با هدف کنترل بيشتر ايران، امریکا درصدد توسعه دستگاه‌های امنیتی خود در منطقه

۰۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۵۵ کد : ۷۶۶۳ آمریکا
امریکا برای مبارزه با تروریسم جهانی درصدد تقویت سرویس‌های اطلاعاتی خود از یک‌سو و گسترش عملیات پنهانی نظامی در خاورمیانه از سوی دیگر است.
با هدف کنترل بيشتر ايران، امریکا درصدد توسعه دستگاه‌های امنیتی خود در منطقه

دیپلماسی ایرانی: امریکا برای مبارزه با تروریسم جهانی درصدد تقویت سرویس‌های اطلاعاتی خود از یک‌سو و گسترش عملیات پنهانی نظامی در خاورمیانه از سوی دیگر است.

به گزارش نیویورک تایمز، ژنرال دیوید پترئوس دستور اجرای این اقدامات را صادر کرده است.

بنا به این گزارش ایالات متحده امریکا در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی خواهان تقویت و گسترش فعالیت سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی خود در مناطق استراتژیک جهان، از جمله در خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقای شرقی است.

در گزارش داخلی ارتش امریکا آمده است که این اقدامات جدید به منظور خنثی کردن فعالیت‌های شبکه تروریستی القاعده در کشورهایی نظیر ایران، عربستان‌سعودی و سومالی صورت می‌گیرد.

قول ژنرال دیوید پترئوس در این باره گفته است که تدابیر جدید، وظیفه شناسایی از فعالیت‌های پنهانی اتمی ایران را نیز بر عهده خواهد داشت. عملیات اطلاعاتی امریکا، اقدامات تدارکاتی برای یک حمله احتمالی نظامی به ایران را نیز در برمی‌گیرد.

نیویورک تایمز تصریح می‌کند، گرچه تصویب و اجرای این عملیات نیازی به فرمان و امضای مقامات بالاتر سیاسی و نظامی ندارد، اما کاخ سفید با طرح‌های پترائوس موافقت است و کنگره امریکا را نیز از عملیات اخیر آگاه ساخته است.

بنا به گزارش‌های رسیده، ژنرال پترائوس در سپتامبر ۲۰۰۹ دستور اجرای این برنامه را صادر کرده است.

به گفته آگاهان سیاسی، این اقدامات جدید شبیه به عملیات رایج سازمان امنیتی امریکا سی آی ای (سیا) بوده و نیاز به مجوزی ویژه ندارد. تنها در موارد استثنایی و بحرانی باید شورای امنیت ملی امریکا در کاخ سفید تشکیل جلسه دهد.

کارشناسان نظامی و امنیتی به دولت امریکا هشدار می‌دهند که این تدابیر می‌تواند بر مناسبات واشنگتن با کشورهای دوست نظیر عربستان سعودی و یمن تاثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر به گزارش شبکه خبری بلومبرگ‌، امریکا درصدد است، پایگاه هوایی خود در منطقه شینداند در ولایت فراه افغانستان را گسترش دهد. وزارت دفاع امریکا با اختصاص ۱۳۰ میلیون دلار، خواهان تجهیز تاسیسات هوایی خود برای پرواز هلی‌کوپترها و هواپیماهای بی‌سرنشین است. این پایگاه هوایی به منظور انبار سوخت و مهمات نیز گسترش خواهد یافت.

پایگاه هوایی شینداند در نزدیکی خاک ایران و شهر بیرجند قرار دارد و به گفته ناظران سیاسی، بیانگر افزایش فشارهای امریکا در آستانه تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی است. امریکا هم‌زمان با این اقدامات درصدد تقویت سیستم‌های دفاع موشکی در اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس است.


نظر شما :