تاکيد رابرت گیتس بر تحريم‌هاى جديد عليه ايران

۰۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۸ کد : ۷۶۱۷ سرخط اخبار
 تاکيد رابرت گیتس بر تحريم‌هاى جديد عليه ايران

با وجود شکست‌هاى قبلى آمريکا و غرب در تحريم ايران، وزير دفاع آمريکا مدعى شد که تحريم‌هاى جديد شوراى امنيت سازمان ملل عليه ايران در کنار اقدامات ديگرى که دولت‌ها در پيش مى‌گيرند مى‌تواند تهران را مجبور به تغيير مسيرش در زمينه غنى‌سازى اورانيوم کند.
به گزارش ايسنا، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز پنجشنبه مدعى شد که تحريم‌هاى پيشنهادى عليه ايران انزواى ايران را تشديد مى‌کند و علاوه بر آن يک "سکوى قانونى" را براى کشورها و سازمان‌ها از جمله اتحاديه اروپا فراهم مى‌کند تا اقداماتى را عليه برنامه هسته‌يى تهران اتخاذ کنند.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، گيتس افزود که اگرچه تحريم‌هاى قبلى نتوانسته رفتار ايران را تغيير دهند "تشديد آنچه ساير کشورها به تنهايى حاضر به انجام آن هستند بر مبناى قطعنامه پتانسيل تغيير رفتار (ايران) را دارد".
وزير دفاع آمريکا در بخش ديگرى از اظهاراتش مدعى شد که آنچه وى تلاش‌هاى بسيار ايران براى جلوگيرى از تصويب قطعنامه تحريم‌ها خواند نشان‌دهنده نگرانى تهران درباره تاثير تحريم‌هاى جديد است.
گيتس مدعى شد: اگر قطعنامه تاثيرى روى ايران نداشت چرا بايد ايرانيان چنين تلاشى براى جلوگيرى از تصويب آن کنند؟ اگر تا جايى که به آنها مربوط است تحريم‌ها بى‌تاثير بود فکر نمى‌کنم شاهد اين مى‌شديد که آنها اين تلاش‌هاى ديپلماتيک را براى ممانعت از آن انجام دهند.
به گفته يک مقام آمريکايى در نيويورک، چهارمين دور تحريم‌ها عليه ايران تحريم‌هاى تسليحاتى موجود و اقدامات عليه بخش بانکدارى ايران را گسترش مى‌دهد و تهران را از استخراج اورانيوم و توليد موشک‌هاى باليستيک در خارج از کشور منع مى‌کند.
گيتس گفت که "اين قطعنامه يک سکوى قانونى جديد را فراهم مى‌کند که به کشورها و سازمان‌هاى واحد از جمله اتحاديه اروپا اجازه مى‌دهد که به تنهايى اقدامات شديدترى را که فراتر از آنچه قطعنامه سازمان ملل خواستار آن است، اتخاذ کنند.
به گزارش ايسنا، با وجود صدور بيانيه تهران که به امضاى ايران، برزيل و ترکيه رسيده و
آمادگى اوليه ايران را براى مبادله سوخت هسته‌يى اعلام مى‌کند، آمريکا روز سه‌شنبه پيش‌نويس قطعنامه‌اى را در سازمان ملل به گردش درآورد که حاوى تحريم‌هاى جديد عليه ايران است.
به گفته يک مقام آمريکايى، پيش‌نويس قطعنامه، تحريم تسليحاتى و هم‌چنين تدابيرى عليه بخش بانکى ايران را گسترش خواهد داد و ايران را از فعاليت‌هاى حساس در خارج از کشور خود نظير حفارى معادن اورانيوم و توسعه‌ موشک‌هاى بالستيک منع خواهد کرد.
اين مقام آمريکايى که به شرط فاش‌نشدن نامش با خبرنگاران گفت‌وگو مى‌کرد مدعى شد که پيش‌نويس اين قطعنامه روز سه‌شنبه مورد بررسى 10 عضو غيردائم شوراى امنيت قرار گرفته و از حمايت تمامى اعضاى دائم و داراى حق وتو در شوراى امنيت از جمله چين و روسيه برخوردار است.
هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه‌ آمريکا نيز در همين ارتباط مدعى شد: ما با همکارى هر دو کشور روسيه و چين درباره پيش‌نويس جدى به توافق رسيده‌ايم.
وى افزود: اين اعلاميه قانع‌کننده‌ترين پاسخى است که ما مى‌توانستيم به تلاش‌هاى انجام‌گرفته در تهران در چند روز گذشته بدهيم!
کلينتون بار ديگر على‌رغم شفاف‌سازى‌هاى چندين باره تهران ، اعلام کرد که واشنگتن تعدادى پرسش بى‌پاسخ را درباره توافق روز دوشنبه در تهران مطرح کرده است، اما در عين حال از آن‌چه تلاش‌هاى صادقانه‌ ترکيه و برزيل خواند، استقبال کرد.
سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل نيز گفت که دنبال کردن تحريم‌هاى جديد هيچ ارتباطى به توافق مبادله سوخت که در تهران انجام شده، ندارد.
وى گفت که اين پيش‌نويس آنچه را خوددارى جمهورى اسلامى ايران از تعليق غنى‌سازى اورانيوم و برنامه‌هايش براى ساخت تاسيسات هسته‌يى جديد خواند هدف مى‌گيرد.
رايس همچنين با بيان اين‌که آمريکا براى جلب حمايت هر تعداد بيشتر از اعضاى شورا که بتواند تلاش خواهد کرد، مدعى شد که اين قطعنامه دست‌کم 9 راى مثبت به دست خواهد آورد.
وى افزود که آمريکا تحريم‌هاى جديد را فورى در نظر مى‌گيرد، اما در اين باره که چه زمانى قطعنامه به راى گذاشته خواهد شد اظهار نظرى نخواهد کرد.


احمدی‌نژاد به گرجستان می‌رود

 سخنگوى وزارت خارجه کشورمان گفت که ميخائيل ساکاشويلى رئيس جمهور گرجستان از محمود احمدى‌نژاد رئيس جمهور کشورمان براى سفر به گرجستان دعوت به عمل آورده است.

به گزارش فارس ، «رامين مهمان‌پرست» سخنگوى وزارت خارجه کشورمان که روز چهارشنبه به منظور توسعه همکارى‌هاى رسانه‌اى به گرجستان سفر کرده است، در جمع خبرنگاران گفت که ميخائيل ساکاشويلى تاکنون دو بار از آقاى احمدى‌نژاد براى سفر به گرجستان دعوت به عمل آورده که اميدواريم بعد از برگزارى کميسيون مشترک همکارى‌هاى اقتصادى و سفر وزير خارجه ايران به گرجستان، برنامه‌ريزى‌هاى لازم براى سفر رئيس جمهور ايران به گرجستان فراهم شود.
ميخائيل ساکاشويلى 44 ساله، داراى مدرک کارشناسى ارشد حقوق است که در انتخابات ژانويه 2008 با کسب 53 درصد آرا مجدداً براى مدت 5 سال به عنوان رئيس جمهور گرجستان انتخاب شده است.
سخنگوى وزارت خارجه با بيان اينکه ما مى‌خواهيم روابط ايران و گرجستان را تا بالاترين نقطه ادامه دهيم، افزود: بر همين اساس به زودى لغو رواديد دو کشور به امضاى مسئولين رسيده و توافقات آن اعلام خواهد شد، همچنين سرکنسولگرى در باکوباتومى نيز به زودى افتتاح خواهد شد.
مديران رسانه‌اى ايران و گرجستان در نشستى چند ساعته به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

احمدی‌نژاد باید از هاشمی عذرخواهی کند

فرزند شهيد مطهرى با اعتقاد بر اينکه موسوى و کروبى مرتکب اشتباهاتى پس از انتخابات رياست جمهورى گذشته شده‌اند، از ظرفيت بالقوه خاتمى براى رهبرى جريان اصلاحات سخن گفت.
به گزارش خبرنگار ايلنا، على مطهرى از تلاش‌هاى دولت اصلاحات براى نهادينه کردن آزادى بيان در جامعه به نيکى ياد کرده و از اينکه فضاى آزادى در دولت دهم در حد مطلوبى نيست، گلايهم‌ند است. او به استناد اينکه در حال حاضر بسيارى از انتقادات به دولت و شخص رئيس‌جمهور به عنوان توهين به رئيس‌جمهور تلقى مى‌شود، سخنان رئيس‌‌جمهور مبنى بر اينکه ايران آزادترين کشور دنياست، را يک شعار و ادعا مى‌خواند.
عضو کميسيون فرهنگى مجلس که از جمله منتقدين سياست‌هاى فرهنگى دولت احمدى‌نژاد است، با تاکيد بر اينکه نگاه فرهنگى دولت احمدى‌نژاد از معيارهاى اسلامى دورتر از نگاه خاتمى است، از هنرمندى رئيس‌جمهور در تضعيف غيرت دينى در قشر متدين و حزب‌اللهى سخن گفت که آنها را نسبت به مسائل فرهنگى بى‌تفاوت کرده است.

شما را به خواندن گفت‌وگوى مشروح ايلنا با اين نماينده تهران دعوت مى‌کنيم:

على مطهرى نماينده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با بيان اينکه اصلاح‌طلبان در دوره 8 ساله حضورشان در حاکميت تا حد زيادى توانستند مساله آزادى بيان را نهادينه کنند، ادامه داد: اگرچه در آن دوره برداشت‌هاى غلطى از آزادى‌هاى اجتماعى وجود داشت و مرز ميان آزادى اجتماعى اسلامى با بى‌بندوبارى مشخص نبود. اما آثار آزادى بيان تا بعد از دوران اصلاحات نيز باقى بود.
وى با بيان اينکه در دولت نهم آزادى بيان در حد مطلوبى وجود داشت، خاطرنشان کرد: اما بعد از انتخابات رياست‌جمهورى دهم و در مدت يکساله عمر اين دولت، آزادى بيان وضعيت مطلوبى ندارد و ما اميدواريم که اين وضعيت بهبود يافته و لااقل به وضعيت آزادى بيان در دولت نهم بازگرديم.
عضو کميسيون فرهنگى مجلس در پاسخ به سوالى که به اظهارات رئيس‌جمهور مبنى بر اينکه ايران آزادترين کشور دنياست اشاره داشت، گفت: اين حرف ايشان صرفا يک شعار و يک ادعاست. چرا که در حال حاضر بسيارى از انتقادات به دولت و شخص رئيس‌جمهور به عنوان توهين به رئيس‌جمهور تلقى مى‌شود و از نشر آن جلوگيرى مى‌شود، برخى از روزنامه‌ها به دلايل واهى توقيف مى‌شوند و پاسخ‌هاى معاونت مطبوعاتى وزارت ارشاد در کميسيون فرهنگى مجلس نیز قانع‌کننده نبوده است.
وى با بيان اينکه فضاى انتقاد به دولت و به طور کلی حکومت در صداوسيما نيز مطلوب نيست، ادامه داد: بنابراين نمى‌توان گفت که آزادى بيان در جامعه ما در حد مطلوبى است.

مطهرى که پيش از اين از اصلاح‌طلبان به دليل عدم پايبندى به ارزش‌ها انتقاد کرده بود در پاسخ به اينکه آيا اين انتقاد به تمامى اصلاح‌طلبان وارد است و آيا تمامى آنها به اصل ولايت فقيه پايبند نيستند؟، اظهار داشت: در دوره اصلاحات اعتقاد به عدم پايبندى به برخى ارزش‌هاى اجتماعى و اخلاقى را در روزنامه‌هاى وابسته به دولت مى‌ديديم. اگرچه برخى از آنها مرز آزادى اجتماعى به مفهوم اسلامى با بى‌بندوبارى را مشخص کردند و حتى خود آقاى خاتمى در اين اواخر چند ‌بار اعلام کردند که منظور ما از آزادى، ولنگارى نيست؛ اما اين سخنان ديرهنگام بود. چرا که فضاى جامعه تغيير کرده و جوان‌ها گاهى همان مفهوم بى‌بندوبارى را از آزادى فهميده بودند. اما درباره اصل ولايت فقيه، اکثر آنها معتقد به این اصل بوده و هستند اما برداشتشان با برداشت برخی اصول گرایان متفاوت است و به برداشت برخی دیگر از اصولگرایان نزدیک است.

اينکه نگاه دولت احمدى‌نژاد به مسائل فرهنگى تفاوت چندانى با نگاه دولت اصلاحات در اين زمينه ندارد، متذکر شد که حتى در برخى زمينه‌ها نگاه فرهنگى دولت احمدى‌نژاد از معيارهاى اسلامى دورتر است. بسيارى از پديده‌ها و اتفاقات ضدفرهنگى که امروز در سطح جامعه، در دانشگاه‌ها، سینما وتئاتر، سواحل دریا، ورزش بانوان و غیره وجود دارد، که اگر در دولت اصلاحات وجود داشت، موجب بحران‌هاى اجتماعى و تظاهرات گسترده متدينين و امت حزب‌الله مى‌شد.
به گفته وى يکى از هنرهاى احمدى‌نژاد آن است که غيرت دينى در قشر متدين و حزب‌اللهى را ضعیف و گاهی زایل کرده و اکثر آنها را نسبت به مسائل فرهنگى بى‌تفاوت و بی حس کرده است. وضعیت پوشش اسلامی در جامعه بهترین دلیل بر این مدعاست، که البته با تلاش برخی افراد غیور و اشاره رهبری وتاکید مراجع تقلید این غیرت درحال زنده شدن است.
نماينده تهران در پاسخ به اينکه چرا حساسيت اقشار مذهبى نسبت به اين مسائل کمرنگ شده است؟، گفت: اين از زيرکى و هنرمندى آقاى احمدى‌نژاد است که همواره يک دشمن فرضى درست می کند و جامعه را از نظر سیاسی دو قطبی می کند و مردم از ترس اينکه انتقاد آنها به نفع آن دشمن فرضى تمام شود، سکوت اختيار مى‌کنند و در این میان دولت سیاست های خود را اعمال می کند.

مطهرى در پاسخ به اينکه در آستانه نزديکى به سالگرد انتخابات رياست‌جمهورى چه توصيه‌اى به نامزد پيروز و نامزدهاى مغلوب در اين انتخابات داريد؟، گفت: نظر من همان چيزى است که قبلا گفته‌ام. بايد به اتهامات تمامى کسانى که در ايجاد اين فتنه نقش داشتند، به طور همزمان رسيدگى شود. چه آقاى موسوى و کروبى که اتهامات سنگينى دارند و چه آقاى احمدى‌نژاد که اتهام سبکی دارد. هنوز هم معتقدم که احمدى‌نژاد بايد به خاطر نحوه مناظره‌اش از خانواده هاشمى عذرخواهى کند و البته اين امر نافى رسيدگى به اتهامات برخى فرزندان آقاى هاشمى نيست.
وی گفت من در دیدارنمایندگان مجلس با رئیس قوه قضائیه به ایشان گفتم اگر می خواهید اعتماد مردم به قوه قضائیه افزایش یابد، از طرفی آن سه نفر را به طور همزمان محاکمه کنید و از طرف دیگر به اتهامات معاون اول رئیس جمهور و آقای مهدی هاشمی به طور همزمان رسیدگی نمایید.

نماينده اصولگراى مجلس با اعتقاد به اينکه موسوى و کروبى نبايد در سالگرد آغاز اين فتنه به فکر شعله‌ور کردن دوباره اين آتش باشند خاطرنشان کرد: معتقدم که لازم بود در روزهاى آغاز اين فتنه به معترضين مجوز تجمع یا راهپيمايى داده می شد تا آنها به بيان اعتراضاتشان بپردازند و در مقابل، به اظهارات آنها پاسخ داده می شد تا حقايق براى مردم روشن شود و حجت بر معترضان تمام گردد. اما در حال حاضر من موافق با صدور مجوز براى تجمع يا راهپيمايى در سالگرد این حادثه نيستم. چراکه حقايق براى مردم روشن شده و حجت بر آنها تمام شده است و صدور این مجوز به معناى روشن شدن دوباره آتش فتنه است.
وى با تاکيد بر لزوم شکل‌گيرى وحدت ملى به دليل مسائل هسته‌اى کشور ادامه داد: اگر اوضاع داخل کشور ما درست باشد و مردم متحد باشند، غربى‌ها به هيچ‌وجه براى حمله نظامى به کشور ما وسوسه نمی شوند، اما اگر تفرقه حاکم باشد آنها راه نظامى را انتخاب مى‌کنند.

مطهرى در واکنش به اظهاراتى مبنى بر لزوم تغيير ليدرهاى جريان اصلاحات گفت: انتخاب رهبران يک جريان اجتماعی و سیاسی یک امر قراردادى نيست. چرا که رهبران اجتماعى را مردم تعيين مى‌کنند. اين خواست و تمایل جامعه است که کسى را به عنوان رهبر يک جريان اجتماعى مشخص می‌کند و اين طور نيست که گروهى تصميم بگيرند که رهبرى جريان اصلاحات به عهده فلان فرد يا فلان گروه باشد.
وى با بيان اينکه به طور طبيعى در جريان کشمکش‌هاى سياسى و اجتماعى، رهبر يک جريان سياسى مشخص مى‌شود، اظهار عقيده کرد در حال حاضر فضا به سمت تغيير رهبری جريان اصلاحات پيش مى‌رود و آقايان موسوى و کروبى به دليل اشتباهات فاحشى که مرتکب شده‌اند، به طور طبيعى از رهبرى اين جريان عزل شده‌اند.
نماينده تهران در پاسخ به اينکه چه کسانى ممکن است جايگزين اين افراد در رهبرى جريان اصلاحات شوند؟، اظهار داشت: به نظر مى‌رسد که در حال حاضر افراد معتدل‌ترى همچون آقايان خاتمى، منتجب‌نيا و مجيد انصارى در اين جريان از پايگاه اجتماعى بهترى برخوردارند.


توقیف 4 شناور عربستانی توسط ایران

پایگاه دریابانی استان بوشهر از توقیف چهار شناور صیادی عربستانی در آب‌های این استان خبر داد.

به نوشته «جهان صنعت» به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی دریابانی استان بوشهر، دریابانان پایگاه دریابانی بندر بوشهر در حین گشت‌زنی و تامین امنیت در آب‌های خلیج فارس چهار فروند شناور صیادی کشور عربستان سعودی را که در صیدگاه‌های این استان مشغول صید بودند؛شناسایی و توقیف کردند.   

در این ارتباط 22 نفر از کارکنان این شناورها دستگیر و به پایگاه دریابانی منتقل شدند که پس از تحقیقات مشخص شد آنان با انگیزه صیادی وارد آب‌های ایران شده‌اند.   

بر اساس این گزارش، از شناورهای توقیف شده عربستانی 730 کیلوگرم ماهی کشف و ضبط شد.

اردوغان به اوباما: تـوافـق تـهـران را نـاديـده نـگـيـر

نخست‌وزير ترکيه از رييس‌جمهور آمريکا خواست که توافق درباره تبادل سوخت را که در ديدار مقامات ايران، ترکيه و برزيل انجام گرفت ناديده نگيرد و به ديپلماسى فرصت دهد.

 به گزارش ايسنا، دفتر مطبوعاتى رجب طيب اردوغان ـ نخست‌وزير ترکيه ـ روز جمعه در بيانيه‌اى کوتاه اعلام کرد که وى در نامه‌اى به باراک اوباما ـ رييس‌جمهور آمريکا ـ گفت که اين توافق‌نامه موضوع هسته‌يى ايران را حل نمى‌کند، "اما فرصتى مهم را براى حل اين مساله از طريق ابزار ديپلماتيک را فراهم مى‌کند".

به گزارش خبرگزارى فرانسه، درخواست نخست‌وزير ترکيه پس از آن بيان مى‌شود که واشنگتن با وجود صدور بيانيه‌ى تهران که آمادگى اوليه ايران را براى مبادله سوخت هسته‌يى اعلام مى‌کند، اين توافق‌نامه را ناکافى خواند و روز سه‌شنبه پيش‌نويس قطعنامه‌اى را در سازمان ملل به گردش درآورد که حاوى تحريم‌هاى جديد عليه ايران است.

به گزارش ايسنا، اردوغان علاوه بر آن اخيرا گفت‌وگويى تلفنى نيز پيرامون بيانيه‌ى ايران، ترکيه و برزيل درباره‌ى تبادل سوخت با اوباما داشت.

به گزارش روزنامه‌ى حريت ـ چاپ ترکيه ـ، اردوغان علاوه بر آن در کنفرانس خبرى با هاشم‌تاچى ـ نخست‌وزير کوزوو ـ گفت: در واقع پروتکل ايران يک موفقيت ديپلماتيک است که پس از يک دوره‌ى سخت، زمينه را براى انجام مکاتبات فراهم مى‌کند.

وى با بيان اين که ايران به طور صريح شرايط را اعلام کرده است، افزود: انجام فعاليت‌هاى غنى‌سازى اورانيوم براى اهداف صلح‌آميز حق همه‌ى کشورهاست.

نخست‌وزير ترکيه هم‌چنين با تشريح گفت‌وگوى تلفنى خود با اوباما اضافه کرد: اوباما تا 24 مى نامه‌اى درباره‌ ايران به آژانس بين‌المللى انرژى اتمى مى‌فرستد که بسيار مهم است.

اردوغان ادامه داد: اگر تحريم‌هاى جديدى عليه ايران اعمال شود، ايران تبادل سوخت را منحل خواهد کرد.

او با بيان اين که هر کشورى که باشد، در بايد به روى آن باز نگه داشته شود، افزود: زيرا روزى ناگزير بايد از اين در وارد شد و با اتخاذ رويکرد عادلانه و حقانيت مى‌توان در مرکز ديپلماسى قرار گرفت.

مادران 3 آمريکايى ايران را ترک کردند

مادران سه آمريکايى بازداشت شده در ايران پس از ديدار با فرزندان خود، ايران را به مقصد آمريکا ترک کردند.

به گزراش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "مسعود شفيعى " وکيل سه آمريکايى بازداشت شده در ايران روز گذشته به خبرگزارى فرانسه اعلام کرد: من همراه مادران سه آمريکايى بازداشت شده در ايران در مسير فرودگاه هستم و اين سه مادر آمريکايى، ايران را ترک مى‌کنند.

وى در ادامه افزود که اين سه مادر آمريکايى با فرزندان خود به نام "شين بائر "، 27 ساله، "سارا شوود "، 31 ساله و "جاشوا فاتل "، 27 ساله در هتل استقلال ديدار کردند.

بنا بر اين گزارش، سه مادر آمريکايى اواخر روز چهارشنبه هفته گذشته وارد ايران شدند و اواخر شب گذشته ايران را به سمت دبى ترک کردند.

"
فيليپ کرولى " روز پنجشنبه هفته گذشته، اقدام ايران براى دادن رواديد به مادران سه آمريکايى بازداشت شده در ايران را "مثبت " توصيف کرد و گفت: اين اقدام ايران يک پيشرفت مثبت بوده است. ما براى گرفتن رواديد بسيار تلاش کرديم و فکر مى‌کنيم در اين نقطه از زمان، ايران مى‌تواند بر اساس زمينه‌هاى بشردوستانه کارى انجام دهد و اميدوارم روزى برسد که هر سه نفر بازداشت شده در ايران آزاد شوند.

سه تبعه آمريکايى پس از اينکه در حال پرسه زنى در مرز ايران بودند دستگير شدند و خود ادعا کرده‌اند که در حال انجام سفر کوهنوردى وارد ايران شده‌اند.

منوچهر متکى وزير امور خارجه چندى پيش در گفت‌وگوى ويژه خبرى شبکه دوم سيما با بيان اينکه مادران سه آمريکايى بازداشت شده در ايران از مدتها قبل براى سفر به ايران و ديدن فرزندانشان درخواست داده بودند گفت: اين موضوع قبل از اجلاس بازنگرى معاهده ان‌پى‌تى در نيويورک در تهران مطرح و بررسى شده بود و به لحاظ انسانى در مورد آن تصميم‌گيرى شده بود که براى اين سه مادر رواديد صادر شود تا بتوانند به ايران بيايند و فرزندانشان را ببينند.

آمریکا برخی تحریم ها علیه مؤسسات روسیه را برداشت

اداره ثبت فدرال آمریکا از برداشته شدن برخی تحریم ها علیه مؤسسات و دانشگاههای روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، این اداره اعلام کرد که آمریکا تحریم های خود علیه شرکت صادر کننده اسلحه روسی "روس آبارون اکسپورت" و دو دانشگاه دیگر این کشور را برداشته است.

شرکت دولتی صادر کننده تسلیحات روس آبارون اکسپورت و دانشگاههای فناوری شیمیایی مندلیف و مؤسسه هوایی روسیه از سوی آمریکا متهم به نقض معاهده منع اشاعه هسته ای (ان پی تی) شده بودند و به همین دلیل دولت جرج بوش رئیس جمهوری قبلی آمریکا در سال 2008 تحریم هایی را علیه آنها برقرار کرده بود.

 

اخبار قبلی

موضع سارکوزی درباره توافق تهران
دارایی اوباما اعلام شد
عدم مخالفت جريان صدر با نخست‌وزيرى مالکى
بابت خسارت جنگ، هیچ تعهدی بهایران نداریم
 ادعای تازه علاوی علیه ایران
هشت  رئیس جمهور در ایران
روس ها خطر ایران را درک کرده اند!
شرط ایران برای تبادل سوخت
روسيه خواستار معامله بر سر ايران است
بن‌لادن در ایران است!
تمدید تحریم ها عليه سوريه توسط اوباما
موافقت وزارت خارجه و اطلاعات با کاهش رابطه با انگليس
حضور رئيس جمهور سريلانکا در اجلاس سران گروه 15
آقای احمدی نژاد بچه های ما را با خودت بیاور
روانبخش: هاشمی برکنار می‌شود، سیدحسن خمینی رد صلاحیت
احمدی‌نژاد باید تا 1404 بماند
امارات: جزایر سه گانه ایرانی، اشغالی است!
یکی از سران اصلاحات ترور می‌شود!
کشور دوست و برادر امارات در به کار بردن کلمات دقت کند!
امارات: اشغال جزایر سه گانه برای ما دردناک است!


نظر شما :