هاييتى بيم آن دارند که خروج سربازان آمريکايى نشانه کاهش کمک‌هاى بين‌المللى به اين کشور زلزله زده باشد.

اما مقام‌هاى آمريکايى اظهار داشتند، خروج نيروهاى آمريکايى نشانه کاهش تعهد به هاييتى نيست بلکه تنها يک تغيير در طبيعت عمليات است.

از سوى ديگر به گزارش خبرگزارى فرانسه، رئه پريوال، رئيس جمهور هاييتى روز چهارشنبه با باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا ديدار مى‌کند. ديدار وى با اوباما پيش از برگزارى کنفرانس بين‌المللى کمک کنندگان به کشور زلزله زده هاييتى صورت مى‌گيرد.

ديدار اوباما و پريوال به منزله اقدامى مهم در راستاى آمادگى براى برگزارى کنفرانس بين‌المللى کمک کنندگان است.

قرار است اين کنفرانس در تاريخ 31 مارس(11 فروردين) در سازمان ملل برگزار شود. انتظار مى‌رود پريوال در ديدار با اوباما خواستار کمک‌هاى مالى بيشتر به کشور زلزله زده خود شود.

براى منفجر کردن آمريکا آماده‌ايم! 

با آغاز مانور نظامى مشترک آمريکا و کره‌جنوبى، ارتش کره‌شمالى اعلام کرد که براى منفجر کردن آمريکا و کره‌جنوبى آماده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى "آسوشيتدپرس "، مانور نظامى مشترک آمريکا و کره‌جنوبى صبح روز دوشنبه در کره‌جنوبى آغاز شد. پيونگ‌يانگ معتقد است که اين مانور نظامى با هدف تمرين براى حمله به کره شمالى صورت مى‌گيرد.
با آغاز اين مانور نظامى، ارتش خلق کره‌شمالى در بيانيه‌اى که روز دوشنبه منتشر کرد هشدار داد که اين مانور نظامى با هدف ايجاد تنش انجام مى‌شود و نيروهاى کره‌شمالى آمادگى کامل براى منفجر کردن آمريکا و کره جنوبى را دارند.
همچنين کره شمالى روز گذشته در اعتراض به اين مانور نظامى اعلام کرد که توانايى بازدارندگى هسته‌اى خود را تقويت مى‌بخشد.
در اين مانور نظامى 18 هزار نيروى آمريکايى حضور پيدا مى‌کنند اما تعداد نيروهايى که از کره‌جنوبى در اين مانور شرکت مى‌کنند اعلام نشده است.
ايالات متحده آمريکا حدود 28 هزار و 500 نيرو در شبه‌جزيره‌ کره مستقر کرده است.

ادعای ترکیه برای مصادره فارابی و نظامی !

ایربا- در حالی که چندی پیش اظهار نظر رئیس فرهنگستان هنر قزاقستان در حضور علی معلم مبنی بر ملیت قزاقستانی فارابی با واکنش گسترده محافل فکری و ادبی ایران مواجه شد، رادیو و تلویزیون دولتی کشور ترکیه با انتشار گزارشی نسبتا مفصل از معتقدان به ایرانی بودن این فیلسوف بزرگ انتقاد کرده و تاکید کرده است که این شخصیت علمی، ترک بوده است!

این رسانه دولتی کشور ترکیه یادداشت خود به قلم "محمدرضا هیات" در این باره را اینگونه آغاز کرده است: « چندی پیش رئیس فرهنگستان هنر قزاقستان که برای امضای قراردادی با فرهنگستان هنر ایران به تهران آمده بود، ابونصر فارابی فیلسوف بزرگ شرق را یک شخصیت قزاقستانی معرفی نمود و او را مورد تجلیل قرار داد. این اظهارات سبب شد تا برخی از نویسندگان ایرانی طی مصاحبه ها و نوشته هایی به اعتراض پرداخته و سخنان رئیس فرهنگستان هنر قزاقستان را نادرست و دور از واقعیت تلقی نمایند

در ادامه این گزارش با طرح ادعایی جالب توجه مبنی بر اینکه "شخصیت هایی چون نظامی گنجوی، مولانا، صائب تبریزی، قطران خاقانی و بسیاری دیگر از مفاخر ادبی ایران، ایرانی نبوده اند!" می خوانیم: « پیش از این نیز مشابه چنین اعتراضاتی در مورد بسیاری از شخصیت های جهانی مانند حکیم نظامی گنجوی، مولانا، صائب تبریزی، قطران، خاقانی و غیره نیز مطرح گردیده و بدون توجه به هویت قومی و زبانی مفاخر علمی و ادبی و تنها با تکیه بر زبان نوشتاری مورد استفاده آن دوران اظهارنظرهای غیر علمی ارائه شده است.«

رسانه رسمی کشور ترکیه ادامه می دهد: « در سده های گذشته هر یک از زبان های ترکی، فارسی و عربی به عنوان سه زبان اصلی ممالک شرقی دارای جایگاه و کاربرد خاصی بوده اند؛ عربی، زبان علمی و عرفانی آن دوران بود. اغلب دانشمندان غیر عرب نیز مانند حکیم فارابی، ابو ریحان و ابن سینا اثار علمی خود را به این زبان به رشته تحریر درآوردند. فارسی نیز زبان شعر و ادبیات بود که باز بسیاری از شعرای غیر فارس مانند حکیم نظامی گنجوی، مولانا، خاقانی شیروانی و قطران تبریزی اغلب و یا بخشی از اشعار خود را به فارسی سروده اند

این گزارش بدون توجه به قلمرو سرزمین ایران در دوره های گذشته و با طرح نمونه ای نه چندان مرتبط با این ادعای عجیب، می افزاید: « مشابه چنین اوضاعی در روسیه نیز تا قبل از قرن هجدهم وجود داشت و شعرای روس آثار خود را به زبان فرانسوی می سرودند ولی تاکنون هیچ ادعایی در مورد مورد فرانسوی الاصل بودن شعرای روس مطرح نگردیده و یا مورد توجه قرار نگرفته است.«

رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه با اشاره به این مسئله که «در سده های گذشته زبان ترکی، زبان سلطنتی و نظامی کشور بوده»، مدعی شده است که «در دورانی نه چندان دور تمامی درباریان اعم از ترک و غیر ترک به این زبان تسلط داشته اند و بسیاری از مکاتبات و قراردادهای سیاسی با دیگر کشورها به این زبان نوشته می شده است.»

این مطلب با اشاره به زندگی نامه حکیم ابوالنصر فارابی نوشته است: «  گفته می شود، حکیم فارابی در طول مدت حیات خود، به ویژه در مصر همواره لباس مخصوص ترکان را بر تن داشته و بیشتر به ترکی تکلم می کرده است. اولین منابعی که اطلاعاتی در مورد حکیم فارابی در آن یافت می شود، به 200-150 سال پس از حیات وی تعلق دارند. به گفته دانشمندان او از بزرگترین فلاسفه اسلامی است و در میان آنان کسی به پایه و رتبه‌ی او در فنون نرسیده است. شیخ الرئیس ابوعلی سینا که خود از نوابغ شرق می باشد، به کتابهای او استدلال نموده و از کلمات و گفتار او درتألیفات خود استفاده نموده و بهره‌مند شده است

در این گزارش همچنین آمده است: « همانگونه که از نامش نیز پیداست، فارابی، فرزند شخصی بنام محمد بوده و جد او به طرخان و سپس به اوزلغ (اوزلوق) می رسد. طرخان یک عنوان ترکی است که در دوره های قدیم در میان ترکان بکار می رفته است. کلمه اوزلغ از ریشه "اوز" به معنی مهارت و با پسوند "لغ" (لوق) که از پسوندهای بسیار رایج در زبان ترکیست، ساخته شده و به معنی مرد با مهارت آمده است. کلمه "اوز" امروزه نیز در لهجه های مختلف ترکی کاربرد داشته و در ترکی ترکیه ای نیز در واژه هایی مانند "اوزمان" به معنی متخصص بکار می رود. استفاده از کلمه "الترکی" در آخر نام حکیم فارابی از سوی مورخین نیز بدین جهت است که فارابی در منابع تاریخی نیز همواره به عنوان یک فیلسوف و اندیشمند ترک شناخته شده و موسیقی ترکی و ایرانی نیز مدیون خدمات علمی و هنری او است.«

بخش مربوط به حکیم فارابی در گزارش مذکور با طرح این ادعا که « بسیاری از منابع از جمله "وفیات الاعیان" اثر ابوالعباس شمس الدین احمد بن محمد بن ابوبکر خلّکان بر ترک بودن فارابی تأکید کرده اند» پایان می یابد.

در ادامه گزارش این رسانه ترک زبان بدون توجه به این واقعیت که بخش قابل توجهی از ایرانیان سابق و کنونی نیز به زبان ترکی تکلم می کرده اند و این زبان صرفا منحصر به مرزهای مورد ادعا نبوده، حکیم نظامی گنجوی نیز به عنوان یکی از شعرای غیر ایرانی مطرح شده و آمده است: « حکیم نظامی اگرچه بیشتر اشعار خود را به فارسی که زبان شعر رایج آن دوران بود، نوشته ولی کلمات، ضرب المثل ها و مفاهیم ترکی را با مهارت خاصی در اشعار خود بکار برده، ترکها را مورد ستایش قرار داده و بارها بر ترک بودن خود تأکید کرده است.«

دو مورد از استدلال های این گزارش مبنی بر ترک بودن نظامی گنجوی، به این شرح است: « حکیم نظامی در اسکندرنامه قهرمان داستان خود اسکندر را "ترک رومی کلاه" می نامد. به عقیده حکیم نظامی ترک، مانند آفتابی است که از دریای چین طلوع کرده و کوهساران را روشن می سازد: دگر روز کین ترک سلطان شکوه / ز دریای چین کوهه برزد بکوه»؛ همچنین « او زمانی که می خواهد بزرگترین پیغمبران، امپراتوران و فرماندهان را توصیف کند، صفت ترک را بکار می برد.«

این گزارش همچنین افزوده است: « حکیم نظامی گنجوی همچنین بسیاری از مفاهیم و ضرب المثل های رایج در زبان ترکی را به فارسی ترجمه نموده و در اشعار خود با مهارت خاصی بکار برده و بدین ترتیب در انتقال مفاهیم، واژه ها و مثل های فولکلوریک ترکی به زبان و ادبیات فارسی نقش بزرگی ایفا کرده است.«

نویسنده این گزارش همچنین مدعی است که با سبب به کار گیری برخی کلمات ترکی در آثار حکیم نظامی گنجوی از جمله " آلاچیق، آماج، بیرق، سنجاق به معنی پرچم، تتق به معنی سایه بان، توتماج نوعی غذای ترکی، چالش به معنی حمله، بزک به معنی زینت، قلاوز به معنی راهنما، طغان به معنی باز و مرغ شکاری، قارینجا مورچه، اوزان خنیاگر، گردک حجله" او فردی غیر ایرانی بوده است!

انتشار این گزارش از سوی رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در حالی صورت می گیرد که این شبکه چندی پیش با انتشار مطلبی مشابه، مدعی شده بود که عید نوروز نیز از جمله میراث فرهنگی این کشور محسوب می شود!

طرح ادعای مذکور از سوی رسانه رسمی کشور ترکیه در حالی صورت می گیرد که مدتی قبل، حسن بلخاری قهی، رئیس پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، در گفت و گویی که با یکی از رسانه های ایرانی انجام داد تاکید کرد:  بلخاری ادامه داد:«ابوعلی سینا دانشمند ایرانی نیز در افشنه بخارا که در حال حاضر در کشور ازبکستان است متولد شده است اما جهانیان همه بر این باورند که ابن سینا یک دانشمند ایرانی است و به اندیشه و تاریخ ایران تعلق دارد.«

او در این گفتگو یادآور شد که «در زمان‌های قدیم نیشابور و ری به‌عنوان دو حوزه علمیه قدرتمند در منطقه شناخته شده بود و مستعدان تحصیل علوم متفاوت برای کسب علم به این دو حوزه سرازیر می‌شدند زیرا در این دو مرکز علمه اساتید برجسته‌ای حضور داشتند و مجالس علمی فراوانی وجود داشت.«

وی تاکید کرد:«بنابراین ایران محل تربیت و رشد اشخاص چون فارابی و ابن سینا بوده است و تفکر این اندیشمندان در ایران به بارنشسته بنابراین مطلقا اعلام می‌کنیم این اشخاص به تاریخ ایران تعلق دارند و از افتخارات ایرانیان به شمار می‌آیند.«

بلخاری در عین حال تصریح کرد که برخی جریان‌های بیگانه سعی دارند هویت فرهنگی ایران را به اسم خود مصادره کنند و ادعاهایی از قبیل ترک خواندن مولانا، قزاق خواندن فارابی، ملاصدرا، ازبک خواندن ابن سینا، و حتی عرب نامیدن خلیج فارس، همه و همه مصداق‌های بازری از تهاجم فرهنگی هستند که در مواجهه با این جریانات باید تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفت.

مسئول دفتر موسوی آزاد شد

مهدی فروزنده پور ،مسوول دفتر مهندس موسوی آزاد شد.

 
به گزارش کلمه، مهدی فروزنده پور مسوول دفتر مهندس میرحسین موسوی پس از گذشت بیش از دو ماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده است. مهدی فروزنده پور کارمند پیشین نهاد ریاست جمهوری است که در آخرین سمت خود ریاست دفتر مهندس موسوی را در فرهنگستان هنر برعهده داشت. وی در تاریخ هفتم دی ماه بازداشت شده بود.

11 کشته در زلزله ترکیه

زمین لرزه شش ریشتر شرق ترکیه 11 کشته برجای گذاشت.

واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه : مرکز لرزه نگاری کاندیلی زمان این زمین لرزه را ساعت چهار و 32 دقیقه به وقت محلی و کانون آن را نزدیک شهر کاراکوکان Karakocan در استان الازیگElazig اعلام کرد .

شبکه سی ان ان - ترک نیز از کشته شدن پنج نفر در روستای اوخچولار Okcular خبر داد اما به جزییات بیشتر اشاره نکرد.

یکی از خبرنگاران خبرگزاری دوگان در کاراکوکان هم اعلام کرد ، دو کودک در روستای یوخاری کاناتلی کشته و دو نفر دیگر زیر آوار مدفون شدند.

براساس این گزارش ، ترکیه از روی چندین گسل زمین لرزه ای رد شده است و زلزله اغلب در این کشور روی می دهد.

اوت و نوامبر 1999 حدود 20 هزار نفر در دو زمین لرزه شدید که شمال غرب ترکیه را لرزاند کشته شدند.

عبدالله مومنی آزاد شد

عبدالله مومنی، سخنگوی ادوار تحکیم وحدت با تودیع وثیقه تعیینی مقامات قضایی از زندان اوین آزاد شد.

محمد شریف،وکيل مومنى در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبر گفت:با توجه به وثیقه تعیینی قاضی دادگاه، خانواده مومنی اقدام به تودیع وثیقه کردند که پس از این کار مراحل آزادی این زندانی طی و وی از زندان اوین آزاد شد.

به گفته شريف، مومنی از 31 خرداد ماه سال جاری بازداشت و از سوی دادگاه بدوی به شش‌سال حبس محکوم شد،که پس از اعتراض به حکم صادره پرونده همچنان در دادگاه تجدیدنظر است .

 

شریعتمداری در بیمارستان بستری شد

به گفته پزشک معالج، حال عمومی وی هم اکنون رضایت بخش است.

مدیرمسئول روزنامه کیهان، در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد.

به گزارش برنا، "حسین شریعتمداری" مدیرمسئول روزنامه کیهان از صبح دیروز در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده است.

به گفته پزشک معالج، حال عمومی وی هم اکنون رضایت بخش است.

 

اخبار قبلی

سرمایه گذاری میلیاردی امریکا در ایران
آمار نگران کننده از تعداد پناهندگان ایرانی
بازداشت جعفر پناهى به دليل مسائل سياسى نيست
آمانو: ایران با آژانس همکاری لازم را ندارد
چهار روزنامه‌نگار آزاد شدند
کاهش رابطه با دولت انگليس جدى است
مخالفان سیاسی را دسته جمعی اعدام کنید!
شایعه سکته قلبی میرحسین موسوی!
گفت‌وگوی وزراى خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران
تمام تلاش های عربستان علیه ایران
دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند
پیشنهاد جدید غرب ارزش بررسی ندارد
رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه
ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران


نظر شما :