ما بازی را می شناسیم

۲۸ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۳:۳۳ کد : ۷۱۹ گفتگو
گفت و گو با عماد مصطفی، فرستاده سوریه به واشنگتن، در خصوص حمله اسراییل به سوریه
ما بازی را می شناسیم

اسرائیل به سانسور خبری شدیدی در رابطه با حمله هوایی که به خاک سوریه داشته است، پرداخته است. مقامات امریکایی تصدیق کرده اند که حملات هوایی در 6سپتامبر روی داده است اما جزئیات بیشتری ارائه نداده اند.سوریه بایست در این رابطه چه بگوید ؟نیوزویک  گفت وگویی با عماد مصطفی سفیر سوریه داشته است تا از نظرات وی آگاه شود.

 

به ما گفته شده که حملات اسرائیل در محلی به نام دیرالزهر روی داده است.

خیر، دیر الزهر یک شهر بزرگ است و هدف نبوده است.مهمات اسرائیل در نزدیکی دیر الزهر فرود آمده است اما بیرون از دیر الزهر، وسپس آنها بازگشتی داشته اند وتانکرهای ذخیره سوخت خود را فرود آورده اند.وچون بر فراز مرز سوریه-ترکیه پرواز می کرده اند، آنها را در مرز ترکیه فرو ریخته اند و هیچ چیز آسیب ندیده است.

 

آنها چه چیز را بمباران کرده اند؟

آنها هیچ چیز را بمباران نکرده اند.یک بار آنها به وسیله سیستم دفاعی ما مورد توجه قرار گرفت و ما حمله به آنها را شروع کردیم. آنها مهمات خود را فرو ریختند چرا که این کار آنها را سبکتر می کند. آنها  در منتها الیه شمالی سوریه ودر مرز سوریه-ترکیه پرواز می کرده اند.

 

چه تعداد بمب و بر چه چیز رها کرده اند؟

آنها به هیچ چیز صدمه نزده اند.تنها بر سرزمین های لم یزرع فرو ریخته اند.

 

پس هیچ خسارتی نداشته است؟

خیر.هیچ خسارتی.

 

خسارات جانی نیز وارد نشده است؟

خیر تنها بر روی زمین بوده است وترکیه در باره 2تانکر سوختی که در خاک ترکیه فرو ریخته است، اعتراض کرده است.

 

گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه، آنچه مورد هدف قرار گرفته است، بخشی از پروژه همکاری هسته ای  کره شمال وسوریه بوده است.

 

چنین گزارشهایی مطمئنا، کاملاً واساساً مضحک وناصحیح است.هیچ گونه تاسیسات اتمی کره شمالی و به هیچ وجه در سوریه وجود ندارد.ما بازی را می شناسیم.[بعد از سقوط بغداد]برخی ادعا کردند که سلاح های کشتار جمعی صدام به سوریه قاچاق شده است.این یک داستان جدید نیست.هر از چند گاهی ما می شنویم  که مواد اتمی به سوریه انتقال پیدا کرده است.

 

ارتباط بین کره شمالی و سوریه اکنون چگونه است؟مشاهده کردیم که بلافاصله پس از حمله، کره شمالی یک شکایت عمومی علیه حمله اسرائیل منتشر کرد، که کمی غیر معمول به نظر می رسد واینکه کره شمالی هزاران مایل از سوریه فاصله دارد.

 

مردم اینجا می توانند انتخابی باشند.حکومت لبنان هم چنین اطلاعیه ای را صادر کرد،ترکیه همینطور، اندونزی هم همینطور.کره شمالی دوستان کمی در جهان دارد وما روابط دوستانه ای با ترکیه داریم.

 

آیا شما روابط تجاری هم دارید؟

روابط حقیقی بسیار کم...ارتباط یک حقیقت است.ما آنرا انکار نمی کنیم.چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد.

 

همچنین تجارت اسلحه را؟

 

من به جزئیات نظامی اطلاعی ندارم.وآنرا برای بحث به متخصصان نظامی واگذار می کنم.آنچه من می گویم این است: هیچ چیز گمراه کننده ونادرستی وجود ندارد.صحبت کردن درباره استقراراتمی سوریه وکره شمالی واقعاً ناراحت کننده است.چرا که برای من یادآور داستانهای ساختگی که در همین جا در ایالات متحده پیش از جنگ عراق در رابطه با سلاح های کشتار جمعی و مسائلی اینچنین می باشد. ومتحیر می شوید هنگامی که چنین داستانهایی را در خروجی رسانه ها می بینید.

 

بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه سوریه در سال 2003...

 

ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری می کنیم.

 

گزارش بدون مدرک دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه هدف، قرارگاه مشترک سلاح های ایرانی-سوری بوده است.

 

وگزارش سومی هم وجود دارد که گروهی برای فرستادن نیروی نظامی به حزب الله بوده است. همه اینها مضحک است.در شمال شرق سوریه،آنها گروهی را یافته اند که به حزب الله سلاح می برده است؟

 

گمان می کنم دلیل رسانه ها این باشد،که سانسورهای اسرائیلی باعث می شود تا مردمی که چیزی می دانند با این دید نظر دهند که این حمله بسیار بزرگ بوده است و هدفی داشته است واین هدف آسیب دیده است.

 

اسرائیل معمولا لاف زن وخود پسند است.معمولا زمانی که کاری انجام می دهد در رابطه با اینکه عملکرد آن چقدر تماشایی بوده است و چقدر موفقیت آمیز بو ده است دروغ می گوید.این بار تنها پیوندی است بین اینجا وآنجا توسط کسانی که ادعا می کنند این وآن را.با گفتن این حرف،قصد تحقیر اهمیت برافروختگی اسرائیلی را ندارم.این، شرایط بین ما را تغییر داده است.آنها سه ماه پیش برای ما پیغام فرستادند که قصد ایجاد تنش بیشتر میان سوریه واسرائیل را ندارند.آنها دیگر نیت خصمانه نسبت به سوریه ندارند.سپس آنها جنگنده های هوایی خود را به قلمرو هوایی سوریه فرستادند.من گمان می کنم این برافروختگی جدی است.

 

با این نظر، فاروق الشرع، معاون رئیس جمهور سوریه به یک روزنامه ایتالیایی گفته است که دمشق تلافی خواهد کرد.

 

اجازه بدهید با یکدیگر صادق باشیم.هر عملی در دنیا عکس العملی را ایجاد می کند.پس تصور اینکه سوریه تنها نگاهی ساده به این اتفاق بیندازد و به راحتی از آن بگذرد غیر واقعی است.اما این بدین معنی نیست که سوریه کاملا به همین شکل عکس العمل نشان خواهد داد.ما اولویت های ملی خود را داریم.سوریه امید وار است تا تعارضات خاورمیانه از طریق مذاکره و خط مشی های صلح جویانه پایان پذیرد.ما به این امر متعهد هستیم.با این گفته تا تحقق چنین مساله ای ما با اسرائیل در جنگ هستیم.و راههای مختلفی برای تلافی وجود دارد.اما لزوما نبایست با این شیوه باشد.

 

ممکن است چند مثال بزنید؟

 

من کارشناس نظامی نیستم.اما هر کسی که از شرایط خاورمیانه مطلع باشد خواهد فهمید.آنها می خواهند سرزمینهای ما را اشغال کنند وبایست بهای آنرا بپردازند.

 

در رابطه با تلاشهای دیپلماتیک حول این موضوع بگویید.آیا مقامات امریکایی با شما تماس داشتمد وشما با آنها در تماس بودید؟

 

خیر.ابداً.ایالات متحده به حمایت پوششی خود برای اسرائیل ادامه می دهد بدون توجه به این که اسرائیل چه کار می کند.آنها یک موافقت ضمنی اعلام کرده اند.اما ما شکایتی به مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده ایم.

اتحادیه عرب،اروپائیان،روسیه،چین و..را مطلع کرده ایم و اعلام عمومی کرده ایم که حقوق خود را برای تلافی در راهی که ما انتخاب می کنیم حفظ می کنیم.

 

آیا هیج دادخواستی با واشنگتن مطرح کرده اید؟

این کار اتلاف وقت خواهد بود.گمان نمی کنم واشنگتن امروزه متوجه باشد که چنین اقدامات سنگینی باعث زوال بیشتر در خاورمیانه خواهد شد.

 

روابط امریکا وسوریه در این نقطه چگونه است؟همکاری بسیاری وجود داشت سپس، به سردی گرایید وبه نظر می رسد که در زمستان وبهار امسال شاهد گسترش روابط باشیم.

 

بارها به امریکا گفته ایم که ما به همکاری اعتقاد داریم.با اعلام این مساله می توانیم زمینه بهتر و راه کار خوبی برای شرایط خلاقانه داشته باشیم. امروزه هیچ گفت وگویی بین ایالات متحده وسوریه وجود ندارد.وما از این مساله خرسند نیستیم.ما معتقدیم که به روابط خوب با ایالات متحده نیازمندیم.هیچ نوع رفع تعارضات عرب-اسرائیل بدون دخالت مستقیم، قوی ایالات متحده به وجود نخواهد آمد.بدین ترتیب ما در عراق مشکل داریم.این جزئی از منافع ملی ماست که برای ایجاد ثبات در عراق کمک کنیم.شرایط خطرناکی است.ما با هجوم بیش از 1.5میلیون پناهنده عرب مواجه شده ایم.بارها با ایالات متحده گفته ایم که بهتر است تا این جنگ تبلیغاتی علیه ما را متوقف کند ودرکنار ما بنشیند تا ببینیم چگونه میتوانیم به ایجاد ثبات کمک کنیم.

 

مشکل دیگر میان سوریه وایالات متحده، لبنان است.

 

آیا شما مطمئنید که این مشکلی است میان ما وایالات متحده؟فکر میکنم این یک مشکلی است برای آنچه که اسرائیل در خاورمیانه میخواهد.

 

یک مشکل این است که بسیاری از مخالفان سیاستهای سوریه در لبنان کشته شده اند.مثل رفیق حریری و..

 

آیا شما فکر می کنید رفیق حریری یک مخالف سوریه در لبنان بود؟او نخست وزیر سابق لبنان بود زمانی که ما در لبنان بودیم.همه مردمی که امروزه ما را سرزنش می کنند زمانی متحد ما در آنچه که "اشغال شوم سوریه در لبنان" گفته میشد بودند.این نامعقول است.

 

شمار زیادی از افرادی که به قتل رسیده اند وجود دارد که این رقم شامل روزنامه نگاران هم می شود.

 

ببینید،چنین قتلهایی جنایتهای وحشتناکی هستند.یک کمیسیون سازمان ملل وجود دارد که درحال بررسی این جنایتهاست.این مساله بسیار جدی ومهم است.البته که ما میگوییم:"نه ما آنرا انجام نداده ایم"سعی کنید متوجه شوید که زمانی که یک قتل رخ می دهد در ظرف چند دقیقه ما متهم آن میشویم.خسارتهای سیاسی عظیم به ما ضربه می زند.وهنوز با چنین روش احمقانه ای گمان میشود که ما یک فرد را پس از دیگری به قتل می رسانیم.چرا؟امر غیر منطقی دراین باره وجود دارد.اجازه بدهید بازرسان سازمان ملل تصمیم بگیرند که چه کسی آنها را به قتل رسانده است.

 

در جریان تنشهای اخیر، آیا لحظه ای هم بوده است که حکومت سوریه تلافی نظامی را مد نظر قرار داده است (در مقابل اسرائیل)

 

ما حقوقمان را به خاطر تلافی کردن از دست نخواهیم داد.اما همانگونه که گفتم، ما لزوماً از همین راهی که اسرائیل عمل کرده است تلافی نخواهیم کرد.من دقیقاً از طبیعت این تلافی اطلاع ندارم.به طرق مختلف ممکن است اتفاق افتد.آنچه تلاش میکنم بگویم این است: ما در شرایط جنگ با اسرائیل زندگی میکنیم.این نخستین حرکت خصومت میان سوریه واسرائیل نیست.مشکل این است که گاهی یک اقدام احمقانه ممکن است نتایج وحشتناکی را دامن بزند.

 

یک دیپلماسی(پیش از حمله) وجود داشت،زمانی که اسرائیل نشانه هایی از آرامش میفرستاد.تنش وجود داشت، سپس دوره ای آرامش وسپس این اتفاق افتاد.می توانید دوره پیش از حمله را توضیح دهید ؟

مانورهای بیسابقه گسترده ای در سوریه وجود داشت.والبته سوریه با در نظر گرفتن چنین مواردی در حالت آماده باش به سر نمی برد.وسپس اسرائیلی ها و شخص نخست وزیر اولمرت پیامهای عمومی فرستادند –هم عمومی وهم به مقامات اروپایی-که در آن گفته بود سوریه نبایست مد نظر قرار گیرد.اسرائیل قصد حمله ویا تحریک سوریه را ندارد.با در نظر گرفتن چنین مساله ای، سوریه کشوری نیست که فریب بخورد.تا هنگامی که توافقات صلح وجود نداشته باشد، بایست همیشه آماده باشیم.

 

آیا ممکن است که سوریه تصمیم بگیرد که این مساله در راستای منافع ملی اش است نه در پاسخ آن؟

 

این منافع ملی ما را حفظ نخواهد کرد.وحتی برای منافع ملی ما مضر خواهد بود چراکه اسرائیل را تشویق خواهد کرد تا چنین اقدامی را دوباره تکرار کند.همانطور که گفتم، هر عملی عکس العملی را بر می انگیزد. اگر اسرائیل حساب کند که آنها می توانند هرکاری بخواهند انجام دهد،اشتباه بزرگی خواهد کرد.درست مثل اشتباهی که تابستان گذشته(با جنگ علیه حزب الله در لبنان)انجام داد.

 

پس اگر عنوان این مصاحبه "سوریه تلافی خواهد کرد" باشد نادرست نخواهد بود؟

 

آنچه گفته ام این است که این یک جنگ بلند مدت است.دولتها خط مشی های مختلفی نسبت به آن داشته اند.آنچه تلاش می کنم بگویم این است که اسرائیل اجازه ندارد هرکاری بکند بدون پرداختن بهای آن.

 

بنابراین اسرائیل بهایی خواهد پرداخت

 

بله.وهمیشه برای هرکاری هزینه ای خواهد بود.

 


نظر شما :